Favoritstilar och motsatsen!

Funderade på om inte mitt hus är inrett som shabby chick, fast det är gammalt och ungefär samma som original (huset är byggt i rokokostil)

6mczQ08.jpg
Fina fönster!
 
Visa bifogad fil 81028
Här har vi en stil jag gillar. Mycket färg men ändå ordnat. Minus för att tv:n syns.
Det där ser härligt bekvämt och avslappnande ut. Jag skulle inte inreda exakt så men absolut njuta av att hänga i någons hem som såg ut så (tänk att passa deras ohängda små barn och sedan slappna av i soffan med en kopp te i lugn och ro :)). (Soffan och mattan tar jag däremot gärna, älskar mattan, den är verkligen härligt hemtrevlig. Och den mörka tavelramen.)
 
Detta är för mig verkligen uppvisning eller utställning. Tom tändsticksasken är placerad. (Graden av självkontroll hos alla som bor där, total frånvaro av barn och djur, osv.)
Jag tycker det är fint. Men jag erkänner att det är en stil som en Herrgårdsrestaurang jag gillar kör på så det skulle kännas ganska formellt, representation/konferens, inte hem.
 
Jag tycker det är fint. Men jag erkänner att det är en stil som en Herrgårdsrestaurang jag gillar kör på så det skulle kännas ganska formellt, representation/konferens, inte hem.
Ja, som inredningsdekor vid julbordet tex, är det ju stämningsskapande. Men då ÄR det ju också en sorts uppvisning.
 
Det går alldeles utmärkt att ha det sådär med djur i hemmet 😁
Alla vill inte bo med barn 🙄
Och nästan ingen bor med barn hela vuxenlivet.

För mig signalerar den sortens arrangemang att man snarare tittar på, än lever i, sitt hem. Och det känns inte så bra, för mig. Det blir lite för likt mäklarbilderna, helt enkelt. Men folk gör ju som de vill!
 
Och nästan ingen bor med barn hela vuxenlivet.

För mig signalerar den sortens arrangemang att man snarare tittar på, än lever i, sitt hem. Och det känns inte så bra, för mig. Det blir lite för likt mäklarbilderna, helt enkelt. Men folk gör ju som de vill!

Och vissa bor aldrig med barn eller djur för den delen heller 😁

Visst är det bra att folk får göra som de vill och ha sina hem som de trivs med 😊
Både jag och sambon trivs bäst med ordning och reda, var sak på sin plats. Det betyder inte att vi inte lever i vårat hem, tvärtom 😊
 
Detta är för mig verkligen uppvisning eller utställning. Tom tändsticksasken är placerad. (Graden av självkontroll hos alla som bor där, total frånvaro av barn och djur, osv.)
Men den är ju såklart arrangerad för just det fototillfället som du skriver. Öppen lucka på spisen, tändsticksasken öppen och på gnistavstånd från den öppna luckan samt brännbart material i form av torkade allternativt textil/plastväxter stående nära en varm järnkamin. Det är såklart super arrangerat och med rätt filter/ljussättning. Men det är ju också för att man genom en bild inte kan få med värmen från kaminen utan att ha den öppen, man kan inte höra spraket och knaket från veden, eller den dofterna i bostaden.

I ett djur eller barnhem eller där det bor klantskallar som jag hade man fått sätta dit ett skyddande men säkerligen stilsäkert galler runt om så man inte råkar sätta handen mot kaminen och egentligen kanske blommorna stod utanför bild och var lika vackra där typ. Så man kan inte tolka en bild rakt av heller, för de är ju oftast arrangerade och så är de ju platta, dofter, ljud och stämning kanske inte följer med.
 
Tänkte en del på den här tråden igår och inser hur mycket inredningen betyder för mig, eller rättare sagt hela atmosfären i ett rum. Jag väljer restauranger och caféer mycket efter vart jag tycker att det är härligt att spendera tid, inte efter vem som bakar bäst bulle eller har längst vinlista. Jag piffar som sagt mycket här hemma, eftersom det är här jag spenderar mest tid. För mig är det absolut stor skillnad på att arbeta hemifrån en dag i ett städat hem med en bukett snittblommor och några värmeljus som brinner, och att arbeta i trist miljö med lysrör eller där det är stökigt.

Detsamma med bistick och glas. Jag har absolut mina favoritbistick hemma och undviker alla andra såvida inte favoriterna är i disken. Fel gaffel för mig kan vara lite som att dricka vin ur ett dricksglas, det sabbar upplevelsen lite. Nu är det ju inte så att jag sitter och stör mig i lunchrummet på jobbet men om jag får välja, vilket jag turligt nog får i mitt eget hem, så försöker jag såklart optimera upplevelsen så gott det går.

Nu är det som sagt nästan enbart jag och maken här hemma, det har ju varit pandemi sedan vi flyttade in i den här lägenheten och dessutom bor vi litet så vi har sällan folk över. Men om jag har det, så tycker jag att det är jättekul att städa fint, tända lite ljus och ordna en mysig belysning, puffa kuddarna i soffan och göra en fin dukning med linneservetter och servettringar. Kristallglas som är köpta på loppis, något doftljus inne i badrummet och lite småblommor här och var. Jag själv njuter oerhört av att få mysa ner i soffan i den miljön med ett glas bubbel och sedan äta en middag med en sådan dukning, och vill såklart gärna dela det med mina gäster. Det vore väldigt tråkigt om någon upplevde det som en uppvisning eller statusmarkör, för mig är det ett sätt att njuta. Turligt nog går jag way back med mina vänner, det är ingen utav oss som upprätthåller fasader. Men vi är olika som personer och som jag skrev tidigare, de skämtar gärna om att jag är fin i kanten men det har de gjort i över 15 år nu :D Fast på den tiden var det mest att jag sysslade med klassisk musik och bodde i pennkjol, och nu är det piffiga middagar och annat som de roar sig åt. Men vi älskar varandra trots att vi är ett gäng extremt olika individer.

Hur som helst, för mig handlar det om att vårda de små sakerna i livet. Oavsett om det handlar om att med omsorg välja vilken vas jag ställer på bordet, vilken prydnadskudde som jag vilar ögonen på varenda dag eller vilken gaffel jag äter med. För mig är det betydelsefullt. Sen ska vi som sagt få barn snart och det kommer att finnas andra behov i vår familj som kommer behöva prioriteras, så det kommer väl att bli en ordentligt kompromiss när det kommer till just harmoniska intryck. Med det sagt så har jag svårt att se att jag plötsligt skulle bli personlighetsförändrad och sluta tycka att detta är en viktig del för att jag ska trivas, så vi får väl hjälpas åt som familj och se till att allas behov tillgodoses!
 
Men den är ju såklart arrangerad för just det fototillfället som du skriver. Öppen lucka på spisen, tändsticksasken öppen och på gnistavstånd från den öppna luckan samt brännbart material i form av torkade allternativt textil/plastväxter stående nära en varm järnkamin. Det är såklart super arrangerat och med rätt filter/ljussättning. Men det är ju också för att man genom en bild inte kan få med värmen från kaminen utan att ha den öppen, man kan inte höra spraket och knaket från veden, eller den dofterna i bostaden.

I ett djur eller barnhem eller där det bor klantskallar som jag hade man fått sätta dit ett skyddande men säkerligen stilsäkert galler runt om så man inte råkar sätta handen mot kaminen och egentligen kanske blommorna stod utanför bild och var lika vackra där typ. Så man kan inte tolka en bild rakt av heller, för de är ju oftast arrangerade och så är de ju platta, dofter, ljud och stämning kanske inte följer med.

Jo precis, och sen som någon skrev tidigare i tråden, inspirationsbilder och mäklarbilder "ska" ju vara opersonliga på så vis att familjefoton, roliga minnesprylar, hundbäddar inte syns i bild. Eftersom bilderna är framtagna med syftet att en bredare massa ska kunna se sig själva där och plocka in sitt liv. Jag ser inspirationsbilder som just det, inspiration, sedan i eget hem tillkommer det ju saker.
 
Gillart 🤷‍♀️

Men ska bli spännande att flytta, har en känsla av att det betyder lite mer tyg och några mörkare färger. Men har inte så utvecklad stil.

Också sämst på att få upp tavlor/konst vilket kanske betyder att jag helt saknar personlighet :D

5171F49E-E15C-495C-85FA-BBE700E9B9A2.jpeg
 
Tänkte en del på den här tråden igår och inser hur mycket inredningen betyder för mig, eller rättare sagt hela atmosfären i ett rum. Jag väljer restauranger och caféer mycket efter vart jag tycker att det är härligt att spendera tid, inte efter vem som bakar bäst bulle eller har längst vinlista. Jag piffar som sagt mycket här hemma, eftersom det är här jag spenderar mest tid. För mig är det absolut stor skillnad på att arbeta hemifrån en dag i ett städat hem med en bukett snittblommor och några värmeljus som brinner, och att arbeta i trist miljö med lysrör eller där det är stökigt.

Detsamma med bistick och glas. Jag har absolut mina favoritbistick hemma och undviker alla andra såvida inte favoriterna är i disken. Fel gaffel för mig kan vara lite som att dricka vin ur ett dricksglas, det sabbar upplevelsen lite. Nu är det ju inte så att jag sitter och stör mig i lunchrummet på jobbet men om jag får välja, vilket jag turligt nog får i mitt eget hem, så försöker jag såklart optimera upplevelsen så gott det går.

Nu är det som sagt nästan enbart jag och maken här hemma, det har ju varit pandemi sedan vi flyttade in i den här lägenheten och dessutom bor vi litet så vi har sällan folk över. Men om jag har det, så tycker jag att det är jättekul att städa fint, tända lite ljus och ordna en mysig belysning, puffa kuddarna i soffan och göra en fin dukning med linneservetter och servettringar. Kristallglas som är köpta på loppis, något doftljus inne i badrummet och lite småblommor här och var. Jag själv njuter oerhört av att få mysa ner i soffan i den miljön med ett glas bubbel och sedan äta en middag med en sådan dukning, och vill såklart gärna dela det med mina gäster. Det vore väldigt tråkigt om någon upplevde det som en uppvisning eller statusmarkör, för mig är det ett sätt att njuta. Turligt nog går jag way back med mina vänner, det är ingen utav oss som upprätthåller fasader. Men vi är olika som personer och som jag skrev tidigare, de skämtar gärna om att jag är fin i kanten men det har de gjort i över 15 år nu :D Fast på den tiden var det mest att jag sysslade med klassisk musik och bodde i pennkjol, och nu är det piffiga middagar och annat som de roar sig åt. Men vi älskar varandra trots att vi är ett gäng extremt olika individer.

Hur som helst, för mig handlar det om att vårda de små sakerna i livet. Oavsett om det handlar om att med omsorg välja vilken vas jag ställer på bordet, vilken prydnadskudde som jag vilar ögonen på varenda dag eller vilken gaffel jag äter med. För mig är det betydelsefullt. Sen ska vi som sagt få barn snart och det kommer att finnas andra behov i vår familj som kommer behöva prioriteras, så det kommer väl att bli en ordentligt kompromiss när det kommer till just harmoniska intryck. Med det sagt så har jag svårt att se att jag plötsligt skulle bli personlighetsförändrad och sluta tycka att detta är en viktig del för att jag ska trivas, så vi får väl hjälpas åt som familj och se till att allas behov tillgodoses!
Håller med helt. Bortsett från att jag avskyr att städa och göra i ordning :)
(är typ förbannad hela tiden jag städar. Om det väl blir ordning gillar jag att använda finare servis, matchad, och gör det gärna med bara familjen också.)

Jag väljer absolut café efter inredning och jag vill att det ska vara gamla uddamöbler. Jag kan numera vagt acceptera 50-talsrester. Men gillar inte vita caféstolar, runda bord, och sådant.

Vill absolut inte ha udda bestick och är klart irriterad över att våra bestick verkar gått ut och inte finns att köpa, samtidigt som gafflar försvunnit. (Jätteirriterad faktiskt, de borde skriva på att de kan gå ut så man kan undvika dem. Samtidigt kan jag inte köpa helt nytt set eftersom alla Cervera säljer nu är fula.)

Nu låter jag lite knäpp :D men jag accepterar praktiskt taget vad som helst hemma hos andra och är glad och gillart (jag föredrar städat, men är det stökigt så är det och det är det ofta hemma). Och om det inte finns någonstans att äta kan jag äta nästan var som helst också.
 
Gillar verkligen kombinationen gult och ljust läder :)
Det blev oväntat nice!
Är ju väldigt "stilrent" här nu och större delen överläts åt den väldigt entusiastiska sambon (numera exet men inte pga inredningen 😅).

86EED04E-024D-46DF-BFBC-1A152D577C78.jpeg


Ska bli kul att fixa bara till mig själv sen, även om 10kvm kanske sätter lite gränser :p
 
Låter som jag med renovering då :D Det är ett konstant flöde av svordomar och sammanbrott.
Haha fast det är olika sorter. Jag är alltid förbannad när jag syr också, men det är men mer kreativ irritation och i längden blir man ganska nöjd. Städa då är jag bara arg (det är bara så meningslöst, det är snart stökigt igen). :rofl:

(Det värsta är att om köket är helt jättefint så får jag genast en känsla av att jag vill baka... till råga på allt.)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
270
Senast: Rie
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 711
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 676
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp