(Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Sv: (Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Jo, men DSM är enda den enda 'formen' av djurskydd där de faktiskt iaf varit på väg mot att tänka på hästens behov. De har kommit med en massa idiotiska förslag med, och det är lång väg kvar.

Men det är ett steg i rätt riktining att de i deras förslag hade med en minsta TS/giva per dygn räknat utefter kroppsvikt, daglig rörelse i frihet, social kontakt osv. Alltså det är låångt ifrån idealet, men de var påväg åt rätt håll i stora delar.

Och hästsverige ylade i högan sky och gick snudd på man ur huse för att protestera..
Jo det var mycket bra i förslaget men det var ändå väldigt motsägelsefullt. återigen så fokuserades på att hästarna är inne och inte ute.

Tex så var på förslag att hästarna skall kunna nosa på varandra inne i stallet. Dock fanns inte ens krav på hagvistelse med hästkompis. Förklara det om du kan. :smirk: Och hur kan DSM kräva att hästarna skall kunna ha kontakt tex genom galler mellan boxarna när de inte ens ställer ett absolut krav på en hästkompis? Är det en ko eller ett får de skall kunna nosa på då?

Men tex så skulle ju hästarna få vara ute 16 timmar enligt förslaget och det är ju :banana:

Jo det var mycket bra i förslaget men det var ändå väldigt motsägelsefullt. återigen så fokuserades på att hästarna är inne och inte ute.

Tex så var på förslag att hästarna skall kunna nosa på varandra inne i stallet. Dock fanns inte ens krav på hagvistelse med hästkompis. Förklara det om du kan. :smirk: Och hur kan DSM kräva att hästarna skall kunna ha kontakt tex genom galler mellan boxarna när de inte ens ställer ett absolut krav på en hästkompis? Är det en ko eller ett får de skall kunna nosa på då?

Men tex så skulle ju hästarna få vara ute 16 timmar enligt förslaget och det är ju :banana:

Visst var fokus fortfarande på hästarnas innemiljö. Men samtidigt så tycker jag ändå de gick rätt väg. För att rakt av försöka lagstifta om att de SKA vara ute dagligen, de skulle ju bli lynchade tyvärr. Att då ta det steg för steg så att folk hinner 'vänja sig' tycker jag är en bra väg att ta mot målet när man inser att det inte går att genomföra i ett steg.

Sen ang det sociala var det inte krav på sällskap av artfrände nej, men vem vet vad som hade hänt i ett senare skede. Jag anser dessutom att ensamhästens avskaffande ligger LÅNGT ner på prioritetslistan. Det är viktigare att 'få ut' de som är stallade 24/7, även om de går ute själva. Sen är idealet såklart med kompis.

Jag tycker btw att förslaget på att har man lösdrift ska samtliga hästar kunna beredas plats på box var bra också. Har sett för många lösa platsbrist med lösdrift, och när något smittsamt börjar gå så många hästar bör tas in samtidigt, vad händer då?

Sen, jag sticker inte under stol med att jag var en anhängare av förslaget rakt av, men det är lätt för mig att vara det då det för mig i realiteten inte skulle behövas minsta lilal förändring eller ansträngning. Min hästhållning uppfyller redan alla kraven i förslaget, med råge. Och visst är det lättare att tycka 'heja heja' då än om man blir tvungen att bygga om rubbet osv. Samtidigt förstår jag inte dem som inte iaf strävar mot att uppfylla kraven i förslaget, oavsett om det är lag på det eller ej..

Jag tycker btw att förslaget på att har man lösdrift ska samtliga hästar kunna beredas plats på box var bra också. Har sett för många lösa platsbrist med lösdrift, och när något smittsamt börjar gå så många hästar bör tas in samtidigt, vad händer då?
Där håller jag inte med dig. Om det skulle bli lag på det så blir det för dyrt med lösdrift. Då kan man lika gärna bara ha vanligt stall, annars måste man ju bygga två stallar. Att ha ett helt stall stående tomt verkar oerhört lyxigt.

Sen ang det sociala var det inte krav på sällskap av artfrände nej, men vem vet vad som hade hänt i ett senare skede. Jag anser dessutom att ensamhästens avskaffande ligger LÅNGT ner på prioritetslistan. Det är viktigare att 'få ut' de som är stallade 24/7, även om de går ute själva. Sen är idealet såklart med kompis.

Det ja menar var ett rejält tankefel är att ta upp att hästarna skall kunna nosa på varandra i stallet men sedan inte kräva sällskap. Hur kan de då nosa på varandra?

Jag anser att det är mycket viktigare med hästkompis än att följa alla måttkrav i stallen tex.

Där håller jag inte med dig. Om det skulle bli lag på det så blir det för dyrt med lösdrift. Då kan man lika gärna bara ha vanligt stall, annars måste man ju bygga två stallar. Att ha ett helt stall stående tomt verkar oerhört lyxigt.

Du behöver inte ha ett stall stående tomt. Det finns andra lösningar, t ex förbereda lösdriften för att kunna göra boxar i del av det vid behov, dvs man 'tar till' när man bygger så det får plats.

Sen, för mig skulle det räcka med att kunna bereda säg 50% av lösdriftshästarna på stall samtidigt, för att alla blev sjuka samtidigt känns som en utopi, men jag har sett nog av de som har lösdrift pga utrymmesbrist, och där det blir kris om EN lösdriftshäst blir sjuk.

Det idealiska vore om man på annat sätt kunde få bort de som gör lösdrift när de får platsbrist, så man slapp tvinga de som har möjlighet att ändra om och ordna när det krävs för att vid behov kunna stalla in flera sjuka att ha massa extraboxar helt i onödan. Men jag har tyvärr inget bra förslag för det, och då ser jag hellre att alla måste förbereda för en lösning där alla hästar på gården kan beredas box OM det behövs. Det behöver ju som sagt inte innebära ett tomt stall, utan att man har möjlighet att snabbt gränsa av för boxar i befintlig lösdrift, stall, ridhus eller liknande t ex. Det behöver ju inte stå där 'hela tiden' och gapa tomt. Kompisen har löst det genom att ta till måtten för skötselplatserna, och byggt skötsel'spiltor', och behöver bara sätta dit en dörr för det ska bli en box. Har iofs 'litet' stall med bara 8 lösdriftsdjur, det blir ju naturligtvis värre när man har 80 t ex (därför jag inte nödvändigtvis ser att alla ska behövas tas in. Dessutom tror jag problemet med att få in sjuka lösdriftsdjur är MINDRE där de har 80 på lösdrift än där de har 8 på lösdrift)

Då tycker jag den redan befintliga regeln om att hästar i kallstall/lösdrift ska ha tillgång till uppvärmd sjukbox vid behov. Är hästen så sjuk att den måste stå i varmstall och inte kan stå täckad i kallstall t ex, då står de på klinik om de är mina iaf.

Men lager kräver att kallstallshästar har möjlighet att stå i uppvärmt utrymme vid behov. Och för lösdriftshästar ska det inte bara finnas en 'kallsjukbox' per X hästar utan även en varmsjukbox per Y kallsjukboxar. Och det förstår jag mindre.

Sen, visst blir det dyrare med lösdrift så, men handlade det om pengar eller hästens välmående?

Och återigen, jag är medveten om att det är jättelätt för mig att tycka att 'heja heja', jag behöver inte ändra om någonting utom bygga en bättre lösdriftshall för att ställa om till full lösdrift MED box till alla. Eftersom jag redan har stallet (plus en extrabox, plus utrymme att bygga flera extraboxar lite här och var om det behövs). Men jag stöder tanken rakt av.

Senast ändrad:

Det ja menar var ett rejält tankefel är att ta upp att hästarna skall kunna nosa på varandra i stallet men sedan inte kräva sällskap. Hur kan de då nosa på varandra?

Jag anser att det är mycket viktigare med hästkompis än att följa alla måttkrav i stallen tex.

Jag har ju dels haft häst ensam i perioder och vet flera hästar som gått/går ensamma. Och idealet är och förblir ALLTID en HÄSTkompis, inget snack om saken. Däremot, de som fungerar ensamma och får mycket social kontakt med människa och/eller annan djurart anser jag ändå mår bättre ensamma men med ordentlig utevistelse etc än de som har noskontakt genom gallret med boxgrannen men står inne 23 h per dygn.

Men på sikt är jag helt enig med dig om att idealet är att alla hästar SKA få gå ute dagligen, MED minst en hästkompis (utom i de undantagsfall där hästen inte accepterar andra hästar, men med högre krav på naturligare hästhållning kommer de missanpassade individerna i princip försvinna, ev med undantag för vissa hingstar)

Då tycker jag den redan befintliga regeln om att hästar i kallstall/lösdrift ska ha tillgång till uppvärmd sjukbox vid behov. Är hästen så sjuk att den måste stå i varmstall och inte kan stå täckad i kallstall t ex, då står de på klinik om de är mina iaf.
I vissa fall tex vid smitta så kanske det är bättre att inte ta hästen till klinik. Vi har inte problemet men i vissa delar av landet är det långt till klinik och det kanske är för jobbigt för hästen att transporteras dit.

Sen är regeln med uppvärmd sjukbox nog lika mycket till för veterinären. Det kan kanske vara svårt att göra en vettig behandling om det är kallt. Att värma en avdelning av ett stall går alltid att göra dessutom. Det gäller bara att ha tillräckligt hög effekt på värmefläkten. ;)

Så man ser att vi prioriterar olika mellan vilka regler vi gillar.

Och idealet är och förblir ALLTID en HÄSTkompis, inget snack om saken. Däremot, de som fungerar ensamma och får mycket social kontakt med människa och/eller annan djurart anser jag ändå mår bättre ensamma men med ordentlig utevistelse etc än de som har noskontakt genom gallret med boxgrannen men står inne 23 h per dygn.
Jag håller med dig.
En sak undrar jag över. Likställer man noskontakt med hästkompissällskap? Jag menar, vem bestämmer att hästen vill ha grannen till kompis och nosa just på den?

LIA

Jag håller med dig.
En sak undrar jag över. Likställer man noskontakt med hästkompissällskap? Jag menar, vem bestämmer att hästen vill ha grannen till kompis och nosa just på den?

LIA

Det riktigt mystiska är att DSM skriver om noskontakt men inte ställer krav på hästkompis. Vem F-N skall hästen nosa på då?? Är det verkligen bara jag som ställt mig den frågan?

I vissa fall tex vid smitta så kanske det är bättre att inte ta hästen till klinik. Vi har inte problemet men i vissa delar av landet är det långt till klinik och det kanske är för jobbigt för hästen att transporteras dit.

Sen är regeln med uppvärmd sjukbox nog lika mycket till för veterinären. Det kan kanske vara svårt att göra en vettig behandling om det är kallt. Att värma en avdelning av ett stall går alltid att göra dessutom. Det gäller bara att ha tillräckligt hög effekt på värmefläkten. ;)

Så man ser att vi prioriterar olika mellan vilka regler vi gillar.

Jag kan än inte värma del av stall, nackdelen med kallstall med 'springor mellan brädorna' och 14 m i takhöjd. Jag ska dock bygga ett uppvärmt skötselrum, och kommer då göra det med boxmått så det gör inspektören nöjd. Tillsvidare får vet/hovis/etc 'nöja' sig med infravärme över stallgången. Men där är en viktig aspekt, det är inte kul för en barhänt veterinär försöka sätta kanyler och dona i minus 26 (stackars DV råkade ut för det en natt här när strömmen gått), men då kan de ha kav på uppvärmt behandlingsutrymme istället, det skulle jag se som helt okej.

(Jag har löst det med uppvärmd sjukbox genom att jag iaf teoretiskt kan knö' in en häst i utrymme i grannens ladugård om det krävs, jag kan iaf hävda det med grannens godkännande. SKULLE jag av någon anledning som jag just nu inte kan komma på vilken det skulle vara behöva värma upp en box skulle jag få slå upp skivor + tak över en av boxarna. Reglarna sitter ju redan där sas, så bara spika lite, och sen sätta in en fläkt. Det godtog dock inte djurskyddet som lösning, därav grannlösningen. Men hitills inte drabbats av något där de behövt stå varmt. Även om Ultuna skrattade gott åt mig när jag undrade om det var fara att hovgipset frös - det var det tydligen inte *s*)

Lång till klinik är ju också en poäng, samtidigt så de som har långt till klinik, de löser ju säkerligen problemet med varmbox genom at isf se till att få stalla någonstans där det är varmare, brukar ju gå även omd et är en potentiellt smittande häst att hitta en lösning. Mina skulle ju klara varmbox fint, de är klippta och täckade så bara täcka av, men en fullpälsad isis som 'plötsligt' hamnar i varmbox, den brukar svettas och tycka det är alldeles för varmt, så det känns avigt att ha ett sådant krav. Iofs har de inte statuerat HUR varm den där boxen ska behöva bli förstås.. )

Det riktigt mystiska är att DSM skriver om noskontakt men inte ställer krav på hästkompis. Vem F-N skall hästen nosa på då?? Är det verkligen bara jag som ställt mig den frågan?

Jag TROR - obs tror - att det DSM tänkt sig när de skrivit är att boxen ska vara utformad så att hästen KAN ha noskontakt med boxgrannen OM det finns någon boxgranne?

För även en häst som står med 14 andra hästar och går ute med dem på dagarna kan ju ha en box som är så placerad att det finns ingen granne bredvid. Utan att vantrivas. Utan jag tror de är mer ute efter utformningen av boxarna, än just att de de facto ska stå och nosa på kompisarna?

Hallen då?
Ja, i boningshuset. :)

Så inte vet fryser fingrarna av sig.

LIA

För även en häst som står med 14 andra hästar och går ute med dem på dagarna kan ju ha en box som är så placerad att det finns ingen granne bredvid. Utan att vantrivas. Utan jag tror de är mer ute efter utformningen av boxarna, än just att de de facto ska stå och nosa på kompisarna?
Jag har nog hängt upp mig på en detalj i förslaget men det retade mig ändå. Jag tycker verkligen det här var att sila mygg och svälja kameler att ta upp en sån sak i förslaget till nya regler.

Vi hade ett sto innan och jag tror att de andra hästarna var glada om de slapp nosa på henne på nätterna...:angel: För att ta ett litet exempel

Hur vända på den skutan? :confused:

LIA

Jag ser eg bara en väg. Information, kunskap, information, kunskap.

Dock är ett STORT problem att många förebilder är i grupper som är så långt från den naturliga hästhållningen man kan komma. Hur ofta hör man inte argument som '[Sätt in namn på nästan valfri känd ryttare här] har inte sina hästar i hage och titta vad fint de hoppar/dressyr, och inte mår hans/hennes hästar dåligt inte!'. Dessutom finns det ett otal veterinärer och andra som inte riktigt är 'med i matchen'. Dessutom är ett annat stort problem att man inte kan upplysa de som inte VILL bli upplysta. Tänk på hur ofta det är som en undersökning visar något, och folk vägrar kategoriskt gå med på att DERAS häst skulle fungera likadant som det bevisats att hästar gör.

Så jag tror man faktiskt MÅSTE ta till lagstiftningsvägen också, och ihop med detta utbilda och informera och - VIKTIGT - visa på de lösningar som finns. Många tror liksom att det är svart eller vitt, endera har man oklippta, otäckade raggsockor på lösdrift och kan bara 'skogsluffa', eller så har man fullklippta, fulltäckade, mycket uppstallade hästar och kan träna & tävla.

Samma sak vad gäller stråfoder, många tror att 'myckets tråfoder' innebär fri tillgång och tjocka, bukiga hästar, men bara en sådan sak som att bemöda sig om att leta efter ett grovfoder som har mer passande värden gör ju att stråfodergivan kan ökas, utan att man gör ett dugg 'annat'. Dvs det finns en rad saker man kan göra för att förbättra UTAN att (om man inte vill det) ställaom till fullskalig lösdrift med fri tillgång. Men folk ser det inte. Finns ett otal exempel på just sånt där en ganska liten insats från människan skulle göra stor skillnad för hästen.

Så lagstiftning (tyvärr), information & utbildning samt att presentera fungerande alternativ tror jag är vägen man måste gå. EN av sakerna separat tror jag inte fungerar. Och så måste man försöka få till en ändring från 'idolerna'.

Jag har nog hängt upp mig på en detalj i förslaget men det retade mig ändå. Jag tycker verkligen det här var att sila mygg och svälja kameler att ta upp en sån sak i förslaget till nya regler.

Vi hade ett sto innan och jag tror att de andra hästarna var glada om de slapp nosa på henne på nätterna...:angel: För att ta ett litet exempel

Vilket? *nyfiken*

Jag tror banne mig jag ska läsa om förslaget och se om jag förträngt något dårförslag. Jag ansåg soms agt de hade en del fjollgrejer med, men inget som inte gjorde att jag ändå kunnat köpa det rakt av och tycka det var en genrell förbättring. (Däremot hade det varit MYCKET bättre om de skrivit om det och bara tagit med de där riktigt vettiga delarna, men tyckte inte de mindre viktiga stjälpte det hela sas, utan det var sånt som väl ändå var okej)

Glömde - jag tror många (inte allas!) djurägares BEKVÄMLIGHET är en bov i det hela med. Bor och jobbar man i stan vill man ha kort väg till stallet, för SIN skull. Det 'gnälls' ofta på utevistelsen och hagarna av de ägarna, dvs de skulle önska den var bättre. Men INTE att de skulle flytta hästen ut på landet så den fick mer utevistelse, för då måste ju DE åka mer.

Och återigen, mer utevistelse vore ju himla bra tycker många ägare,s amtidigt som de vill hästen ska stå inne, ha ätit upp sin emmat, torkat om det regnar osv när de kommer och ska rida efter jobbet.

Ta bara alla som klagar på sin stallägare och några av rutinerna som är i stallet de står uppstallade i. Men flytta, näe för det är ju så bra ridhus/stämning/service/pris/annat...

Jag tror det här förslaget är bättre:
Du, jag och alexandra kan ju ta över DSM istället för att lägga ner!
Åtminstone känns det mer överblickbart. ;)

Någon mer som vill vara med? :bump:

LIA

Jag tror också att lagstiftning är ende vägen. Tyvärr behövs en del detaljregler också. Med kunnigare hästägare så skulle det kanske inte behövts så detaljerade regler men men...

Jag skulle kunna accepterat de nya reglerna jag med trots några konstigheter. Tex så väger 16 timmar ute tungt.

Jag vet faktiskt inte vad det var som tex Ridsportförbundet ansåg vara så fruktansvärt.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 437
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 933
Senast: svea
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 880
Senast: Monifa
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka