Feber och röda kliande utslag vuxen

Kristall10

Trådstartare
Är nyfiken på att höra om någon varit med om liknande.
Var hängig i går och fick feber i går em som sedan steg till 39,5 under kvällen. Inga förkylningssymtom och snabbtest visar inte covid-19. I morse när jag vaknade hade jag röda kliande prickar över hela kroppen. Kliar inte jätte mycket utan mest om jag rör dom. De i händerna och under fötterna gör ont när jag går/använder händerna.
Har fortfarande feber, den ligger kring 38,5 idag. Inga andra symptom mer än ont i muskler och leder som jag alltid får vid feber.

Är inte så dålig att jag behöver kontakta sjukvården utan är mest bara nyfiken på vad det kan vara för något. Allt med utslag drabbar enligt Google mest barn, jag är 37 😂
 
Är nyfiken på att höra om någon varit med om liknande.
Var hängig i går och fick feber i går em som sedan steg till 39,5 under kvällen. Inga förkylningssymtom och snabbtest visar inte covid-19. I morse när jag vaknade hade jag röda kliande prickar över hela kroppen. Kliar inte jätte mycket utan mest om jag rör dom. De i händerna och under fötterna gör ont när jag går/använder händerna.
Har fortfarande feber, den ligger kring 38,5 idag. Inga andra symptom mer än ont i muskler och leder som jag alltid får vid feber.

Är inte så dålig att jag behöver kontakta sjukvården utan är mest bara nyfiken på vad det kan vara för något. Allt med utslag drabbar enligt Google mest barn, jag är 37 😂
Alltså, jag tänker kanske vattkoppor snarare än bältros, om det kliar?
 
Alltså, jag tänker kanske vattkoppor snarare än bältros, om det kliar?
Lägger till att om det skulle vara det, eller bältros är det bra att söka vård så snart som möjligt eftersom de antivirala läkemedlen man får helst ska påbörjas typ ett dygn efter för att ge bäst effekt. Och man ska nog i regel alltid söka vård som vuxen när man misstänker vattkoppor.
 
Är det månne Shingels - bältros?
Det är små separerade prickar över hela kroppen. Ungefär lika många överallt. Inte alls som klassisk bältros.
Vattkoppor har jag haft när jag var liten.
Alla utslag kom på en gång. Dom fanns där när jag vaknade. Hade inga utslag när jag var upp kl 4 men när jag vaknade kl 9 hade jag utslag över hela kroppen.
 
Bild på ena låret. Ser ut så här över hela kroppen.
 

Bifogade filer

  • 3A1E879D-6CF2-42EF-859F-2A3DCF22B268.jpeg
    3A1E879D-6CF2-42EF-859F-2A3DCF22B268.jpeg
    271,6 KB · Visningar: 323
Lägger till att om det skulle vara det, eller bältros är det bra att söka vård så snart som möjligt eftersom de antivirala läkemedlen man får helst ska påbörjas typ ett dygn efter för att ge bäst effekt. Och man ska nog i regel alltid söka vård som vuxen när man misstänker vattkoppor.
Jag trodde bältros var vuxenversionen av vattkoppor.
 
Är nyfiken på att höra om någon varit med om liknande.
Var hängig i går och fick feber i går em som sedan steg till 39,5 under kvällen. Inga förkylningssymtom och snabbtest visar inte covid-19. I morse när jag vaknade hade jag röda kliande prickar över hela kroppen. Kliar inte jätte mycket utan mest om jag rör dom. De i händerna och under fötterna gör ont när jag går/använder händerna.
Har fortfarande feber, den ligger kring 38,5 idag. Inga andra symptom mer än ont i muskler och leder som jag alltid får vid feber.

Är inte så dålig att jag behöver kontakta sjukvården utan är mest bara nyfiken på vad det kan vara för något. Allt med utslag drabbar enligt Google mest barn, jag är 37 😂
Jag hade kontaktat sjukvården, om inte annat kanske man ska isoleras så man inte smittar andra.
 
Jag trodde bältros var vuxenversionen av vattkoppor.
Nja, jag trodde också det förut. Men det är så att man kan få bältros om man haft vattkoppor förut. Sedan kan personer som inte haft vattkoppor få vattkoppor av din bältros! Vuxna kan få vattkoppor om de inte haft det förut, och det är oftast lite värre än för barn. (Haft vattkoppor som liten och fick bältros häromåret, det goda livet med sänkt immunförsvar ;))
 
Eftersom jag har två barn samt utbildad undersköterska så är jag rätt väl bevandrad i barnsjukdomar. Men tycker inte att någon stämmer in på mina symptom. Men symptom kan ju ibland te sig olika. Jag har bokat ett videomöte hos kry. Hoppas de kan hjälpa mig.
 
Som andra sagt: kontakta vården.

Med det sagt; jag såg ut sådär en gång Då var det en förkylning som satt sig i huden och gav röda kliande utslag.
 
Jag kan inte spekulera i vad det kan eller är typiskt att vara, men på min lekmannanivå hade jag nog i alla fall varit lite skeptisk till bara ett snabbtest gällande Covid, efter att åtminstone två personer (med symtom, dock vid tillfället ovaccinerade) i min närhet som fått negativt resultat på snabbtest/antigentest, men sedan fått tillbaka positivt provsvar på PCR-test.

Men hoppas du kan få svar i videosamtalet. :)
 
Hon kunde inte säga så mycket utan tyckte att jag skulle uppsöka hälsocentralen i morgon om det inte blev bättre. Hon trodde inte att det var något ”farligt” och rekommenderade att ta av sambons allergitabletter om klådan blev för jobbig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vänder mig till det allsmäktiga buke i hopp om att få någon aning om vad detta kan vara. Jag har i 3 dagar nu haft ett utslag på insidan...
2
Svar
20
· Visningar
1 666
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 633
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Ja, vad är det för skit jag har? För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite...
Svar
10
· Visningar
2 226
Senast: Linnea F
·
Gravid - 1år Upptäckte nyss att dottern på 10 mån har hela kroppen full av små små röda utslag! De finns i princip över hela kroppen, mest på ryggen...
Svar
11
· Visningar
2 031
Senast: Rizto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp