Favoritstilar och motsatsen!

Jag älskar allmoge men tycker huvudsaken är att insida passar med utsida/husets struktur. Hade jag bott i en modern lägenhet hade jag inte inrett allmogeinspirerat liksom utan kan finna varianter inom de flesta stilar som jag gillar.

Gillar inte ek och körsbär dock och inte heller denna lantliga vita (med ev grå nyanser) som är populär.
 
Vet ej vad jag har för stil, jag gillar att blanda en del
Tycker sista bilden @Voeux postade var jättefin! Sen gillar jag varma lite mörkare färger också, prydnadssaker och växter... 😅 Mässingsljusstakar! Är väl helt ok nöjd med min lägenhet, har en del möbler och saker som inte känns helt "rätt", men har inte orkat fixa, eller får bara inte till det
Fast egentligen vill jag ha ett gammalt hus igen, fina trägolv och sånt där... Huset jag bodde i innan var från 1930 och där kände jag mig verkligen hemma. Där gjorde vi också en del egna hyllor av gammalt virke vi hittade i ladan, med konsoler i rostfritt från nån bygghandel. Dom gillade jag jättemycket!

Dom här tycker jag är fina!
https://www.instagram.com/p/Bko6GM9...mp9613tiPdTDNS5kq2H85G_N1n7HGjwt_QgVHkK9Kww3k

https://www.instagram.com/p/CN1q2rk...ZFoLbWXNtn3OwGsFv5aTYAoGnPaB6hUUMVG4kpfPPNAbQ
 
Gillar olika stilar men har väldigt svårt för vitt. Det blir så sterilt och hemskt om allt är vitt. Sen har jag svårt för när det är plottrigt. Alldeles för mycket grejer som bara finns där för att dom kanske är fina och roliga och bara måste visas upp men egentligen finns ingen plats och ingen tar notis för det finns redan så mycket annat.

Gillar minimalistiskt till en viss gräns. Det får inte vara helt tomt utan det ska vara några få smakfullt utvalda grejer. Foton är en grej som jag är väldigt förtjust i. Dock inte såna där konstnärliga foton utan på djuren, familjen, släkten långt bak i tiden. Färg har jag lite grann tröttnat på. Dom skarpa färgerna som var när jag flyttade in är borta och har ersatts med andra färger.

Uppskattar även gammaldags inredning som i gamla torp osv. Eller som på bilden som @Nahar lade upp. Gamla slott och herrgårdar. Det är nått speciellt med dom. Man blir förflyttad bakåt i tiden.
 
Jag har en dröm om att ha det sparsmakat och vilsamt med få möbler. Aldrig, aldrig har jag lyckats! Det är en villervalla av stilar och färger; rokoko, jugend, loppis... Min bästa vän sa vänligt och understated - Det finns så mycket att titta på.

Men det stämmer överens med mig, hipp som happ och huller om buller. Så mitt hem är personligt, minst sagt.

Jag gillar förståeligt nog många stilar och tycker att det finns så många fina hem. Men det jag känner ointresse för är de hem som ser ut som alla andra, som följer modet och ser ut som alla andra renoverade hem på Hemnet. Andefattigt och opersonligt, utan fantasi och egenart.
 
Inredningstilar finns som bekant en rad olika varianter. Vissa blir mer populära än andra.
Vilka har ni som era favoritinredningsstilar och vilka spyr nu på?
Och lever ni som ni lär ;) dvs ser era hem ut som eran favorit/favoriter?

Har en faiblesse för minimalism som är svåruppnådd, men när jag är på andra ställen är det himla nice att det är stor variation. Det finns ingen inredningsstil som jag ogillar så mycket att jag knappt klarar att vistas i den.

Gärna vitt eller någon svag nyans med vit bas.
 
Här är två bilder från min Pinterest som jag gillar skarpt. Skåpsluckorna skulle gärna ha fått ha fönster dock, eller annat trevligt mönster. Dessa var trista, men resten i bilden är helt min smak.

Visa bifogad fil 80952
Jag tror jag sett den här på Pinterest och haft som inspiration till vår köksrenovering förra året! 😅 Så himla fint! Precis min stil. Lika stolar har vi också 😂 Bor tyvärr inte lika stort och med fina trägolv. Det är en sorg. Vill ha ett 30-talshus med högt i tak och stora rum, men här sitter man i en himla 60-talsvilla.
 
Alltså, det här med inredning är nog verkligen inte min grej, så jag blir överlycklig när jag lägger in något nytt i ett rum, och jag ser att det verkligen passar in 😂 har accepterat det, och kör på inställningen att ett hem växer fram med tiden och att det får se inbott ut.

Jag gillar massor av olika stilar, även om vissa är sådana att det kanske är något jag mera uppskattar hos andra än att jag själv skulle vilja ha det så.
Är just nu lite svag för art deco, sedan har jag den senaste tiden också värmt upp för för 50-, 60- och även 70-talsstilar (inte rakt av, utan utvalda delar).
Tycker om när det känns varmt, ombonat och mysigt.
Har lite svårt för barock och rococo (tror jag det är) det kan vara vackert, men känns som om det ska tittas på och inte användas.

Har också svårt för när funktionalitet fått ge mycket vika för stil och design (oavsett stil).
 
Jag kom på vad jag stör mig på i inredningsväg: När tanken inte gått längre än "det ser coolt ut". Som badrumsgolvet i en restaurang som var småsten. Hur fan har de tänkt städa gruset? Hur jobbigt om en tappar nycklarna ner mellan stenar i mysbelyst toa? Rullstol/rullator/balanssvårigheter?

Även duschen jag såg på pinterest med ett stort flyttblock att stå på. 1: halt. 2: vem ska städa avloppet under sagda flyttblock?

Eller kök utan arbetsyta. "stenläggning" som bara är en liten sten varannat steg. Hall utan förvaring. Sådant kan jag störa mig på in i oändligheten, även hos andra. Men det har ju mindre med själva stilen att göra och mer med idiotisk design att göra.
 
Jag tror jag sett den här på Pinterest och haft som inspiration till vår köksrenovering förra året! 😅 Så himla fint! Precis min stil. Lika stolar har vi också 😂 Bor tyvärr inte lika stort och med fina trägolv. Det är en sorg. Vill ha ett 30-talshus med högt i tak och stora rum, men här sitter man i en himla 60-talsvilla.

Vi har 30-tal och fina trägolv, men en liten tvåa :p Så det här med lite minimalistiskt tänk har nästan varit nödvändigt för oss, för mycket möbler och prylar hade gjort att jag kvävts i den här lägenheten.

Men visst är det svårt, vi tittar ju också lite på hus och visst vore ett äldre hus drömmen. Men, sen ska det ju rymmas inom budget också… och maken tycker att det är lågt till tak på allt jag visar. Ja, det är liksom det när man har en begränsad plånbok :D

Hittade ett väldigt vackert ruckel som vi skulle kunna köpa, 20-tal. Men det måste totalrenoveras, och någonstans vet jag om att vår mentala hälsa går förlorad 4 h in i ett renoveringsprojekt. Så såvida inte huset ska komma ut på marknaden igen med en makaber historia om ett ungt par som fullkomligt tappade det och nu spökar i väggarna så ska vi nog undvika detta köp.
 
Jag kom på vad jag stör mig på i inredningsväg: När tanken inte gått längre än "det ser coolt ut". Som badrumsgolvet i en restaurang som var småsten. Hur fan har de tänkt städa gruset? Hur jobbigt om en tappar nycklarna ner mellan stenar i mysbelyst toa? Rullstol/rullator/balanssvårigheter?

Även duschen jag såg på pinterest med ett stort flyttblock att stå på. 1: halt. 2: vem ska städa avloppet under sagda flyttblock?

Eller kök utan arbetsyta. "stenläggning" som bara är en liten sten varannat steg. Hall utan förvaring. Sådant kan jag störa mig på in i oändligheten, även hos andra. Men det har ju mindre med själva stilen att göra och mer med idiotisk design att göra.
Precis detta ☝
 
Kan uppskatta det mesta av stilar, om det är fint gjort. Jag är nog en sådan som inte bryr mig helt om inredningen passar med huset, ha den stilen du känner för hemma känner jag. Samtidigt kan jag ju för lite för att säga vad som är vad i inredning i förhållande till tiden feks, 20-30 talshus = min typ av drömhus men är väldigt osäker på vad för typ av inredning som är typiskt från då. Sen är ju en gammal skånelänga med "gamla" möbler, stenväggar etc otroligt mysigt och fint.

Ofta känner jag att en vacker välgjord miljö i hemmet kan komplettera och lyfta vilken som av inredningsstilar. Som tex reklam för interiör är ofta fotograferad i otroligt vackra miljöer.

Uppskattar högt i tak, stukatur, gamla trägolv, fina gedigna stengolv, gamla vedspisar, vackra trappor i trä, kakelugnar och glasverandor. Säkert mer än det, men det är det jag kommer på nu.

Retro, mkt starka klara färger och mkt teak är inget jag vill ha hemma men kan uppskatta det hos andra.

Är mer för ärvt, gammalt porslin, växter, lite dovare mörkare färger alternativt pastelliga, ljusa och lite "dammiga". Stilen hos oss är nog uhm klassisk med lite modernare inslag? Haha, så väldigt svepande beskrivet 🙈 Lite mässing, lite mörkt här å var men mkt ljust ändå, lite engelskt kanske och en del saker från resor. Det rummet vi har mest saker i är köket, kryddor, såser, oljor etc blir en del av inredningen. Klarar inte så mkt pynt eller tavlor men har mkt ljusstakar, lite bilder på familj, en del växter, speglar, lampor och färg på väggarna som fångar intresset. Det ska vara lätt för oss att leva i och att använda det vi har, vill ha det mysigt och varmt, vara lätt att städa och barn ska kunna hoppa runt å ha kul här 😁👌
 
Jag bor bedrövligt. Hatar nästan varje millimeter av bostaden och börjar ge upp tanken på att någonsin få det bättre. Det enda som skulle kunna göra det värre hade varit om man satte upp text på väggarna, sån där snirklig text med "visdomsord" typ :D Meeeen det finns såklart sådant jag gillar när det gäller hur andra bor.

En gång när jag kollade runt på hemnet så såg jag en så fin bostad att jag var tvungen att spara bilden för att ha som inspiration till något eventuellt framtida boende.
Visa bifogad fil 80951

Jag har gärna mörka golv, mycket färg men ändå ljust. Och då lugna färger. Andra stilar kan vara roliga också, även om jag själv inte skulle vilja bo så. Tex så blir jag jätteglad varje gång @pepp lägger upp inredningsbilder, men jag skulle inte vilja bo så själv (mest för att det verkar vara så mycket små prydnadssaker överallt som nog någon behöver rengöra ibland... Jag hatar städning :angel: ).

Jag dammtorkar ordentligt typ en gång per år 😂😂
 
Jag gillar inte den här grå/svart/vita stilen som är just nu. Mest för att den är som ett täcke som täcker över alla andra stilar. Det finns inte en annons där inte huset är nyrenoverat i vitt med grått eller svart kakel, grå skåpsluckor etc. Varenda hus målas om grått, vitt eller om man är riktigt vågad, svart. Det är som att man håller på att bli färgblind. Hade nog inte haft några problem med det om det inte var för att det just är som en epidemi.

Jag gillar bostäder där det känns och syns att folk lever, saker händer, lite kaosartat men trivsamt och gärna färgglatt. Typ, Pettson och findus möter, indien, möter Marocko, möter engelsk cottagestil möter Karin Larsson och sen lite modernt på det.

från pintrest:

0921a0766594df4b484d0b1f8f0af138.jpg
 
Jag gillar främst den gammaldags allmogestilen med vackra, ljusa tapeter, råspont, trägolv och rejäla möbler. Sen får det gärna vara lite minimalistiskt också, alltså inte en massa grejer överallt utan luftigt och ljust.

Jag spyr inte på någon stil men det kryper lite i kroppen av obehag när jag kommer till ett hem där man inrett i ”shabby chic”.
Är inte shabby chic ganska likt som i första stycket?
 
Jag kör ungefär efter samma stil och färgsättning som när huset byggdes. Billigt och enkelt när man som jag bor i ett gammalt hus.
 
Är inte shabby chic ganska likt som i första stycket?
Nja, shabby chic är mycket pastelligt/vitt och ”snyggt” slitet samt storblommigt. Tänket är romantisk gård i Frankrike möter inredningstidning, vad jag förstått.

Allmoge är mycket trä, kurbits i starka färger och murrigare och dovare färger. Typ det du skulle ha mot 1800-talet ute på en lantgård.
 
Nja, shabby chic är mycket pastelligt/vitt och ”snyggt” slitet samt storblommigt. Tänket är romantisk gård i Frankrike möter inredningstidning, vad jag förstått.

Allmoge är mycket trä, kurbits i starka färger och murrigare och dovare färger. Typ det du skulle ha mot 1800-talet ute på en lantgård.
Det beror på var i landet, här i södra Skåne är det kalkade väggar och korsvirke som är allmoge. Men då är jag med på vad du menar :)
 
Inredningstilar finns som bekant en rad olika varianter. Vissa blir mer populära än andra.
Vilka har ni som era favoritinredningsstilar och vilka spyr nu på?
Och lever ni som ni lär ;) dvs ser era hem ut som eran favorit/favoriter?

Jag tycker att det är fint att mixa lite men personligen är jag hyfsat intresserad av byggnadsvård. Jag gillar vackra ytskikt och originaldetaljer. Hade inte kunnat bo nånstans med lågt i tak ala skolåda, med plastmatta eller klickgolv eller aluminiumfönster och fula beslag. Men det är ju en smaksak såklart. Grunden är viktig för mig och även detaljerna.
Stilmässigt gillar jag jugend tex. men jag inreder gärna lite eklektiskt. Räds inte kitsch men försöker balansera det. Känner ofta tydligt om det är ngt jag gillar eller inte gillar.

Spyr inte på andras smak men jag hade personligen inte haft posters med ikea-ramar på väggarna, väggord eller allt i vitt och grått eller haft spotlights överallt. Kan störa mig mkt på tex en ful blandare eller andra detaljer. Är nog hyfsat känslig estetiskt
 
Senast ändrad:
Nja, shabby chic är mycket pastelligt/vitt och ”snyggt” slitet samt storblommigt. Tänket är romantisk gård i Frankrike möter inredningstidning, vad jag förstått.

Allmoge är mycket trä, kurbits i starka färger och murrigare och dovare färger. Typ det du skulle ha mot 1800-talet ute på en lantgård.

shabby chic är ju nya grejer som ska se fejkat "gammalt" ut. Och lite gulligt sådär, vitt, blommigt osv.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 590
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Myrten
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 168
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp