Feber och röda kliande utslag vuxen

Det är små separerade prickar över hela kroppen. Ungefär lika många överallt. Inte alls som klassisk bältros.
Vattkoppor har jag haft när jag var liten.
Alla utslag kom på en gång. Dom fanns där när jag vaknade. Hade inga utslag när jag var upp kl 4 men när jag vaknade kl 9 hade jag utslag över hela kroppen.
Tredagarsfeber?
 
Det kommer ju från ryggen, och brukar sprida sig över flera dagar. Inte att man vaknar en morgon och har hela kroppen full.
Från 1177. Och nej inte hela kroppen full oftast.

Det är vanligt att det gör brännande ont eller pirrar på ett område på huden. Huden kan bli känslig för beröring. En del blir också trötta, yra, får lätt feber eller huvudvärk innan några utslag syns.
Efter en till tre dagar blir det ofta rött där du har haft ont. Sedan får du blåsor som först är klara, men sedan mörknar. Blåsorna brukar klia.
Du kan få blåsor var som helst på kroppen, men de brukar sitta inom ett område. Oftast sitter de på ena sidan av kroppen, som ett band eller bälte.
Barn som får bältros får samma typ av utslag som vuxna men brukar inte få så ont som vuxna kan få.

Du kan få bältros vid ögat​

Bältrosblåsor kan ibland sätta sig vid ögat. Då kan ögat bli rött och kännas torrt. Du kan bli känslig för ljus och se suddigt eller dubbelt. Du kan få ont, ibland mycket ont. Ögonlocket kan bli svullet.

.
 
Från 1177. Och nej inte hela kroppen full oftast.

Det är vanligt att det gör brännande ont eller pirrar på ett område på huden. Huden kan bli känslig för beröring. En del blir också trötta, yra, får lätt feber eller huvudvärk innan några utslag syns.
Efter en till tre dagar blir det ofta rött där du har haft ont. Sedan får du blåsor som först är klara, men sedan mörknar. Blåsorna brukar klia.
Du kan få blåsor var som helst på kroppen, men de brukar sitta inom ett område. Oftast sitter de på ena sidan av kroppen, som ett band eller bälte.
Barn som får bältros får samma typ av utslag som vuxna men brukar inte få så ont som vuxna kan få.

Du kan få bältros vid ögat​

Bältrosblåsor kan ibland sätta sig vid ögat. Då kan ögat bli rött och kännas torrt. Du kan bli känslig för ljus och se suddigt eller dubbelt. Du kan få ont, ibland mycket ont. Ögonlocket kan bli svullet.

.
Men om du läser TS symptom, verkar det stämma då? Det finns väl inget som tyder på bältros i ögat?
 
Har haft scharlakansfeber. Det börjar med ett rejält halsfluss och kliar inte.

Jag tänker urtikaria, dvs nässelfeber. Kan uppkomma spontant och kliar som bara den.

Men absolut bäst att en läkare/sköterska tittar på dig!
 
Nej, det är vanligast på en sida. Lite varstans. Men det kan se ut som ett bälte av utslag, men inte nödvändigtvis midjebälte. Fast namnet kommer säkert därifrån.
Ja, precis. Sidan av midjan. Vi har haft det i familjen, så jag vet hur det ser ut. Inte alls som TS symptom.
 
Men om du läser TS symptom, verkar det stämma då? Det finns väl inget som tyder på bältros i ögat?
Nej, det ser nog inte ut så! Jag svarade mest på att du skrev att det sitter runt midjan. :) Det känns kanske lite som en gammal missuppfattning som potentiellt kan få folk att missta bältros för något annat. Jag själv hade nog inte reagerat på mina utslag om jag inte visste att det är vanligt med den sortens infektioner om man medicinerar med den medicinen jag står på.
 
Har du badat? Det finns nån ofarlig vattenparasit som ökar i Sverige pga det varmare klimatet. Minns inte om den heter vattenloppor eller nåt annat. Fast jag vet inte om den ger feber.
Nej, är en riktigt badkruka så jag har inte badat på hela sommaren 😅
Barnen fick det som kallas vattenloppor något år. Gav inte feber och utslagen såg lite annorlunda ut mot för mina.
Jag hoppas det är borta till i morgon, lika fort som de kom.
 
Är nyfiken på att höra om någon varit med om liknande.
Var hängig i går och fick feber i går em som sedan steg till 39,5 under kvällen. Inga förkylningssymtom och snabbtest visar inte covid-19. I morse när jag vaknade hade jag röda kliande prickar över hela kroppen. Kliar inte jätte mycket utan mest om jag rör dom. De i händerna och under fötterna gör ont när jag går/använder händerna.
Har fortfarande feber, den ligger kring 38,5 idag. Inga andra symptom mer än ont i muskler och leder som jag alltid får vid feber.

Är inte så dålig att jag behöver kontakta sjukvården utan är mest bara nyfiken på vad det kan vara för något. Allt med utslag drabbar enligt Google mest barn, jag är 37 😂
Det är inte höstblåsor?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vänder mig till det allsmäktiga buke i hopp om att få någon aning om vad detta kan vara. Jag har i 3 dagar nu haft ett utslag på insidan...
2
Svar
20
· Visningar
1 650
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 599
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Ja, vad är det för skit jag har? För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite...
Svar
10
· Visningar
2 220
Senast: Linnea F
·
Gravid - 1år Upptäckte nyss att dottern på 10 mån har hela kroppen full av små små röda utslag! De finns i princip över hela kroppen, mest på ryggen...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: Rizto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp