(Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Sv: (Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Hagar måste inte vara lerhål, ens en höst/vinter som denna.
Har jag påstått det?
Är jag ensam om att ha sett bedrövliga hagar???
Vi har våra hästar i en hage, sommar som vinter. Det går alldeles utmärkt. Förutsättningen är bara att man har tillräckligt stor hage med ordentlig grässvål och gott om träd och buskar.
Ja!?
Jag har skrivit om (det nästan obefintliga) trampet i den tidigare och ska lägga till en sak. Under blåsvädret så stod hästarna i lä på ett och samma område under flera dagar, och då började det bli upptrampat där. Så då fick dom tillfälligt gå i en (gräsbevuxen) rasthage dagtid tills vädret lugnade sig. På så sätt minimerade vi skadorna på det området.
Vad bra!
För att det finns en hel del annat i hästvärlden som behöver åtgärdas, ska vi då strunta i utevistelse? Ska vi strunta i allt negativt som hästarna utsätts för, bara för att vi inte kan åtgärda allt i samma svep? Är det det du menar?
Nej det menar jag inte även om jag förstår att trådar som denna nästan alltid kokar ner till sånna här frågor och undringar. Jag tror det är få hästar i Sverige som får stå inne dygnet om....utom en del tävlingshästar.
Jo, det är just det man kan!
Just det man INTE kan. Att en häst har daglig utevistelse (oavset om hagen är underbar eller djurplågerihage) säger fan ingenting om hur den har det i övrigt.
Nu vill jag gärna se dina argument för att hålla hästar inspärrade dygnet runt!
Men VAR har jag skrivit att ha hästar inne dygnet runt är att föredra???????? Det är du som vill tro att det är det jag förespråkar.
Skulle jag få välja att släppa ut mina hästar i de hagar jag bevittnat denna vinter eller ha dem inne...så skulle de bli inne. Oavsett om alla jävlar hävdar bättre ute än inne. Jaha.... men inte jag. Bara för jag resonerar så så tycker en del att det är helt ok och döma ut min hästhållning.......utan att se hur de mår förövrigt!!
Konstigt nog i sånna här trådar så argumenterar bara de som har fina hagar att erbjuda sina hästar. Jag får varje gång utförligt beskrivna hagar och hur lyckliga deras hästar är. (och det är kul att höra) De som släpper ut i gegga hagar håller sig borta och vill inte argumentera varför de anser att deras hästar tycker det är så trevligt att gå ut där. Varför?
gulan

Får jag låna din text och skicka till mina studiekamrater, många blivande djurskyddsinspektörer, alla inte från hästbakgrund. Det var verkligen kanonbra skrivet och rent ut sagt slog du hammaren på spiken

Tröst kanske är att en ny generation med mer kompetenta djurskyddsinspektörer är på väg ut tack vare Etologi och djurskyddsutbildningen i Skara SLU. Där cm inte disskuteras men däremot djurs behov, vettiga kompromiser och djurvårdarna/ägarnas omsorg.

Mumin

Varsågod, sålänge du anger källa så.

Det gick alltså bra eller? Att inte ha ljusinsläpp alltså?
Dörrar måste ju också räknas som ljusinsläpp...

// M

Det gick bra efter en rätt lång diskussion där jag lovade att endera ha någon av de 4 stora portarna öppen, och om det var blåsväder ha någon av 'dvärgdörrarna' öppna istället (det blåser in via jätteportarna annars).

Dvärgdörrarna = små dörrar, ca 1 m höga som finns på tre ställen i stallet, på kortsidorna. Påverkar övht eg inte ljuset mer än synnerligen marginellt.

Helt ärligt, såvida hästen inte lider fysiskt genom mugg eller liknande så föredrar jag att släppa ut min häst i en lerig hage gentemot att ha den i box hela dagen.
Nu har jag flyttat hem min häst till våra hagar hemma (ick leriga) just pga att det blev lerigt här. Men om jag inte hade den valmöjligheten skulle jag låta honom gå kvar i lösdriften där han kan välja att stå inne eller gå ut.
Vår hage här såg förjäklig ut på den halvan närmast lösdriften men resten av hagen klarade sig bra och hästarna drogs tll den "finare" delen men stod även o softa i leran. Ingen fick skador eller problem och ingen behövde stå inne.

Vart skulle hästarna i Camarague ta vägen om de inte skulle stå i våtmark ;-) Och de verkar överleva.
Nu menar jag inte att det är att föredra med leriga hagar, men jag tycker heller inte att om man inte har ngt val är det inte hela världen. Våra hästar anpassar sig iallfall efter underlaget.

Bättre en ngt lerig häst att putsa än en häst som vantrivs.

Mumin

Finns forskning, böcker och artiklar skrivna på ämnet så varför tro något när du kan läsa?
Varför spydig? För jag inte tycker som du??
en tamhäst behöver precis som vildhästar för att överleva mat och vatten
för att en häst i fångenskap ska må bra så behöver den även rörelse.
Att det PROMT måste ske i en hage..NEJ.
JAG är en stor förespråkare av hagvistelse. Förstår inte varför man hela tiden vill säga att jag inte är klok i huvve som vill ha hästarna inne dygnet om.
Jag tycker inte att bara för man erbjuder hage varje dag så har man kvalitetsstämel i pannan. Och bara för man inte släpper ut så mår hästarna skit.
gulan

Gulan - det är ingen ide att diskutera sålänge du tror att olika hästar har olika grundläggande behov. En tävlingshäst som sköts minituiöst och en lösdriftshäst som inte rida har SAMMA grundläggande behov. EXAKT samma. Men så länge du vägrar inse det är det dödfött att försöka diskutera.

Har du dom boxade året runt?
Svårt för mig att förstå som inte har något kontrollbehov.

Beror vad du menar med boxade? Vintertid står de inne nattid, mellan 22 - 05 eller 22-08 som längst. (när jag jobbar natt eller kväll går de in vid 21 tyvärr dock).

När det blivit varmt och torrt i backen går de ute dygnet om , de står dock inne ca 3 - 4 h/dygn i samband med att jag rider etc, då kan jag hålla lite koll med. När helvetesinsekterna (läs: bromsen!) vaknar går de in vid 09 ungefär och ut på em, ca 15 - 16. Det går inte ha dem ute utan ligghall under den delen av dagen, det är rent djurplågeri. (Arabstoet törs inte gå in i ligghallen efter att ha åkt på däng där av en inackordering. Sen nu i sommar kan jag inte använda ligghallen iaf, den har för låg takhöjd för fbl, så ett av sommarens projekt är att fixa ny ligghall, om arabstoet går in i den kommer de stå inne som på vår/höst).

Vårt gammelsto kunde förr stå och huttra när vädret var riktigt ruttet (då åkte täcke på). Sedan vi började med utegången har det inte hänt en enda gång. Jag tror dom anpassar sig, både fysiskt och mentalt.

Försökt 'härda' valacken flera ggr, utan att lyckas. Han fryser i i ihållande sommarregn med, tyvärr =/

Men så länge du vägrar inse det är det dödfött att försöka diskutera.
Men snälla......Helt krasst så sägar hagförespråkarna...- Hästar som inte får gå ut i hage - mår dåligt och det är inte förenat med god hästhållning.
Jag säger -god hästhållning behöver inte betyda daglig utevistelse och en sådan häst kan gilla livet.
En häst som får gå ut varje dag kan må uruselt och det behöver INTE vara förenat med god hästhållning
gulan

Helt ärligt, såvida hästen inte lider fysiskt genom mugg eller liknande så föredrar jag att släppa ut min häst i en lerig hage gentemot att ha den i box hela dagen.
Jag gör inte det.
Vart skulle hästarna i Camarague ta vägen om de inte skulle stå i våtmark ;-) Och de verkar överleva.
Jomen det gör de juh. Torr mark är inte grundläggande behov för överlevnad. Men jag tror att hästarna i Camarague hellre väljer torr mark än blöt och geggig, om de fick välja dvs.
Nu menar jag inte att det är att föredra med leriga hagar, men jag tycker heller inte att om man inte har ngt val är det inte hela världen.
Nej det är inte att föredra. Det är inte hela världen......jag menar.. hästarna dör ju inte. Men jag skulle inte välja det alternativet.
Eller jo..det finns ju faktiskt hästar som dör av att gå i gegga. De äter så mycket lera och sand att de får kolik. Så ibland händer det att hästar dör att gå i leriga hagar.
gulan

Att inte låta hästarna gå ute varje dag, större delen av dagen ÄR dålig djurhållning.
Att låta hästarna gå ute i liten sk rasthage på några m2 är också dålig djurhållning.

Det handlar inte om vad hästen tycker och vad den skulle välja om den fick, det handlar inte om att den har öronen framåt och ser positiv ut.

Det handlar om att hästens fysik kräver rörelse.
Att stalla hästar gör människan för människans skull men för hästens kropp är det av ondo.

Det är ungefär som oss människor.
Vi är också skapta för ett liv i rörelse.
Vår kropp är skapt för rörelse större delen av vår vakna tid.
Om jag hade barn skulle deras stillasittande timmar framför tv-spel, dator och Tv vara lätträknade.
De skulle säkert vilja sitta stilla apatiskt och osocialt framför diverse teknisk utrustning, bli förslappade och feta som majoriteten av svenska ungar, men de skulle inte få det för jag vet vad de mår bäst av.
Bäst mår de av fysisk aktivitet vilket stimulerar alla sinnen.

Hade en inspektör på besök i vårt stall nyligen.

Vi har ett litet trivsamt stall för fyra hästar och 6ha mark.
Allt går igenom förrutom en fd spilta som vi gjort om till box genom att sätta dit en grind.

Hästen som står där är 150cm hög.
Boxspiltan är 180cm bred.
Som spilta har den alltså 20cm tillgodo men som box är den inte tillåten.

Hästen kan utan problem snurra runt i sin boxspilta och väljer själv alltid att stå med huvudet ut mot stallgången.

Givetvis gnälldes det på denna boxspilta, den var ju inte tillåten och stackars häst osv.
Sååååå jag gick och hämtade en ring och ett grimskaft med tyngd.

Blev måttligt irriterad och sa att:
-"det är ingen box, det är en spilta, uppbindningsringen har trillat bort. Grinden har vi som skydd ifall hästen sparkar eller rymmer. Det finns inga regler som säger att man inte får ha en förslutningsbar spilta. Så nu sätter jag dit uppbindningen igen och så flyttar jag in spiltväggen så den blir 20cm smalare. Blir du nöjd då? Tycker du det blir bättre för hästen?"

Vi har ljusinsläpp och bra ventilation. Hästarna går ute dygnet runt 6månader om året och 10-12 timmar på vinterhalvåret. De har tillgång till stråfoder 18 timmar/dygn.

Personligen tycker jag att hästen som står i boxspiltan inte far illa.
Jag tycker boxspiltan är ett bättre alternativ än spilta.
Så länge som spiltor är tillåtna så tänker jag fortsätta använda boxspiltan.
Punkt.

Dubbelmoral, noll logik och jaga mygg, sila elefanter.

Senast ändrad:

Just att din 'breda spilta' inte är godkänd som box är ett problem flera har råkat ut för, grunden till regeln är att det är för stor fastrullningsrisk i för smala 'boxar'. En bekant löste det som dig, satte dit uppbindning, men blev då tvungen att ha grinden/dörren bakom hästen, framför fick man inte ha.

Sen, jag kan förstå att de dömde ut den som box, det är för mycket under minimimått, och de måste ju dra gränsen någonstans, men jag förstår också din reaktion som djurägare.

Just att din 'breda spilta' inte är godkänd som box är ett problem flera har råkat ut för, grunden till regeln är att det är för stor fastrullningsrisk i för smala 'boxar'. En bekant löste det som dig, satte dit uppbindning, men blev då tvungen att ha grinden/dörren bakom hästen, framför fick man inte ha.

Sen, jag kan förstå att de dömde ut den som box, det är för mycket under minimimått, och de måste ju dra gränsen någonstans, men jag förstår också din reaktion som djurägare.

Absolut men på de 30år boxspiltan funnits har inte en enda häst rullat fast. Däremot, så jobbade jag under 10år på stor ridskola (50 hästar) i spilta med precisa mått. Där hade vi varje vecka hästar som på ett eller annat sätt lyckats fastna tex i uppbindningen eller rullat fast med benen klämda mot spiltväggen eller diagonalt mot ett hörn.
Så antagandet att fastningsrisken är så mkt större i en boxspilta än i spilta undrar jag vad det grundar sig på. Antaganden eller fakta?

Det är dubbelmoralen som stör mig och givetvis så när min erfarenhet säger att boxspiltan är att föredra så tänker jag inte ändra på något.
Att jag inte vill ha hästen uppbunden är för att om den själv får välja så står den med snoken ut över grinden och fastnat har den som sagt aldrig gjort.

Mycket handlar ju om stallars ekonomi. Stora hagar kostar med både staket och mark. Vilket gör då att vi har de små hagarna vi har i Sverige, där då de släpps för många ibland och blir sparkade. Visst finns det hagar också där de släpps en o en.
Jag gillar inte spiltor utan vill hellre ha stora fina boxar som är över 9 kvm. För mig är 9 kvm enbart för ponnyer. Visst vissa kommer säkert gå emot mig och säga att min klarar sig så bra. Men kan hästen verkligen sova ordentlig i den här lilla boxen utan att ligga antingen i maten eller skiten? :devil: :cool:
När det gäller hagar, så säger jag så här: Visst "skrothästar" som knappt gör något viktigt för brödfödan eller lektionshästar, kan visst släppas mer i hagen. Men om du har en tävlingshäst för en halv till flera miljoner så tror jag inte du vill riskera att släppa den tex vintertid i en hage, när det är halt osv. Även om den har broddar. Det är rent vansinne och hästen blir sedan halt och istället då får stå ännu mera. Stallar med miljonhästar osv tror jag tar promenader med hästarna, låter de gå i skrittmaskinen och jobbar dem mera. Kanske sedan sommartid att de får gå o loa lite hagen.
Jag tror det är mest bara i Sverige som vi är så frentiska att alla hästar ska gå i hagen oavsett vad de gör. Men vi måste tänka till lite där anser jag bara.
Jag vet att många kanske inte håller med mig och har sett undantag, det må så vara. Men det här är mitt ord bara.
Jag håller med många här inne som skriver att det finns en stark dubbelmoral hos myndigheterna och de har en förmåga att ge dispanser till maximalt. Om man nu ska kolla utrymmen och att djur ska ha det bra, tycker jag att man ska ta en titt på många av Sveriges djurparker. Jag vet flera har fått dispans på dispans, och det finns säkert fortfarande de som har för små hägn eller definitivt för små boxar osv, samtidigt som de förväntar sig att djuren ska föröka sig. Eller hur de fodrar djuren. :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Så antagandet att fastningsrisken är så mkt större i en boxspilta än i spilta undrar jag vad det grundar sig på. Antaganden eller fakta?

Det är dubbelmoralen som stör mig och givetvis så när min erfarenhet säger att boxspiltan är att föredra så tänker jag inte ändra på något.

Att jag inte vill ha hästen uppbunden är för att om den själv får välja så står den med snoken ut över grinden och fastnat har den som sagt aldrig gjort.

Ingen aning om det är antaganden eller fakta ang fastrullning.

Jag förstår fullständigt ditt agerande dock, jag hade gjort exakt likadant själv. Men jag förstår fullständigt djurskyddsinspektören med, för de kan inte godkänna den som box med så stor måttavvikelse, och går hästen lös i utrymmet är det att räkna som 'box'.

Så, full förståelse för att de tyckte att du inte får ha den som box, och lika full förståelse för att du fortsätter ha den som box hellre än spilta. (även om det ideala för alla parter ju vore att en mindre häst stod där istället så det blev box, eller att den gick att bygga ut så den 'höll måtten'. Men det är ju inte alltid det ideala går att fixa)

Jag tycker du utgår från människan och inte hästen i ditt resonemang. Det är tävlingshästens ekonomiska värde du premierar, inte dess mentala välmående.

För mig är det absurt att förespråka större boxar men inte kräva utevistelse i riktiga hagar.

När det gäller hagar, så säger jag så här: Visst "skrothästar" som knappt gör något viktigt för brödfödan eller lektionshästar, kan visst släppas mer i hagen. Men om du har en tävlingshäst för en halv till flera miljoner så tror jag inte du vill riskera att släppa den tex vintertid i en hage, när det är halt osv. Även om den har broddar. Det är rent vansinne och hästen blir sedan halt och istället då får stå ännu mera. Stallar med miljonhästar osv tror jag tar promenader med hästarna, låter de gå i skrittmaskinen och jobbar dem mera. Kanske sedan sommartid att de får gå o loa lite hagen.

Och det där är en av de saker jag tycker allra sämst om. Jag förstår till viss del att man vill 'skydda sina pengar' ur ett rent ekonomiskt perspektiv. MEN, hästen har ingen aning om att den är värd flera miljoner, och en miljonhäst har PRECIS samma grundläggande behov som en 'skrothäst' (tack för det ordvalet förresten, det glädjer säkert den majoritet av hästägarna som har helt vanliga hästar i icke miljonklassen).

Dessutom finns det flera 'miljonhästar' som går i hage. Så det GÅR helt uppenbart. Och är det värre att miljonhästen skadar sig och måste stå inne pga skadan än att 'skrothästen' (ditt ordval) skadar sig och måste stå inne?

Nej, just penga/värdeaspekten är den som stör mig allra allra mest. Oavsett vad det handlar om.

Om hästen skadar sig och inte få gå ut alls, så mår den inte heller bra!! :cool: :devil: Har man en oerhört dyr tävlingshäst, så naturligtvis blir man även medveten om dess värde, samtidigt som man vill att hästen ska må bra. :cool:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 438
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 933
Senast: svea
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 880
Senast: Monifa
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka