Favoritstilar och motsatsen!

När jag tittar på bilder dras jag åt två helt olika håll. Sherlock Holmes vardagsrum och shaker.
Hemma blir det lite som det blir. Jag vet vad jag gillar men orkar inte ägna inredning så mycket kraft. När vi köper saker är det antingen second hand eller kvalitet. Eller bygger själva. Jag gillar ullfiltar, Lilla Åland, mässingsljusstakar, linoljefärg, svart keramik och böcker överallt.
Gillar inte symmetri och matchat och en känsla av att nån ansträngt sig för att hitta exakt rätt nyans på kuddarna.
 
Jag gillar ljust, naturfärger och naturmaterial. Gärna gammalt, eller åtminstone någorlunda tidlöst och neutralt. Dock har jag i vuxen ålder bara bott i bostäder från 90-00-tal, så då är det tyvärr inte så mycket vackra gamla originaldetajer att orda om. :laugh:
Jag gillar vita väggar, framför allt i mina mindre, moderna lägenheter. Det ger en lugn, ljus bas åt en blandad kompott av möbler (arvegods, loppisfynd och Ikea), tavlor (stora egengjorda fotoprints och någon oljemålning) och plädar.

Jag är uppväxt i 1860-talshus med originalfönster, trägolv med smidda spikar och handmålade schablonmotiv på väggarna, supermysigt men skulle nog inte göra sig i min 2:a från 90-talet.
 
Vad jag gillar och uppskattar har förändrats genom åren. Mycket beror på nuvarande bostad, vad som passar till just det boendet. Som nu, vi har precis flyttat till en nyproducerad lägenhet. Här älskar jag det ljusa, moderna som blandas med dova, murriga färger i tex gardiner och tavlor. I förra boendet, ett hus från 1890, var det en helt annan stil, mer lantligt och äldre inredning. För det passade till det huset. Vi flyttar ungefär vartannat, vart tredje år här i Sverige (hemma är på Åland, där förändras inte mycket). Byter ut en hel del bohag vid flyttar, tycker inredning är kul och får ofta beröm för det. Men olika boenden ger olika inredning. Säljer och fyndar mycket på Marketplace/Blocket.
Så har ingen stil jag spyr över, bara det passar till just det boendet. Men som exet, som manglade ett viktorianskt hus med ultramodern stil, det tyckte inte jag var fint eller passande. Men han var nöjd, och jag flyttade.
 
Jag skulle egentligen behöva minst 4 hus för att inreda i de olika stilarna jag gillar :D

ÄLSKAR färgexplosioner
ÄLSKAR Industriellt stål, högblankt, lite grejer

Men jag faller ofta tillbaks på ljust och lite lantligt. Inte för mycket shabbychick men lite åt det hållet :rofl:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
270
Senast: Rie
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 711
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 676
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp