Favoritstilar och motsatsen!

karamelldrottningen

Trådstartare
Inredningstilar finns som bekant en rad olika varianter. Vissa blir mer populära än andra.
Vilka har ni som era favoritinredningsstilar och vilka spyr nu på?
Och lever ni som ni lär ;) dvs ser era hem ut som eran favorit/favoriter?
 
Jag går helt efter vad jag tycker är snyggt, inte vad som är inne eller vad andra tycker är snyggt.

Har ingen favorit förutom min egen inredningsstil :D

Ogillar egentligen ingen stil. Men hem som ser som taget ur en inredningstidning går inte hem hos mig :)
 
Senast ändrad:
Jag spyr inte på någons inredning; var och en får ha det de trivs med.

Själv följer jag inte någon färdig stil i inredningen, utan formar mitt hem efter eget tycke och smak. Inredningen är mycket viktig för mig, för att jag ska må bra och trivas och varje detalj är noga genomtänkt och applicerad efter den känsla jag eftersöker. Färg, form, material, kvalitet, utformning är alla viktiga komponenter.
 
Favoritstil: Naturnära minimalism. Japanska influenser men med högt till tak och gärna enkla valv, ljusa färger, sten och trä.

Lever som jag lär... Inte riktigt. Inte än. Definitivt minimalistiskt men huset är fortfarande en tråkig svensk fyrkant av bräder.

Spyr inte på någon stil. Jag finner stor glädje i att människor uttrycker sig olika i sina hem, och verkligen låter sin egen personlighet skina.
 
Jag gillar främst den gammaldags allmogestilen med vackra, ljusa tapeter, råspont, trägolv och rejäla möbler. Sen får det gärna vara lite minimalistiskt också, alltså inte en massa grejer överallt utan luftigt och ljust.

Jag spyr inte på någon stil men det kryper lite i kroppen av obehag när jag kommer till ett hem där man inrett i ”shabby chic”.
 
Det finns nog ingen stil jag inte tycker om, kryper det i kroppen på mig så är det på grund av just bristen på den :D

Själv gillar jag naturnära och ganska minimalistiskt. Grå, beige, naturvit med gröna växter. Äldre hus är definitivt att föredra. Lever som jag lär i den mån min tid och kunskap sträcker sig, men har lite fattigt på växter just nu.
 
Jag älskar färg och har främst intett i grönt, lila, grått och svart. Älskar bokhyllor och har många välfyllda. På väggarna har jag mest gamla bandaffischer och förstoringar av egentagna foton.

Jag behöver färg och kontraster för att må bra. Vita och minimalistiska hem är inget för mig. Roar mig med att kolla lägenhetsannonser och har insett att jag inte får någon uppfattning om hur de ser ut när blicken inte får fästa på något som syns. Allt det ljusa flyter ihop.
 
Jag älskar färg och har främst intett i grönt, lila, grått och svart. Älskar bokhyllor och har många välfyllda. På väggarna har jag mest gamla bandaffischer och förstoringar av egentagna foton.

Jag behöver färg och kontraster för att må bra. Vita och minimalistiska hem är inget för mig. Roar mig med att kolla lägenhetsannonser och har insett att jag inte får någon uppfattning om hur de ser ut när blicken inte får fästa på något som syns. Allt det ljusa flyter ihop.
Vill bara milt protestera: Vitt och minimalistiskt är inte samma sak!

Favoritbild som exempel:

3c0c63b64a36b3b700408fce69e298fa.jpg
 
Jag tycker att de allra flesta stilar som speglar personligheten hos den som bor där funkar. Det jag har svårt för är när det blir opersonligt. Då undrar jag alltid om personen inte har några egna åsikter/intressen/åsikt om inredning.

Men i övrigt har jag ingen åsikt om hur folk väljer att inreda sina hem. Det finns många stilar jag inte velat ha hemma hos mig men som är superhärliga hemma hos någon annan!
 
Stilar jag gillar: maximalism, allt äldre än typ 40-tal. Mustiga färger och mönster.
Grönt och rosa i största allmänhet.
Personliga föremål och föremål som berättar en historia.

Saker jag har svårt för:
Vitt i alla dess former.
Opersonligt.
Tråkigt.
Minimalistiskt.
Ogenomtänkt.
Samma möbler/inredning från samma epok genomgående utan variation.
 
Alla får ha det som de vill, jag tänker inte dissa någon stil. Men ja... retro/70-talsestetik gör mig lite allergisk (eller ja, allt efter 40-talet helt ärligt) :angel: Med det sagt tycker jag det är jätteroligt om någon gått all in på en stil de gillar, det är häftigt. Jag kan uppskatta inredning hos andra som aldrig skulle komma innanför min dörr.

Min stil... sekelskifte all the way, jugend FTW! :love: Jag kan ta en touch av allmoge men det är egentligen lite för grovt för mig. Sedan gillar jag äldre stilar än så men mitt hem är definitivt mer jugend än något annat. Jag håller på att åtgärda dumheterna mina föräldrar orsakade när de renoverade men det blir pö om pö, jag har inte råd att göra allt på en gång. Tack och lov lät de bli salongen.
 
Jag har nog inte någon speciell tidsperiod i mitt hem?

Den enda riktiga linje jag har är att jag saknar alla former av prydnadssaker. :) Det mesta jag har framme har någon praktisk funktion, Plus några enstaka minnesgrejor. Nåt jag fått av nån kär vän.

Jag har ohemult mycket böcker och det hänger konst på alla väggar. Och fönstren svämmar över av krukväxter. Har inga gardiner heller.
 
Jag bor bedrövligt. Hatar nästan varje millimeter av bostaden och börjar ge upp tanken på att någonsin få det bättre. Det enda som skulle kunna göra det värre hade varit om man satte upp text på väggarna, sån där snirklig text med "visdomsord" typ :D Meeeen det finns såklart sådant jag gillar när det gäller hur andra bor.

En gång när jag kollade runt på hemnet så såg jag en så fin bostad att jag var tvungen att spara bilden för att ha som inspiration till något eventuellt framtida boende.
MDIyNnwwMDAwOTg5MDI4OXw5Ng...jpg


Jag har gärna mörka golv, mycket färg men ändå ljust. Och då lugna färger. Andra stilar kan vara roliga också, även om jag själv inte skulle vilja bo så. Tex så blir jag jätteglad varje gång @pepp lägger upp inredningsbilder, men jag skulle inte vilja bo så själv (mest för att det verkar vara så mycket små prydnadssaker överallt som nog någon behöver rengöra ibland... Jag hatar städning :angel: ).
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 590
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Myrten
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 177
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp