Favoritstilar och motsatsen!

Haha, herregud så sinnesslö man kan vara ibland... bestick. Tack!
Jag ville inte märka ord men min hjärna var helt inställd på bistick och hann liksom inte ens ifrågasätta innan disken, var tvungen att läsa om meningen igen för att restarta... :D Du brukar inte ha problem med stavning så jag köpte det där sticket med hull(!) och ja...😅
 
. Samtidigt kan jag inte köpa helt nytt set eftersom alla Cervera säljer nu är fula.)
Ja alltså vad är det med bestickdesign just nu? Allt är verkligen helt fruktansvärt fult!! Enda snygga jag hittat skulle beställas direkt från Kina så nej tack på den också. Är helt uppgiven och äter med udda bestick för där är åtminstone varje bestick trevligt även om de inte matchar:banghead:
 
Precis, och det är nog just det som är en stor nackdel med just den stilen. Att förstöra fina gamla möbler med vit färg och sedan skrapa dem för att det ska se gammalt ut :crazy:

För övrigt gillar jag blommönster men inte att förstöra möbler som är vackra precis som de är.

*host* Jo, det finns ju saker som jag inte är främmande för att införa spöstraff för igen... :o ;) :D
 
Ja alltså vad är det med bestickdesign just nu? Allt är verkligen helt fruktansvärt fult!! Enda snygga jag hittat skulle beställas direkt från Kina så nej tack på den också. Är helt uppgiven och äter med udda bestick för där är åtminstone varje bestick trevligt även om de inte matchar:banghead:

Jag säger bara Hackman Savonia och gammal hederlig Svensk Spets, införskaffas med fördel på Tradera :D
 
Jag säger bara Hackman Savonia och gammal hederlig Svensk Spets, införskaffas med fördel på Tradera :D
Savonia var ewewew:o

Svensk spets är okej men finns så många olika storlekar och det är jobbigt att samla ihop en hel uppsättning som matchar och har allt jag behöver.

Min stil är mer
551351460.jpg

men så ska det ju helst gå i diskmaskin och finnas 12 matchande i setet:D
 
Savonia var ewewew:o

Svensk spets är okej men finns så många olika storlekar och det är jobbigt att samla ihop en hel uppsättning som matchar och har allt jag behöver.

Min stil är mer
551351460.jpg

men så ska det ju helst gå i diskmaskin och finnas 12 matchande i setet:D

:rofl:

Jag ärvde en ohelig mängd Svensk spets så jag kan lätt lägga upp 20-25 kuvert exakt matchade :D

Helt ärligt är jag kanske inte helt positiv till Savonia rent estetiskt men de har en underbar känsla när en äter med dem och jag är lite känslig för hur bestick känns (och de får inte vara för stora!). Savonias dessertskedar är dessutom perfekta för att äta Ben&Jerrys direkt ur burken med :o
 
Men den är ju såklart arrangerad för just det fototillfället som du skriver. Öppen lucka på spisen, tändsticksasken öppen och på gnistavstånd från den öppna luckan samt brännbart material i form av torkade allternativt textil/plastväxter stående nära en varm järnkamin. Det är såklart super arrangerat och med rätt filter/ljussättning. Men det är ju också för att man genom en bild inte kan få med värmen från kaminen utan att ha den öppen, man kan inte höra spraket och knaket från veden, eller den dofterna i bostaden.

I ett djur eller barnhem eller där det bor klantskallar som jag hade man fått sätta dit ett skyddande men säkerligen stilsäkert galler runt om så man inte råkar sätta handen mot kaminen och egentligen kanske blommorna stod utanför bild och var lika vackra där typ. Så man kan inte tolka en bild rakt av heller, för de är ju oftast arrangerade och så är de ju platta, dofter, ljud och stämning kanske inte följer med.
Det förstår jag så klart. Men jag trodde att vi mest pratar om faktisk inredning, sas?
 
Tänkte en del på den här tråden igår och inser hur mycket inredningen betyder för mig, eller rättare sagt hela atmosfären i ett rum. Jag väljer restauranger och caféer mycket efter vart jag tycker att det är härligt att spendera tid, inte efter vem som bakar bäst bulle eller har längst vinlista. Jag piffar som sagt mycket här hemma, eftersom det är här jag spenderar mest tid. För mig är det absolut stor skillnad på att arbeta hemifrån en dag i ett städat hem med en bukett snittblommor och några värmeljus som brinner, och att arbeta i trist miljö med lysrör eller där det är stökigt.

Detsamma med bistick och glas. Jag har absolut mina favoritbistick hemma och undviker alla andra såvida inte favoriterna är i disken. Fel gaffel för mig kan vara lite som att dricka vin ur ett dricksglas, det sabbar upplevelsen lite. Nu är det ju inte så att jag sitter och stör mig i lunchrummet på jobbet men om jag får välja, vilket jag turligt nog får i mitt eget hem, så försöker jag såklart optimera upplevelsen så gott det går.

Nu är det som sagt nästan enbart jag och maken här hemma, det har ju varit pandemi sedan vi flyttade in i den här lägenheten och dessutom bor vi litet så vi har sällan folk över. Men om jag har det, så tycker jag att det är jättekul att städa fint, tända lite ljus och ordna en mysig belysning, puffa kuddarna i soffan och göra en fin dukning med linneservetter och servettringar. Kristallglas som är köpta på loppis, något doftljus inne i badrummet och lite småblommor här och var. Jag själv njuter oerhört av att få mysa ner i soffan i den miljön med ett glas bubbel och sedan äta en middag med en sådan dukning, och vill såklart gärna dela det med mina gäster. Det vore väldigt tråkigt om någon upplevde det som en uppvisning eller statusmarkör, för mig är det ett sätt att njuta. Turligt nog går jag way back med mina vänner, det är ingen utav oss som upprätthåller fasader. Men vi är olika som personer och som jag skrev tidigare, de skämtar gärna om att jag är fin i kanten men det har de gjort i över 15 år nu :D Fast på den tiden var det mest att jag sysslade med klassisk musik och bodde i pennkjol, och nu är det piffiga middagar och annat som de roar sig åt. Men vi älskar varandra trots att vi är ett gäng extremt olika individer.

Hur som helst, för mig handlar det om att vårda de små sakerna i livet. Oavsett om det handlar om att med omsorg välja vilken vas jag ställer på bordet, vilken prydnadskudde som jag vilar ögonen på varenda dag eller vilken gaffel jag äter med. För mig är det betydelsefullt. Sen ska vi som sagt få barn snart och det kommer att finnas andra behov i vår familj som kommer behöva prioriteras, så det kommer väl att bli en ordentligt kompromiss när det kommer till just harmoniska intryck. Med det sagt så har jag svårt att se att jag plötsligt skulle bli personlighetsförändrad och sluta tycka att detta är en viktig del för att jag ska trivas, så vi får väl hjälpas åt som familj och se till att allas behov tillgodoses!
Jag tror att ungefär allting är någon form av uttryck eller markör SAMTIDIGT. Hos alla (i alla fall i princip alla som lever i den typ av konsumtionssamhälle som vi gör). Jag tror också att det väldigt sällan känns som att det är sådana aspekter som sas driver oss. (Fast det kanske de gör, ändå.)

Jag ser verkligen noll poäng med att försöka förneka det! 🙂
 
Detta är min och min mans stil. Nu bor vi inte med riktigt så mycket trä (1800-talsgård i Skåne) men all inredning går i råa material, dova färger, trä och naturnära.
Mycket naturinspirerat med djur (dovhjort, älg, uggla, björn och häst) som motiv. Amerikansk ranch som inspiration.

Jag har ingen hatstil men för att må bra måste jag ha denna stil. Jag har svårt för den skandinaviska avskalade stilen. Vitt och svart och grått...nej tack.
 

Bifogade filer

  • 128666-Cozy-Cabin-Decor.jpg
    128666-Cozy-Cabin-Decor.jpg
    89,1 KB · Visningar: 95
Jag tror att ungefär allting är någon form av uttryck eller markör SAMTIDIGT. Hos alla (i alla fall i princip alla som lever i den typ av konsumtionssamhälle som vi gör). Jag tror också att det väldigt sällan känns som att det är sådana aspekter som sas driver oss. (Fast det kanske de gör, ändå.)

Jag ser verkligen noll poäng med att försöka förneka det! 🙂

Och jag ser ingen poäng med att ta upp markörer till diskussion, om det nu ändå inte är det som driver oss främst. Som du säger så är identitetsskapande en del i precis allting som vi gör, det blir liksom sammanflätat med våra personligheter och våra intressen. Ändå pratar vi sällan om markörer när vi pratar om hundintresse, jakt eller konst trots att de såklart finns där också. Men i den här typen av trådar så ska det alltid tas upp, och det är lite tröttsamt att ständigt behöva höra att ens intressen är statusmarkörer. Det är detsamma med mitt intresse för kost och träning, det är svårt att diskutera det här på Buke utan att det kommer gliringar om smalhets och hejarop till personer som minsann vågar vara sig själva och älska sin kropp. Trots att träning, för min del, genom åren primärt har blivit ett sätt att hålla min mentala hälsa i schack.

Buke är fantastiskt, mitt ständiga sällskap och support av världens bästa gäng. Men ibland osar det lite fördomar och gliringar mot sånna som mig själv och ja, det kan bli lite tröttsamt. Så det är därför jag reagerar på det. Jag förnekar inte att markörer är en del av livet, jag ser bara inte att det behöver vara en större del i ett inredningsintresse än något annat intresse och ställer mig därför frågande till varför det tas upp just här.
 
Detta är min och min mans stil. Nu bor vi inte med riktigt så mycket trä (1800-talsgård i Skåne) men all inredning går i råa material, dova färger, trä och naturnära.
Mycket naturinspirerat med djur (dovhjort, älg, uggla, björn och häst) som motiv. Amerikansk ranch som inspiration.

Jag har ingen hatstil men för att må bra måste jag ha denna stil. Jag har svårt för den skandinaviska avskalade stilen. Vitt och svart och grått...nej tack.
En bild till.
 

Bifogade filer

  • brown.design.group.112709.portfolio.interiors.dining.1501105627.5002694.jpg
    brown.design.group.112709.portfolio.interiors.dining.1501105627.5002694.jpg
    373,2 KB · Visningar: 101
Jag inser när jag läser i den här tråden att jag är rätt praktiskt lagd. Jag skulle aldrig köpa nya bestick om jag hade ett fungerande set (tillräckligt många av samma sort) bara för att jag vill ha bestick som ser ut på ett visst sett. Jag har aldrig köpt bestick i mitt liv. Jag fick en uppsättning av en släkting när jag flyttade hemifrån. Hon hade en uppsättning hon inte använde. De använder vi fortfarande. Jag kan inte förstå de starka känslor folk har för vissa bestick-modeller.

Överhuvudtaget bryr jag mig otroligt lite om vad andra tycker om de föremål jag har i mitt hem. Jag har sakerna i mitt hem för att jag tycker om dem alt. för att de funkar och jag inte känner för att lägga pengarna på att ersätta nåt som funkar.
 
Och jag ser ingen poäng med att ta upp markörer till diskussion, om det nu ändå inte är det som driver oss främst. Som du säger så är identitetsskapande en del i precis allting som vi gör, det blir liksom sammanflätat med våra personligheter och våra intressen. Ändå pratar vi sällan om markörer när vi pratar om hundintresse, jakt eller konst trots att de såklart finns där också. Men i den här typen av trådar så ska det alltid tas upp, och det är lite tröttsamt att ständigt behöva höra att ens intressen är statusmarkörer. Det är detsamma med mitt intresse för kost och träning, det är svårt att diskutera det här på Buke utan att det kommer gliringar om smalhets och hejarop till personer som minsann vågar vara sig själva och älska sin kropp. Trots att träning, för min del, genom åren primärt har blivit ett sätt att hålla min mentala hälsa i schack.

Buke är fantastiskt, mitt ständiga sällskap och support av världens bästa gäng. Men ibland osar det lite fördomar och gliringar mot sånna som mig själv och ja, det kan bli lite tröttsamt. Så det är därför jag reagerar på det. Jag förnekar inte att markörer är en del av livet, jag ser bara inte att det behöver vara en större del i ett inredningsintresse än något annat intresse och ställer mig därför frågande till varför det tas upp just här.
Jag hänger inte med i svängarna här! Från mitt håll är det just du som tar upp detta med markörer osv.

Vad jag minns skrev jag något om uppvisning kring den där dekorativt placerade, halvöppna, tändsticksasken. Och så tror jag att du reagerade på det. Och jag blev helt förvirrad av det!

Jag håller med om att det där nog "alltid" är närvarande. Heminredning, utseende och matvanor är kanske extra tydliga punkter. Men man måste ju bo, synas och äta, så det är ju inte mycket man kan göra åt det.
 
Jag inser när jag läser i den här tråden att jag är rätt praktiskt lagd. Jag skulle aldrig köpa nya bestick om jag hade ett fungerande set (tillräckligt många av samma sort) bara för att jag vill ha bestick som ser ut på ett visst sett. Jag har aldrig köpt bestick i mitt liv. Jag fick en uppsättning av en släkting när jag flyttade hemifrån. Hon hade en uppsättning hon inte använde. De använder vi fortfarande. Jag kan inte förstå de starka känslor folk har för vissa bestick-modeller.

Överhuvudtaget bryr jag mig otroligt lite om vad andra tycker om de föremål jag har i mitt hem. Jag har sakerna i mitt hem för att jag tycker om dem alt. för att de funkar och jag inte känner för att lägga pengarna på att ersätta nåt som funkar.

Och jag har och vill ha starka känslor för det jag använder dagligen. Klart att det ska vara en bra funktion i grunden men formen har också stor betydelse för mitt välmående. Det är bla därför jag propagerar för att "finporslinet" inte ska gömmas undan i något i vitrinskåp utan användas och njutas av. Vad gäller prydnadssaker älskar jag tex att klappa på äggen och svamparna av Monica Backström, de är väldigt klappvänliga :D
 
När nu alla verkar veta vad alla bestick heter! Vad heter dessa?
 

Bifogade filer

  • item_688280_aa374082a2.jpeg.jpg
    item_688280_aa374082a2.jpeg.jpg
    123,9 KB · Visningar: 56
Jag gillar inredning, men har en del annat för mig för att jag ska prioritera det fullt ut. Har "hörn" snarare än rum dom jag är väldigt nöjd med.
En del saker har jag fått av mina föräldrar, som matsalsbordet och sjuan stolar, blandat med pinnstolar av förra ägaren av huset.
Mina barstolar kommer från min syster, men inte långt därifrån står ett gammalt skåp som är 100 år gammalt.
Det är väldigt mixat, väldigt avskalat på vissa ställen.
Har två små Billy bokhyllor fullproppat med böcker och har ännu fler packat i kassar, drömmer om att få upp stringhyllor som kan täcka väggarna. Mycket av böckerna visar mina intressen och de jag tycker är viktigt, så för mig är det en viktig markör.

Vitt på alla väggarna och avskyr det, förutom en tapet i sovrummet. Men jag har antingen lågt i tak eller öppet upp till nock, men jag har en plan om några små "skarvväggar" jag har köpt tapeter med djungeltema som även ska belamras med växter.
Inte iheller har jag några snygga taklampor (jag har inte hittat några inom rimlig prisklass jag vill ha).

Så ja, halvt kaos med lite stil däremellan?

Tycker den mesta inredning är kanonsnygg, även om jag är med i ett par olika inredningsgrupper på FB där vissa inlägg hyllas där jag känner. 😬😬😬
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
274
Senast: Rie
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 746
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 681
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp