Feber och röda kliande utslag vuxen

Vi har haft höstblåsor tidigare. Det var inte så här över hela kroppen. Det var på händer och i och omkring munnen, kan även vara under fötterna.
Varken kry eller 1177 kunde säga vad det kan vara. Kvinnan från 1177 ringde up mig nyss igen och frågade hur det går för mig, hon kunde inte sluta tänka på mig ❤️
Visade du kry/1177 bilden du la i här? Såg på ditt ben att alla prickar har en ljus ring utanför, men kommer katten inte på vad det heter
 
Miliaria rubra: Är den vanligaste varianten av värmeutslag, är 2–4 mm stora och uppstår djupare ner i hudens yttre lager. Miliaria rubra orsakar röda knölar som är intensivt kliande och stickande. Det är ofta lite eller ingen svettning i områdena med utslag. Vuxna kan utveckla miliaria rubra strax efter att de har utsatts för varmt väder, men det är vanligare att utslagen kommer efter flera månader i vamt väder.
 
Uppdatering. Nu på morgonen när jag vaknar är alla prickar kvar, det kom fler under gårkvällen men med hjälp av sambons allegimedicin så blev klådan bättre. Men nu har jag ont i flera leder, kan knappt gå på höger fot eller använda händerna. Ringer hälsocentralen direkt dom öppnar. Nu börjar till och med jag bli orolig 😳
 
Finns det något du tycker stämmer med vaccinbiverkningar eller letar du efter det? Känns rätt överdrivet att fundera över om det är en vaccinbiverkning.
Inga onda syften, bara en tanke. Att få feber efter vaccinationen är ju inte en helt ovanligt biverkning men eftersom det gått tre veckor lär det ju knappast vara det.
 
Uppdatering. Nu på morgonen när jag vaknar är alla prickar kvar, det kom fler under gårkvällen men med hjälp av sambons allegimedicin så blev klådan bättre. Men nu har jag ont i flera leder, kan knappt gå på höger fot eller använda händerna. Ringer hälsocentralen direkt dom öppnar. Nu börjar till och med jag bli orolig 😳
Drar till med en chansning, då jag inte sett utslagen för detta själv och ropar på @Inte_Ung som jag tror haft familjemedlem som haft det.
Tycker bara symptomen liknar det jag fått berättat om min bror.
Kan det vara Henoch-schönleins purpura?
Man kan tydligen få det även som vuxen.
Dock tror jag de utslagen blir mer lila, men kanske inte på en gång?
Då är det vad jag vet bra att komma under vård snabbt nu för snabbare tillfrisknande.
Men jag understryker att det såklart kan vara något helt annat jag reagerade vara på den tillkomna ledvärken.
 
Drar till med en chansning, då jag inte sett utslagen för detta själv och ropar på @Inte_Ung som jag tror haft familjemedlem som haft det.
Tycker bara symptomen liknar det jag fått berättat om min bror.
Kan det vara Henoch-schönleins purpura?
Man kan tydligen få det även som vuxen.
Dock tror jag de utslagen blir mer lila, men kanske inte på en gång?
Då är det vad jag vet bra att komma under vård snabbt nu för snabbare tillfrisknande.
Men jag understryker att det såklart kan vara något helt annat jag reagerade vara på den tillkomna ledvärken.
Tack för tips, men ingenting av symptomen för HSP stämmer in på mig, förutom ledvärken. Har inte varit eller är förkyld och mina utslag är inte blåmärken utan är mer som ett knottbett. Runda och röda och något upphöjda. Blir bleka när jag trycker på dem och kliar.
Var ute nu provade om jag kan köra bil pga ledvärken. Måste ta mig fyra mil till hälsocentralen. Det ska nog gå, om jag inte använder högerhanden så mycket 🙈
 
Tack för tips, men ingenting av symptomen för HSP stämmer in på mig, förutom ledvärken. Har inte varit eller är förkyld och mina utslag är inte blåmärken utan är mer som ett knottbett. Runda och röda och något upphöjda. Blir bleka när jag trycker på dem och kliar.
Var ute nu provade om jag kan köra bil pga ledvärken. Måste ta mig fyra mil till hälsocentralen. Det ska nog gå, om jag inte använder högerhanden så mycket
Skönt att, det verkar jobbigt minst sagt.
Tror utslagen kan se lite olika ut om man googlat, och vill minnas ha läst de att bleknar just vid tryck men inte var jag läst. Men om inget annat stämmer så spelar det ju ingen roll 😊.
 
Senast ändrad:
Värmeutslag?

Tror jag fick något liknande (ej diagnostiserats). Över hela kroppen, kliade som sjutton, svullen - främst händer och fötter. Upphöjda. Kändes som att de låg djupt i huden.
Värkte, främst händer, gjorde ont att använda händerna.
 
Värmeutslag?

Tror jag fick något liknande (ej diagnostiserats). Över hela kroppen, kliade som sjutton, svullen - främst händer och fötter. Upphöjda. Kändes som att de låg djupt i huden.
Värkte, främst händer, gjorde ont att använda händerna.
Vore ju skönt om det ”bara” var värmeutslag. Dock vet jag inte varför jag skulle fått dom då vi inte haft varmt eller att jag blivit varm och varför har jag feber? Har ont i nästan alla leder. Högersidan är värst.
Min hälsocentral har sommarstängt och på 1177 hänvisar dem till en annan HC. När de ringde därifrån så sa hon att det står fel på hemsidan och att det nu är en annan HC i stan som tar patienterna från den HC som jag tillhör. Hon skulle be dom ringa mig. Så jag väntar…
 
Vore ju skönt om det ”bara” var värmeutslag. Dock vet jag inte varför jag skulle fått dom då vi inte haft varmt eller att jag blivit varm och varför har jag feber? Har ont i nästan alla leder. Högersidan är värst.
Min hälsocentral har sommarstängt och på 1177 hänvisar dem till en annan HC. När de ringde därifrån så sa hon att det står fel på hemsidan och att det nu är en annan HC i stan som tar patienterna från den HC som jag tillhör. Hon skulle be dom ringa mig. Så jag väntar…
Håller tummarna.
Det har tagit en vecka för mina prickar att försvinna.
Förutom i händerna, där kliar det fortfarande.
 
Inte så farlig värme, sommarvarmt.
Haft förhöjd temp och frusit/svettas vartannat, men inte regelrätt feber :)
Vi har haft kring 16 grader i veckan och jag har absolut inte blivit varm. Mest suttit inne stilla och jobbat. Pysslat lite ute på kvällarna då det varit ännu svalare.
Hoppas jag får en läkartid snart. Har börjat stickas i fingrar och tår nu oxå och jag får ont i musklerna om jag gör något, typ håller i telefonen en stund.
 
Pratat med hälsocentralen nu. De hade så klart slut läkartider i dag, men efter att sköterskan pratat med deras rådgivande läkare så kom de fram till att jag skulle få en tid hos en sköterska. Då ska de kolla crp, visar inte det något så får jag betapred och allergimedicin att ta för att se om detta går över. Har både betapred och allergimedicon hemma så lite onödigt känns det att åka in. Men eftersom att det är fredag så vill jag inte vänta och riskera att det blir värre under helgen. Fotlederna är så onda att jag knappt kan gå 😫
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vänder mig till det allsmäktiga buke i hopp om att få någon aning om vad detta kan vara. Jag har i 3 dagar nu haft ett utslag på insidan...
2
Svar
20
· Visningar
1 666
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 633
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Ja, vad är det för skit jag har? För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite...
Svar
10
· Visningar
2 226
Senast: Linnea F
·
Gravid - 1år Upptäckte nyss att dottern på 10 mån har hela kroppen full av små små röda utslag! De finns i princip över hela kroppen, mest på ryggen...
Svar
11
· Visningar
2 031
Senast: Rizto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp