Favorittäcke/overall samt bra skor som SITTER KVAR?

Sezziyanen

Trådstartare
Tja!

Kollar för att hitta ett bra värmetäcke, gärna som går ner på benen. Jag har en hund som förvisso inte fryser, men jag vill ha ett bra täcke att kunna använda när vi sover utomhus/i tält och det blir kallare, kanske är hunden lite blöt/fuktig..osv. Bra om det leder bort fukt alltså, och det behövs ingen regntäthet (bättre utan).

Det andra jag vill hitta är MJUKA hundskor som sitter kvar på tassarna, samt är relativt enkla att ta på. De behöver inte gå upp långt på benet, men det gör inget om de gör det. Sålänge de är smidiga med dubbelsporrar.. Har testat Rukka Thermal Winter shoes nyss, men de var alldeles för krångliga att kränga på, och kändes ändå rätt tajta i största storleken (men den passade nog.).

Har ni bra tips?
 
Tja!

Kollar för att hitta ett bra värmetäcke, gärna som går ner på benen. Jag har en hund som förvisso inte fryser, men jag vill ha ett bra täcke att kunna använda när vi sover utomhus/i tält och det blir kallare, kanske är hunden lite blöt/fuktig..osv. Bra om det leder bort fukt alltså, och det behövs ingen regntäthet (bättre utan).

Det andra jag vill hitta är MJUKA hundskor som sitter kvar på tassarna, samt är relativt enkla att ta på. De behöver inte gå upp långt på benet, men det gör inget om de gör det. Sålänge de är smidiga med dubbelsporrar.. Har testat Rukka Thermal Winter shoes nyss, men de var alldeles för krångliga att kränga på, och kändes ändå rätt tajta i största storleken (men den passade nog.).

Har ni bra tips?
Kan Hurtta Body Warmer vara något? Som ett underställ för hunden typ.

1536683582_940x.jpg
 
Annars finns det ju olika ulltäcken från out-n-out med andas funktion eller från hundlands. För ull brukar väl vara bra även vid fukt?
Dock har de inga overaller.
 
Annars finns det ju olika ulltäcken från out-n-out med andas funktion eller från hundlands. För ull brukar väl vara bra även vid fukt?
Dock har de inga overaller.
Såg faktiskt dessa igår, verkar vara superbra, däremot inte de billigaste i världen så tänkte kolla lite alternativ först.. Ett därifrån går på ca 1400 för min hund :P Men jag är kär i merinoull, haha.
 
Tja!

Kollar för att hitta ett bra värmetäcke, gärna som går ner på benen. Jag har en hund som förvisso inte fryser, men jag vill ha ett bra täcke att kunna använda när vi sover utomhus/i tält och det blir kallare, kanske är hunden lite blöt/fuktig..osv. Bra om det leder bort fukt alltså, och det behövs ingen regntäthet (bättre utan).

Det andra jag vill hitta är MJUKA hundskor som sitter kvar på tassarna, samt är relativt enkla att ta på. De behöver inte gå upp långt på benet, men det gör inget om de gör det. Sålänge de är smidiga med dubbelsporrar.. Har testat Rukka Thermal Winter shoes nyss, men de var alldeles för krångliga att kränga på, och kändes ändå rätt tajta i största storleken (men den passade nog.).

Har ni bra tips?

Dessa skor gillar jag till min lilla. Sitter kvar när han flänger runt. Nackdelen är väl att de kan bli fuktiga och frysa till.
Extremt lätta att ta på.
20210115_201735.jpg
 
Dessa skor gillar jag till min lilla. Sitter kvar när han flänger runt. Nackdelen är väl att de kan bli fuktiga och frysa till.
Extremt lätta att ta på.
Visa bifogad fil 63589
Undrar om de inte är liknande de jag har från arken.. Problemet med de jag har är att de ändå verkar glida av i snöterräng, och slitas sönder efter ett tag.. Vet du vilka det där är?
 
Undrar om de inte är liknande de jag har från arken.. Problemet med de jag har är att de ändå verkar glida av i snöterräng, och slitas sönder efter ett tag.. Vet du vilka det där är?
Ett tips annars, ta ett varv vetrap runt kanten på tossorna så sitter de kvar! Såklart inte optimalt om ni behöver använda det i flera veckor/månader i streck men funkar bra om det är några dagar här och där😊
 
Undrar om de inte är liknande de jag har från arken.. Problemet med de jag har är att de ändå verkar glida av i snöterräng, och slitas sönder efter ett tag.. Vet du vilka det där är?

Vi har visserligen inte plumsat i djupsnö med dom, eftersom det är under Tottes värdighet :D så då kanske dom åker av...
Dessa är det!
Screenshot_20210120-200307_Chrome.jpg
 
Vi har visserligen inte plumsat i djupsnö med dom, eftersom det är under Tottes värdighet :D så då kanske dom åker av...
Dessa är det!
Visa bifogad fil 63596
Precis dem jag har, de största så de är lite svarta också :P De är faktiskt smidiga, men de har nästan alla snart trasats sönder..men så har de använts på asfalt också. Inte så dumma, men sitter inte på i terräng/snö så fantastiskt bra efter ett tag när de är blöta.. Även i stan åker de av ibland :S

Ja, man kan ta bandage @Ponnyryttaren_02 ...men jag vill ha enkelheten med skor och inte behöva det..
 
Kvalitetsskor som sitter kvar och är enkla att sätta på: Sabro. Välj blixtlåsmodellen, som ser ut som allvädersstövlar för barn. Googla "Sabro fotskydd". Minst en stor zoo-nätshop i Sverige har dem, (med butik i 08-området om man vill prova ut).
 
När det gäller "skor", har du testat sockor tänkte till drag? Finns lite olika typet beroende underlaget (sockor för barmarksdrag har ofta gummi"sula" för att tåla grusväg bättre, mendan socka för drag på snö inte har det). Hur väl de sitter på vet jag dock inte, men det är det jag har med på vandringar utifall min hund skadar tassen, om vi behöver gå över en gångbro i galler osv. Även tänkt använda dem i tält, dock inte testat än.
 
Med tanke på vandring osv: det absolut bästa är om hunden slipper bli blöt från första början. Det är betydligt lättare att behålla värmen torr än att återfå värmen som blöt. Med det i åtanke känns det för mig som att det bästa i ditt läge hade varit att köpa en regnoverall av bra kvalitet som du kan sätta på om ni ska vandra i blött väder. Då kan hunden få komma in torr i tältet och kanske slippa ha kläder där (beroende på hur mycket pälsen värmer). Vet att du sa att det inte var viktigt att kläderna var vattenavstötande utan att du vill ha värmande istället, men det låter onödigt bökigt? (Och som onödig vikt i packningen)
 
Med tanke på vandring osv: det absolut bästa är om hunden slipper bli blöt från första början. Det är betydligt lättare att behålla värmen torr än att återfå värmen som blöt. Med det i åtanke känns det för mig som att det bästa i ditt läge hade varit att köpa en regnoverall av bra kvalitet som du kan sätta på om ni ska vandra i blött väder. Då kan hunden få komma in torr i tältet och kanske slippa ha kläder där (beroende på hur mycket pälsen värmer). Vet att du sa att det inte var viktigt att kläderna var vattenavstötande utan att du vill ha värmande istället, men det låter onödigt bökigt? (Och som onödig vikt i packningen)

Ja, helt rätt har du förstås i det :) Har ett regntäcke som är lätt och smidigt som jag absolut har med mig om vi är ute eller om vi ska ut och vandra. Så i de flesta fallen behövs inget värmetäcke. Men jag vill ändå ha ett för situationer som när jag sist var ute och sov i 3-4 minus utan tält.. Vet faktiskt inte om han behöver nått täcke för det, men jag hade ändå en filt nojig som jag är. Och det hade varit lättare att bara sätta på honom ett värmetäcke! Och då har han inte blivit blöt, men jag vill ha nått som kan ge lite extra värme på natten om tempen kryper sig ner..

Så just ett sånt värmetäcke måste inte vara vattenavstötande eftersom vi inte ska ligga i regn (och har ett regntäcke i värsta fall att dra över). Visst, ska jag verkligen jaga grammen så finns det lösningar.. men för dessa små tripper så spelar det ingen roll :)

Just tassarna dock är jag mer fundersam kring, därav frågan om skor.. Just när det är snösäsong så blir det så mkt snöbollar kring tassarna som sen långsamt smälter/kyler ner.
 
När det gäller "skor", har du testat sockor tänkte till drag? Finns lite olika typet beroende underlaget (sockor för barmarksdrag har ofta gummi"sula" för att tåla grusväg bättre, mendan socka för drag på snö inte har det). Hur väl de sitter på vet jag dock inte, men det är det jag har med på vandringar utifall min hund skadar tassen, om vi behöver gå över en gångbro i galler osv. Även tänkt använda dem i tält, dock inte testat än.
Håller på med detta faktiskt! Testat de non-stop solid som finns på arken, men de var inte så bra för oss.. så styva och lite krångliga att få på. Men har fått tips om dragråttans vi ska ta och testa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om detta räknas som annons? :confused: Men jag vill gärna ha tips på en bra, varm samt vind- & vattentät overall till min hund...
Svar
17
· Visningar
5 746
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp