Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Federbaum - fjädrande bom

biffen

Trådstartare
är det tydligen på min sadel. Det låter ju bra, men kan man identifiera fjädringen på nåt sätt eller är det bara nåt som hästen känner av? Finns det nackdelar?

A

AnetteJT

Nej det finns inga nackdelar med fjäderstål.
Det är precis som namnet fjädrande men även otroligt hållbart. Du skall som ryttare kunna känna av det.
Men en del sadelbommar är bara förstärkta med fjäderstål och då kan du inte göra det.

M

md5krist

Jag tittade på en Parianisadel nyligen, och de har någon form av elastisk bom. Det kunde man se/känna om man satte bakvalvet mot magen och drog framvalvet mot sig så sviktade hela sadeln. Tyckte mig även känna det när jag red.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6451 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat? Att...
Svar
6
· Visningar
371
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
16
· Visningar
1 208
Kropp&Själ Jag genomgår nu en av alla min otaliga livskriser. Kallar den 36-års-identitetskrisen. Just den här krisen har legat lite på lut under...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 686
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
3 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2021
  • Betäckningar 2021

Omröstningar