feber till och från i 3 veckor

_86a_

Trådstartare
Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé?

För drygt 3 veckor var min häst halt på ett framben när jag tog in honom från hagen. Kollade då tempen, vilken låg på 37,9 vilket i hans fall är feber då han i normalfallet brukar ha bara dryga 37. Sedan hade han temp som följer:
2 veckor: mellan 37,8 och 38,0
sedan 3 dagar mellan 37,4 och 37,5
efter det: tis: 37,8 ons 37,5 tors: 37,8 fre: 37,5 morgon, 37,7 kväll, lördag 37,5 söndag (i dag klockan 12): 37,2

När det gäller hans hälta så longerade jag honom dryga veckan efter att den uppkom och då rörde han sig mycket bättre, men fortfarande halt. Såg väll ungefär likadan ut när jag kollade på honom efter ytterligare en vecka.

För att kompicera bilden lite till så hade han i torsdags svullna ben och ögon.

I går tyckte jag att blodådrorna som går på sidorna om magen bak mot skapet var "förstorade" plus att han hade som hårda knölar på sidorna om magen. Upplevde också att han var liksom lite svullen om buken, men är inte säker. Gick en kortis med honom och han var pigg o glad, o traskade på bra. Innan har han varit lite loj. Såg dessutom inte skymten av nån hälta, men såg honom ju bara i skritt.

I förmiddags var tempen för första gången helt normal som ni kan se ovan. Nu är bena bara en aning svullna, även ögonen är lite bättre även om det fortfarande syns på dom. Bena var om jag inte kommer ihåg fel lite svullna även första dagarna efter jag upptäckt hältan. Jag vet inte om jag inbillar mig men tyckte i dag att han var svullen på sidorna bakom huvudet, högt upp på halsen. Tror det är lymfkörtlar som sitter där?

Kanske ska tillägga att min häst har bronkit och dessutom är överkänslig mot lite allt möjligt i denna värld. Det här liknar dock inte hans tidigare "anfall". Han har tidigare reagerat med att svullna om bena och ögonen och ibland om skapet om det har varit nått han reagerat på. Feber har han heller aldrig haft vid "en vanlig allergisk reaktion". Dessutom har ju febern varat ver 3 veckor, vilket är lång tid! Han har gått i samma hage sen i mitten på maj och får inget annat foder. Vattnet byts ungefär varannan dag.

Han blev skodd i onsdags och hovis upptäckte inte nått han tyckte var konstigt.

Funderade lite över en sak. 3 dagar innan han blev halt så avmaskade jag med Droncit. Vid träckprov upptäcktes det nämligen att han hade "spår av ägg av bandmask". Och dagen efter jag maskat var han lös i magen, vilket sen gick över. 3 dagar efter att hältan o febern upptäcktes så hade jag på honom Switch pour on. Det var säkert oerhört dumt när han hade feber, men jag fick lite panik då han har haft ganska mycket fästing i år.

Nån som har den minsta idé vad det kan vara? I mitt huvud snurrar det.. Har funderat på om han kan ha reagerat på avmaskningsmedlet, men tycker det borde ha klingat av snabbare! Och tycker inte hältan passar in. I o för sig kan den ju vara helt "fristående". har också funderat på borrelia, anaplasmos och fång.

Har övervägt flera gånger att ringa veterinär. Men när det gäller min häst brukar de bara klia sig i huvudet o så brukar det i slutändan ändå vara upp till mig vad göra. Funderar ändå på att ta ut vet o ta ett blodprov för att se om det kan vara fästingburet. Dock är väll risken att han har mkt antikroppar även om det inte skulle vara det som gör honom sjuk, eftersom han haft så pass mkt fästing. Drog mig för att switcha i år eftersom han svullnade där jag hällt förra året..

Om det går åt rätt håll vet jag inte, men nu är ju iaf tempen normal, håller tummarna för att den håller sig där.
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

jag tror inte att det är varken borrelia eller anaplasmos för då har dom oftast mycket högre feber och äter oftast dåligt eller ingenting. Och om han var pigg och glad så tror jag int edu behöver oroa dig. Hade det vart nåt allvarligt så hade han inte struttat på när ni var ute.
Fång har jag också svårt att tro, för det hade deffinitivt hovslagaren märkt.

I min värld så tycker jag inte att dom har feber för ens dom e uppe på 38 och över. Går han dessutom på bete så har han säkert lite förhöjd temp eftersom dom inte går in i samma vila dom hemma i boxen. Känner du dig osäker så ring ut en veterinär, det skadar ju aldrig! Jag hade avaktat men du känner ju såklart din häst och vet om nåt inte står rätt till!
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

De temperaturer du skriwer är öht inte feber. Det är fullt normalt att en häst pendlar i temp beroende på tidpunkt på dygnet, tid i förhållande till senaste utfodring, wäderlek, rörelse, bete eller ej osw. Äwen om din häst "brukar" spika 37 så är 38 inte feber.

En tänkbar förklaring, utöwer owanstående, är att hästen haft en lindrig stegring aw tempen pga smärta i samband med hältan.

Att kärlen är mer dilaterade, utwidgade, på sommaren när det är warmt är också helt normalt och det är inte ett tecken på sjukdom. Swullna ben och ögon är inte heller owanligt på betet, liksom knölar aw insektsbett och lite loj häst... Swullnad bakom ganascherna brukar tyda på en iwrigt knaprande häst = lite reaktion i spottkörtlarna.

Hältan kanske ska kollas upp, men fö kan du wara lugn utifrån det du beskriwit här. Är du riktigt hippokondrisk kan du förstås be weterinären att ta ett blodprow för koll aw inflammationsbild så slipper du oroa dig.
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

Jag hade ialla fall misstänkt erlichia .
Min häst hade svullander på Benen till och från, men ingen direkt feber.
Visade även lite hälta .
Om din häst haft så många fästingar, s¨å tycker jag du ska kolla upp det

hej från Hambo
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

Tack för era svar! Ja, är lite hypokondriker med min häst! Men det är defenetivt nånting som inte är som det ska, är inte bara jag som har reagerat. Har dessutom haft honom i över 6 år så börjar kunna avläsa honom rätt bra. Vet att temperaturen ändras lite under dygnet, men så mkt? I kväll hade han 37,7 igen =(

Svullnaden jag pratade om sitter längre bak än ganascherna. Dock kollade jag idag, och han är svullen även där. Hade väll inte reagerat på de svullna ögonen om det hade varit soligt, men senaste tiden har det varit kallt och regnigt.

Har inte bestämt mig om jag ska ringa veterinären i morgon eller om jag ska avvakta lite till. Känns som jag har avvaktat så länge, och min magkänsla säger att nånting inte är som det ska.
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

När det hållt på så pass länge och med de symtom du besrkiver så skulle jag ta ett anaplasmos prov. Alla hästar reagerar inte akut med över 40 graders feber och vinglighet samt gulgröna slemhinnor. Det finns de som bara uppvisar diffusa symtom.

Ett annat alternativ är ju att han stoppar i sig nåt i hagen han är överkänslig mot + att han har hälta men att de är två olika problem på en och samma gång.
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

Nope, Nemo min vackra fd ponny som springer runt i Trappalanda.
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

Till alla: Jag o stallägarn kikade på honom i måndags och han såg ohalt ut. Svullnaderna på diverse ställen är också i princip borta. Håller tummarna för att tempen går ner av sig själv den med, går iaf åt rätt håll. Anar ändå att det är fästing som har spökat, men verkar ju som hästarna i många fall kan hantera det själva. Slipper jag stoppa i honom engemycin är jag tacksam. Är nästan lika rädd för det i sig självt eftersom vi har fått avbryta en tidigare penecillinbehandling pga allergisk reaktion. Har även jag funderat på om han stoppar i sig nått olämpligt i hagen, men han har ju gått där i 2 månader o dessutom många sommrar tidigare.
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

Din häst har inte haft feber. Under 38 är inte feber på häst.

På din beskrivning så låter det som en häst på bete i värmen. De blir lite loja på bete, kan se helt sega ut. Blodkärlen ser lite stasade ut av värmen, det är helt ok. Puls kan kännas lite lättare. Bett av insekter kan ge bulor (svullnader), ofta på magen och skapet.

Det enda som kan ha varit något är hältan ni såg för ett tag sedan. Det kan ha varit något akut som gått över, ex något som hänt i hagen. Men det kan ju också vara något som behöver kollas upp och ev behandlas.

Så av din beskrivning har du en beteshäst, men hältan ska du kolla upp om den är kvar.

Norrland
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

Har du använt samma termometer varje gång:confused:
 
Sv: feber till och från i 3 veckor

Är väl medveten om att under 38 inte brukar betraktas som feber på häst. Men han har en normaltemp på 37, vilket gör att jag tycker 38 är för mycket. Enda gången tidigare han har haft så pass högt var när han hade ett sticksår som blev infekterat och benet blev rejält svullet.

Pållen bruket heller inte bli speciellt loj på bete. Han går dels på bete ungefär 5 månader per år, och resten av året går han på lösdrift, så han är van att va ute.

Hur han mår nu är svårt att säga. Han är jätte trött eftersom han inte kan koppla av efter insläpp av en ny häst i hagen. Den andra valacken vaktar så dant så han måste va på helspänn. Är väldigt svullen om ögonen, men vill inte sätta på flughuva så han ser sämre som det är nu. Hoppas det lägger sig om några dar så jag kan se hur han mår. Ben o så vidare ser iaf helt ok ut nu.

Har använt samma termometer hela tiden plus testat med en annan för att se att denna funkar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 350
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: FUNNY
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 521
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp