Favoritstilar och motsatsen!

Jag har nog ingen egentlig "stil", men jag gillar genomtänkta materialval. Vi har breda plankgolv som kommer bli helt magiska! Vill bara kräkas över plastmattor till exempel. Älskar att bo i ett hus där stommen är från 1800-talet. Nu är dock 90% ordentligt renoverat, men de som gjorde det tänkte ändå till. Jag gillar ljust, fräscht och minimalistiskt, men blir lite irriterad när kompisar tycker att vi ska måla alla våra tak vita. De är lärkträ, med handsmidda järnspikar som inte är symmetriska, men vända åt samma håll i hela huset. Vi har varit tvungna att måla vissa tak, men att rolla över dom med vitfärg känns fruktansvärt.
 
Vi har 30-tal och fina trägolv, men en liten tvåa :p Så det här med lite minimalistiskt tänk har nästan varit nödvändigt för oss, för mycket möbler och prylar hade gjort att jag kvävts i den här lägenheten.

Men visst är det svårt, vi tittar ju också lite på hus och visst vore ett äldre hus drömmen. Men, sen ska det ju rymmas inom budget också… och maken tycker att det är lågt till tak på allt jag visar. Ja, det är liksom det när man har en begränsad plånbok :D

Hittade ett väldigt vackert ruckel som vi skulle kunna köpa, 20-tal. Men det måste totalrenoveras, och någonstans vet jag om att vår mentala hälsa går förlorad 4 h in i ett renoveringsprojekt. Så såvida inte huset ska komma ut på marknaden igen med en makaber historia om ett ungt par som fullkomligt tappade det och nu spökar i väggarna så ska vi nog undvika detta köp.

Jag vill vara minimalistisk, men misslyckas jättemycket 😅 Men tycker mest det beror på att vi bor för litet. Som när jag tokfyndade en William Morris-soffa på loppis och kom hem med den till maken. Jaha, var ska vi ha den hääär då? Och de fyra Bauhausstolarna jag köpte för typ noll kronor. Dom flyttade vi runt runt tills jag sålde dem på auktion förra veckan.

Förra året renoverade vi hela huset. I december -19 bestämde vi att vi skulle köra. Vi bara gör hela huset på en gång sa vi. Ett par veckor senare upptäcker jag att jag är gravid 😂 Men vi renoverade ändå, dum som vi var. Hade varken badrum eller kök när lillebror föddes. Det gick ju, och vi är fortfarande gifta 😂, men skulle inte rekommendera det till någon.
 
Såg i en FB-grupp igår en som renoverat sitt badrum med mörkt grönt kakel och det var alldeles underbart och jag har inte lyckats sluta tänka på det!
Hade en gång ett badrum som var halvkaklat i en kraftig grön nyans med inkaklat badkar som jag älskade.

Hade jag tänkt bo i nuvarande lägenhet för evigt hade jag investerat i något liknande.
 
Inredningstilar finns som bekant en rad olika varianter. Vissa blir mer populära än andra.
Vilka har ni som era favoritinredningsstilar och vilka spyr nu på?
Och lever ni som ni lär ;) dvs ser era hem ut som eran favorit/favoriter?
Praktiskt taget vilken inredningsstil som helst fungerar för mig, så länge det är är gjort på ett sätt jag gillar, och exakt hur det är kan jag inte riktigt säga.

Mest av allt tycker jag om när folk ställt in möbler de tycker om i ett hem, på ett sätt de trivs med mest själva, så man inte kan identifiera en stil rakt av.

Lustigt nog till skillnad från kläder. När folk har en väldigt utpräglad och genomgående stil på kläder på sig brukar jag tycka det är fint och anslående. Oavsett vilken.

Min egen inredning består av grejor jag tycker om och grejor jag är tvungen att ha för att förvara grejor i. Och fina grejor som blivit över från släkten. Det är någorlunda ihoppassande dock, tycker jag. (men det är inte total röra, det skulle inte gå att lägga in någonting inredningsrelaterat i blått eller rosa eller så utan att det blev knasigt. Väggar täckta av böcker och tavlor av äldre stuk.)
 
Senast ändrad:
Såg i en FB-grupp igår en som renoverat sitt badrum med mörkt grönt kakel och det var alldeles underbart och jag har inte lyckats sluta tänka på det!
Hade en gång ett badrum som var halvkaklat i en kraftig grön nyans med inkaklat badkar som jag älskade.

Hade jag tänkt bo i nuvarande lägenhet för evigt hade jag investerat i något liknande.
Mmm jag bodde en gång i en gammal lägenhet med flockigt grönt kakel i badrummet och inkaklat badkar. Jättefint. Vet inte ens riktigt vilken årgång det var på det, men jättemysigt.
 
Mmm jag bodde en gång i en gammal lägenhet med flockigt grönt kakel i badrummet och inkaklat badkar. Jättefint. Vet inte ens riktigt vilken årgång det var på det, men jättemysigt.
Tror att huset jag bodde i var från 40-talet, låg vid Hornstull.
 
Jag är (nästan) helt opretentiös vad det gäller stil och tycker det som avgör saker snarare är ordningen på sakerna så så länge man har välstädat får man ha (nästan) vilken stil man vill :D :angel1: Eller, omvänt: ett ostädat hem drar ner intrycket hur fint man än har det inredningsmässigt.

Sen är ju frågan om vi snackar enbart inredning eller... utformning. Dvs, räknas "husstilen" också? I så fall tycker jag sekelskifte är jättefint och funkis dötråkigt. Inomhus blandar jag hej vilt av loppisfynd från 50-talet, nyproduktioner i gammal stil, Josef Frank-tapeter, gula fåtöljer och någon Billy-bokhylla i ek. Jag tycker vi har det mysigt och det har nog faktiskt varit ett ledord, det ska kännas ombonat och hemtrevligt men utan ekivoka överdrifter. Sen har vi under renoveringsfaser begått totala stilbrott som att byta ut släta lister mot allmogelister- och foder och sätta upp bröstpanel i hallen. Men det är fint :D

Vad gäller stil jag inte gillar kommer jag spontant tänka på tre typer av hem: ett där precis allt är av furu, ungkarlsstil ala 90-tal, och det moderna influenserhemmet med transparenta plaststolar och marmorbord.

Mitt inredningsintresse hade nog varit mycket större om jag hade känt att det hade varit värt att lägga mycket pengar på. Då hade jag nog varit än mer mån om att tänka till stilmässigt och göra möbelinvesteringar for life, typ.
 
För mig är det viktigast att det är välstädat, ordning och reda. Ingen disk framme, obäddad säng, saker överallt.
Då spelar det ingen roll vilken stil det är i grunden om hemmet ser ut som ett råtthål 😂

Vi har ganska blandat med både antikviteter och Ikea, personligt som ger en tydlig bild av vad det är för människor som bor där, det gillar jag.
 
Jag gillar nog bäst när det inte finns någon särskilt tydlig stil. Jag gillar inte när det ser väldigt genomtänkt och färdigt ut, och jag gillar absolut inte när det ser ut som att hela inredningen är införskaffad vid ett och samma tillfälle. Jag föredrar att det syns att folk lever i hemmet och att hemmet alltså förändras successivt över tid. Och att det syns att hemmet förändras över tid.

Det är viktigt att inredningen inte ser ut som någon sorts utställning eller uppvisning.
 
Jag älskar då folk inreder med personliga grejer. Oavsett stil. Min systers hus är helt galet (både hon och hennes sambo älskar att köpa på auktion och så gör syrran helt galna kersmikgrejer och älskar växter såatteh)

Jag hatar att inreda, så jag köper bara saker ifall jag råkar hitta nåt som känns bra. Vi har allt från 1800-tal till Ikea blandat hejvilt.

20211206_110159.jpg
 
Jag behöver färg och kontraster för att må bra. Vita och minimalistiska hem är inget för mig.
Håller med här.
När jag flyttade in i min lägenhet var alla väggar helt vita. ALDRIG att jag hade kunnat flytta in om jag inte hade fått måla och tapetsera. Funderar ofta över hur de som bodde här innan kunde bo här. Nu har jag turkosrandigt i hallen, rödbetssalladsrosa väggar i sovdelen, gröna, turkosa och vita draperier och färgade ljusslingor runt sängen. :heart


Jag tycker att de allra flesta stilar som speglar personligheten hos den som bor där funkar. Det jag har svårt för är när det blir opersonligt. Då undrar jag alltid om personen inte har några egna åsikter/intressen/åsikt om inredning.

Men i övrigt har jag ingen åsikt om hur folk väljer att inreda sina hem. Det finns många stilar jag inte velat ha hemma hos mig men som är superhärliga hemma hos någon annan!

Håller med här också. :) Precis så.
 
Jag gillar när hem är personliga och oväntade, oavsett stil egentligen. Där det känns kreativt och roligt får jag inspiration själv, inredning är något jag tycker är väldigt kul och gillar att fixa med lägenheten i allmänhet.

Hemma så är det en salig blandning av allt från antikt till lowbrow och ikea. Mycket djupa färger, mörka möbler, böcker, film och musik. På väggarna hänger främst tavlor och foton från diverse second hand-äventyr men även konst/prints från samtida förmågor. Det är nog ganska maximalistiskt och eklektiskt :laugh:

I en värld där jag hade mer utrymme och cash så hade det funnits galen rokoko från Frankrike och Italien hemma.
 
Gillar sk klassisk, stilren inredning.
Har ett soffbord från 60-talet i palisander som jag älskar.
Gillar stora bokhyllor, mattor med mycket färg. Väggar med färg.

Gillar lite mindre: furumöbler (även om det sägs vara nästa inredningsgrej :arghh:), vita väggar, högblanka, vita köksinredningar. Plastmattegolv.
Allmoge är inte heller min grej men är fint hos andra.
Har lite svårt för tänkandet "funktion framom form" då jag tycker båda är viktigt.
 
På tal om furu: Jag har furugolv. Säkert finaste grejen i det här huset, härligt gedigna plank som jag torkar med linoljesåpa och de glänser och... jag hatar det. För ett golv där en kattspya kan ligga förklädd som en grenknodd i över en vecka är inte. ett. bra. golv.
 
Detta är för mig verkligen uppvisning eller utställning. Tom tändsticksasken är placerad. (Graden av självkontroll hos alla som bor där, total frånvaro av barn och djur, osv.)
Jag var hemma hos en familj som hade två små barn. Det såg ut som på bilden. Barnen hade ett sovrum i samma stil. I en hörna i vardagsrummet stod en vacker korg med lite leksaker i.

Det var helt klart förälderns bostad. Inte hela familjens gemensamma. Lite sorglig på nåt sätt.
 
Detta är för mig verkligen uppvisning eller utställning. Tom tändsticksasken är placerad. (Graden av självkontroll hos alla som bor där, total frånvaro av barn och djur, osv.)

För mig är det en harmonisk och trivsam bild där saker och ting är i ordning. Så ser vårt hem ut när det är städat, och det är ingen uppvisning, det är ju oftast bara vi två hemma och städar så inför våra helgkvällar. Men avsaknaden av plotter och att saker och ting ligger på sin plats är harmoniskt för mig. Vi har hund, men att hans bädd går i samma färgtema som resten av lägenheten är nog inte riktigt någonting som han lider av.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
276
Senast: Rie
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 767
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 686
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp