Bukefalos 28 år!

Febertermometer till litet barn

A-K.Eng

Trådstartare
Jag har funderat på att köpa en termometer till Norpan, våran vill vi fortsätta att använda i munnen när vi blir sjuka. Men vad fungerar på ett barn? Såg att det finns napptermometer. Fast är Norpan grinig och sjuk så är det inte säkert att han tar nappen tillräckligt länge. Och så finns ju örontermometer men den har jag hört ska ge lite osäkra resultat.

Vad använder ni till era små barn? Vad funkar bäst?
 
Sv: Febertermometer till litet barn

När de är så små tycker jag rumpversionen funkar allra bäst. På en tvååring funkar den inte lika bra :D Man kan ju ta i armvecket också, bara man gör det ett par gånger när de är friska också så man vet vad de har för normaltemperatur. Jag brukar faktiskt inte använda termometer om jag inte tror att febern når mot 40 grader. Jag känner på honom och ser till allmäntillståndet, om det inte är påverkat så kvittar det vilken temp han har.

Men som sagt, till en så "liten" som Norpan hade jag använt en rumptermometer med mjuk topp.
 
Sv: Febertermometer till litet barn

Rumptermometer från apoteket, mjuk topp (dessutom toppen när de ha riktigt jobbig förstoppning).

Mest exakt, napptermometer är inte lika pålitligt.
 
Sv: Febertermometer till litet barn

Kanelbulle skrev:
Rumptermometer från apoteket, mjuk topp (dessutom toppen när de ha riktigt jobbig förstoppning).

När jag var på apoteket för att köpa termometer hade jag bestämt mig för en rumpis, väl där såg jag en med mjuk topp och tänkte att det nog är toppen. Upptäckte dock att den jag var på väg att köpa var för tagning i munnen. Tog då den andra, som såg likadan ut förutom annan färg på batteriluckan och på den stod det i alla fall ändtarm. Blev lagom glad när jag kom hem och insåg att det var hård topp på termometern. :cool:

Nu har det funkat bra med den och ja, jag tror fortfarande att det är enklast med rumptermometer på så små skruttar.

Örontermometer har vi på jobbet och den funkar utmärkt även på autister som inte riktigt vill ha okända föremål i öronen så en sån kommer nog införskaffas framöver! :)
 
Sv: Febertermometer till litet barn

har till örat, är inte så himla pålitlig, men ger en bra fingervisning.
 
Sv: Febertermometer till litet barn

Moa har en rumptermometer från ICA, inte böjbar topp, men den funkar asbra ändå:D
 
Sv: Febertermometer till litet barn

När jag var på apoteket för att köpa termometer hade jag bestämt mig för en rumpis, väl där såg jag en med mjuk topp och tänkte att det nog är toppen. Upptäckte dock att den jag var på väg att köpa var för tagning i munnen. Tog då den andra, som såg likadan ut förutom annan färg på batteriluckan och på den stod det i alla fall ändtarm. Blev lagom glad när jag kom hem och insåg att det var hård topp på termometern. :cool:

Nu har det funkat bra med den och ja, jag tror fortfarande att det är enklast med rumptermometer på så små skruttar.

Örontermometer har vi på jobbet och den funkar utmärkt även på autister som inte riktigt vill ha okända föremål i öronen så en sån kommer nog införskaffas framöver! :)

Den har jag också. Funkar hur bra som helst :) Dvs rumptermometern.

Jag fick rådet av min kompis som har tre barn att från början vänja barnet vid rumptemp.
 
Senast ändrad:
Sv: Febertermometer till litet barn

Vi har en örontermometer, jag tycker den är superbra. Jag tar alltid två gånger i varje öra, utifall att man håller den lite fel nån gång. Men jag tycker inte alls de är så osäkra... vet att Elina har 36,6 i normaltemp i örat, visar den jämt när hon är frisk. Så då vet jag hur många graders feber hon har sen :). Rumpisar är säkert bättre, men jag tycker det är så skönt att helt odramatiskt kunna kolla tempen även om hon sover :).
 
Sv: Febertermometer till litet barn

Röv-termometer funkar bäst när barnen är så små.
Örontermometer kommer man inte åt så bra med när barnet har så små hörselgångar.

Och glöm inte kondom och glidmedel till rump-tempen!
Tempskydd och vaselin alltså :angel:.
 
Sv: Febertermometer till litet barn

tempskydd använder inte jag, den har tålt några duschar av bajs och tvättas med tvål och vatten varenda gång hittills ändå:)
 
Sv: Febertermometer till litet barn

Rektaltermometer är säkrats, både för små barn och vuxna. Här har vi en variant med böjlig topp som dessutom är snabb (30 sek). Tror vi köpt den på claes olssons. Sen kollat den med vår vanliga från apoteket och de visar samma. :)
 
Sv: Febertermometer till litet barn

vår med. Tack och lov, kan ju inte bara vara jag som blev traumatiserad av iskalla 5-minuters kvicksilvertermometrar som liten.
 
Sv: Febertermometer till litet barn

KL

Tack alla för svar. Rumptermometer verkar vara da shit. Skall införskaffas.

Får väl kolla runt efter en med böjlig ände och som är snabb. Inte så kul med en som tar två minuter liksom...
 
Sv: Febertermometer till litet barn

Problemet är bara om man ringer till VC eller vårdguiden är att de alltid vill veta barnets temp. Jag har fått lära mig att man mäter först och ringer sen. Annars brukar jag inte vara så noga.

Vi har kört rumptemp, men ja... Nu börjar det gå lite dåligt. Helst om jag är ensam hemma. Jag funderar på en öron... Kanske kanske...
 
Sv: Febertermometer till litet barn

vår med. Tack och lov, kan ju inte bara vara jag som blev traumatiserad av iskalla 5-minuters kvicksilvertermometrar som liten.

Min man är traumatiserd av rumptermometer, han tycker det är barnplågeri att använda sånna. Fast han har bittert accepterat att vi kommer använda en nu när barnet är litet ;)
Har planer på att skaffa en örontemp sedan för oss och när barnet blir större.
 
Sv: Febertermometer till litet barn

Det är nog nåt som många män förfasas över. Sambon tittar med plågad min på när jag tar tempen på den lille, han skulle aldrig i livet stoppa in något där bak. Suck. :grin:
 
Sv: Febertermometer till litet barn

Anledningen att min man tycker det är så hemskt är för att han själv minns hur hemskt han tyckte det var när han var liten. Tror inte det har ngt alls med män och saker i rumpan ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 222
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 820
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 337
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp