Favoritstilar och motsatsen!

För mig är det en harmonisk och trivsam bild där saker och ting är i ordning. Så ser vårt hem ut när det är städat, och det är ingen uppvisning, det är ju oftast bara vi två hemma och städar så inför våra helgkvällar. Men avsaknaden av plotter och att saker och ting ligger på sin plats är harmoniskt för mig. Vi har hund, men att hans bädd går i samma färgtema som resten av lägenheten är nog inte riktigt någonting som han lider av.
Kaminen är helt klart bäst på den bilden :love:

Allt annat lite väl rutigt, vitt och gått ;)
 
Med personligt menar jag att jag kan se vad personen tycker om. Som någon skrev tidigare så kan det vara instrument, djurgrejer, tavlor osv eller jättemycket blommor eller så.

Förstås kanske någon kan ha inredning som enda och största intresse, men dessa brukar tendera ha likadan inredning som alla andra inredningsintresserade och då tappar det lite poäng kanske.
 
Jag har också en fäbless för mörkare teman :love: Men.. det kräver ju sitt space eftersom rummen har en tendens att krympa. Hade jag bott stort hade detta definitivt kunnat bli en grej. Kuddarna vettetusan dock, men resten, mumma!

9b954d00ec9b16effc4d14e9681a1301.jpg


När jag tänker lite närmare på minimalism så slår det mig att det nog, för mig, är bäst anpassat till de stadslägenheter jag haft. Ytan är begränsad så det blir lätt plottrigt när man lever där, hur man än gör. För att kunna hantera lite plotter så måste liksom resten vara rätt clean. På stora ytor kan jag definitivt se mig själv inreda som bilden ovan, med betydligt mer dekorationer och murriga toner.
Nu börjar det likna något!

(tavlan hade jag nog gärna skippat kanske 😅)
 
Älskar när man tagit in naturen, drivvedslampor, stora rötter till bord, skålar av kottar, svampar som hyllor, kranium, stubbar, naturliga kanter på träskivor och så vidare. Hög mysfaktor med mjuka linjer och textiler i neutrala naturfärger och mängder med levande växter och mysbelysning överallt. Boho kallar man kanske det? Något sånt.
Hittar inga bilder på exakt det jag menar, men ungefär såhär, vill inte ha det alldeles för rörigt dock.

9b9ce3dec76edd20bb0ccf04dfd62544.jpg


ee8cb58a55e2c25874b8c1ce0fea1f51.jpg


29f52ffe3153699e0b16fa5f9c279c19.jpg

custom-blue-epoxy-resin-table.jpg

1651b806fe1e04baf4878e225f419a2b.jpg

fe9f87a7a321a5d51c633a5ed670854e.jpg

cfcba7db4c08fc815de46f644791990a.jpg


Och typ en sån här accentvägg för att få lite färg, kanske lite keramik i samma färgskalor:
Screenshot_20211206-152602_Samsung Internet.jpg


Jag vill bo ute typ.
Så har jag det inte dock, men jag vill. Var förtjust i shabby chic förut så har ett rum som ser ut så, jag är rätt trött på det även om jag fortfarande tycker det är fint på sitt sätt.
 
Älskar när man tagit in naturen, drivvedslampor, stora rötter till bord, skålar av kottar, svampar som hyllor, kranium, stubbar, naturliga kanter på träskivor och så vidare. Hög mysfaktor med mjuka linjer och textiler i neutrala naturfärger och mängder med levande växter och mysbelysning överallt. Boho kallar man kanske det? Något sånt.
Hittar inga bilder på exakt det jag menar, men ungefär såhär, vill inte ha det alldeles för rörigt dock.

9b9ce3dec76edd20bb0ccf04dfd62544.jpg


ee8cb58a55e2c25874b8c1ce0fea1f51.jpg


29f52ffe3153699e0b16fa5f9c279c19.jpg

custom-blue-epoxy-resin-table.jpg

1651b806fe1e04baf4878e225f419a2b.jpg

fe9f87a7a321a5d51c633a5ed670854e.jpg

cfcba7db4c08fc815de46f644791990a.jpg


Och en vägg med typ en sån här accentvägg för att få lite färg, kanske lite keramik i samma färgskalor:
Visa bifogad fil 81019

Jag vill bo ute typ.
Så har jag det inte dock, men jag vill. Var förtjust i shabby chic förut så har ett rum som ser ut så, jag är rätt trött på det även om jag fortfarande tycker det är fint på sitt sätt.

Älsk på naturtemat :love:
 
Du skrev att ett lagom oengagerat hem tyder på att personen har andra intressen än heminredning, och jag ser inte den kopplingen alls som sagt. Det finns gott om slashasar som varken bryr sig om sitt hem eller något annat heller för den delen, de som lägger sitt liv och sin själ i inredning och precis alla typer där emellan med kombinationer av en mängd olika intressen. Jag tycker snarare att det låter som att du har en fördom om inredningsintresserade som pyr lite, och den kan nog stämma i vissa fall, men då tittar man nog på en ganska liten del av en stor grupp.
Det du skriver motsäger ju inte vad jag skrev.
 
För mig är det nog när hemmet inte går ihop med personen i fråga (även om jag inte lägger något värdering i det, det är bara att det känns konstigt). Det säger mig att med största sannolikhet törs personen inte göra om så det blir i hens stil vilket jag tycker är ledsamt. Om stilen sedan är minimalistisk eller yvig är inte relevant.
Åh, detta kan vara på andra hållet också. Mitt hem är ju (tyvärr) inrett av någon annan, inte alls opersonligt men verkligen inte min stil. Vilket många av mina vänner reagerar på, jag märker liksom hur de sitter och sneglar på den blommiga bården och bara inte vågar ställa frågan förrän jag säger att nej, jag har inte valt den och jo, jag ska måla om snart:laugh:
Ja TV:n är fasen aldrig snygg, men finns i alla hem. Är väl därför mäklare alltid tar ner den och hänger upp en rund spegel i stället :D
Jag har inte TV, och bara en av mina nära vänner som jag umgås hemma hos har TV.
 
Är en periodare med stil. Men en röd tråd som hållit sig genom åren, enda sen jag var tonåring och jag valde tapeter till vårt då nybyggda hus - färg. Jag har haft en gul period, en grön, en blå, en röd, en lila, en mintgrön. Säkert några till men dom där var i huvudsak. Vi snackar även tapeter och målade väggar😅

Nu har vi kalla färger i blå, gråblå, grönt i huset på väggarna. Renoverar för tillfället och vardagsrummet kommer gå åt det industriella hållet blandat med lite retro detaljer, roliga mönster och massa växter. Gillar att blanda stilar, det är trist om allt är för perfekt. Vi har en del IKEA, gamla möbler med själ som en gammal svart gungstol i lagom slitet skick, morsans blombänkat från 80-talet fulla med palettblad och pelargoner.

Gillar inte då det är för vitt. För 'fint', inga personliga detaljer som säger något om personen. Sen har jag nog svårt för riktigt murrigt och mörkt. Snyggt hos andra men inget som jag skulle ha.
 
Jag ogillar begreppet "stil" i inredningssammanhang. Det indicerar någon slags enhetlighet som för mig förvisso kan generera ett 'wow' - men det är själlöst. De allra flesta hyfsat genomsnittsmänniskor har hem inredda efter de liv de levt och samlat på sig. Mitt hem är en sammansättning av många olika hem, från föräldrahem, första egna hemmet, påföljande olika typer av boende & liv efter ålder, inkomst, andra människors avtryck i mitt liv, sambolivet, husägandet till var jag är idag. Det är nog ingen som kan definiera mitt hem i någon specifik s t i l. Mitt hem representerar mig, mitt liv fram till idag och däri samsas gammalt & nytt, Ett alldeles normalt hem. Jag har fria händer att göra vad jag vill i mitt boende, så länge jag håller mig ifrån extrema ramar. Jag målar om väggar ibland, tapetserar ibland, hela rum eller bara delar av det. Jag är oerhört tacksam för det hem jag har, där jag får och kan vara jag.

Jag ser oerhört många hem i mitt arbete, ibland blir jag chockad, ibland blir jag imponerad, men de hem som är mest minnesvärda är de som speglar de som bor i det. Tycker jag.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
290
Senast: Rie
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 884
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 700
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp