Feber av vaccination

FUNNY

Trådstartare
Som rubriken lyder har ni varit med om det?
I fredags var vet ute o fixade tänderna o vaccinerade.
I lördags var ena pållen jätte dålig 🥴
Super hängig, öm på halsen o 38,4 i temp.
Veterinären tyckte ge han Metacam så blir det nog bra.
Nu har han fått Metacam sedan i lördags men tempen vill inte ge med sig. Ligger mellan 37,9-38,4 trots att han då får Metacam.
Allmäntillståndet är bra men det här är ju inte hans vanliga temp (37,4-37,5)

Har ni varit med om detta?
 
Ja. Varit med om flera hästar som reagerar på detta viset, speciellt när man vaccinerar med vaccinet som innehåller både influensa och stelkramp.

Febern har hållt i sig i 4-7 dagar, de har blivit hänginga, stela/ömma i halsen och varit ovilliga att sänka huvudet för att äta från backen mm.
 
Ja. Varit med om flera hästar som reagerar på detta viset, speciellt när man vaccinerar med vaccinet som innehåller både influensa och stelkramp.

Febern har hållt i sig i 4-7 dagar, de har blivit hänginga, stela/ömma i halsen och varit ovilliga att sänka huvudet för att äta från backen mm.
Instämmer. Inget konstigt med det.
 
Ja. De var så illa med en att vi var tvungen att sluta vaccinera mot hästinfluensa och hon fick bara stelkramp. Hon reagerade illa alla gånger vi prövade kombinerat vaccin.
 
Ja. De var så illa med en att vi var tvungen att sluta vaccinera mot hästinfluensa och hon fick bara stelkramp. Hon reagerade illa alla gånger vi prövade kombinerat vaccin.

Några har mått bättre om man inte använt dubbelvaccinet utan vaccinerat med enbart influensa och sedan enbart stelkramp vid annat tillfälle.
 
Min ene blev dålig av influensavaccin varje gång, dock bara av Equip (oavsett F eller FT)
Bytte tillverkare (man får be om annat när man ringer och bokar tid) och då hade han aldrig några mer besvär. Skrev med en liten lapp i passet när han såldes så att han ska slippa det i framtiden.
 
Har många gånger varit med om kortvarig febertopp efter vaccination (minns inte om det varit vid det kombinerade vaccinet eller vid "rent" influensavaccin eller båda), men inte med allmänpåverkan. Dock verkar det ju rätt vanligt om man ser till kommentarerna här, och listas även som biverkning för vaccinerna.
 
Mmm detta var bara influensavaccin o samma märke som han fått förut. Till nästa vaccination ska jag be om annat märke. Men frågan är om man kan be de byta bara till en häst eller ifall de isf vill byta i hela stallet. Vill ju helst inte byta till de andra då de inte reagerat 🙈
Ni som fått reaktioner. Har ni gett Metacam eller bara avvaktat?
 
Mmm detta var bara influensavaccin o samma märke som han fått förut. Till nästa vaccination ska jag be om annat märke. Men frågan är om man kan be de byta bara till en häst eller ifall de isf vill byta i hela stallet. Vill ju helst inte byta till de andra då de inte reagerat 🙈
Ni som fått reaktioner. Har ni gett Metacam eller bara avvaktat?
Vi avvaktade, hade veterinärkontakt men ingen åtgärd. Min hade feber de första två-tre dagarna, sen var han bara hängig 4-5 dagar till.
 
Mmm detta var bara influensavaccin o samma märke som han fått förut. Till nästa vaccination ska jag be om annat märke. Men frågan är om man kan be de byta bara till en häst eller ifall de isf vill byta i hela stallet. Vill ju helst inte byta till de andra då de inte reagerat 🙈
Ni som fått reaktioner. Har ni gett Metacam eller bara avvaktat?
Skulle aldrig ge Metacam för lite feber p g a vaccination. Feber i sig är ju inte farligt (om den inte är skyhög) och när man dessutom vet vad den beror på finns ingen anledning att ge medicin. Varför skulle man göra det? Om inte hästen är jättedålig, vill säga.
 
Som rubriken lyder har ni varit med om det?
I fredags var vet ute o fixade tänderna o vaccinerade.
I lördags var ena pållen jätte dålig 🥴
Super hängig, öm på halsen o 38,4 i temp.
Veterinären tyckte ge han Metacam så blir det nog bra.
Nu har han fått Metacam sedan i lördags men tempen vill inte ge med sig. Ligger mellan 37,9-38,4 trots att han då får Metacam.
Allmäntillståndet är bra men det här är ju inte hans vanliga temp (37,4-37,5)

Har ni varit med om detta?
Är febern så pass låg så är det ju ingen riktig feber utan bara förhöjd temp pga vaccinet. Vi har haft hästar som blivit rejält febriga av vaccin samt fått stora bulor. Skulle aldrig ge metacam pga det? Låter väldigt märkligt eftersom det är vanligt och ofarligt att få reaktion efter ett vaccin.
 
Skulle aldrig ge Metacam för lite feber p g a vaccination. Feber i sig är ju inte farligt (om den inte är skyhög) och när man dessutom vet vad den beror på finns ingen anledning att ge medicin. Varför skulle man göra det? Om inte hästen är jättedålig, vill säga.
Det var på veterinärens inrådan han fick Metacam. Hade dock väldigt ont i halsen också..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Ela
·
Hundhälsa Halloj! Jag är i kontakt med veterinär men ville höra era åsikter. Vi har en fransk bulldog, han är 7 om ett halvår. I lördags så...
2
Svar
25
· Visningar
2 376
Senast: Sanna89
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 822
Senast: Sol
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp