Pilot

Trådstartare
Engelska eller svenska, kan handla om relationer, krim/ mysterie, gärna romantik (behöver inte bara vara hetrorelationer) och med lite humor här och där.

Letar efter "lättare" böcker att läsa, med lätta menar jag inget som kräver större tankeverksamhet.

Om det är ute på landsbygden i ett varmt land är det ett plus. (jag känner att jag har inga problem med klyschor, vill drömma mig bort)

Har du läst en bok nyligen som du tycker stämmer in?
Eller blivit rekommenderad en bok som når något av mina höga kriterier? 😁
 
Jag har läst extra mycket feelgood på sistone, tycker det behövs nu 😊💕
T ex
Sara Molin
Jo Thomas
Joanna Bolouri
Åsa Liabäck

Inte så varmt i alla dock, men bra ändå :p Jo Thomas lavendel och oliv-böcker blir kanske bäst!
 
"The vampire knitting club"-serien är bra. Skriven av Nancy Warren. Mysiga böcker som utspelas i Oxford. Häxor, vampyrer och mord. Menmysiga böcker med humor och karaktärer man tycker om.

"Death in Provence" av Serena Kent. Utspelar sig i Provence.

Ali McNamara har skrivit flera bra feelgoodböcker som jag läst: "Daisy's Vintage Cornish Camper Van", "Step Back in Time", "Breakfast at Darcy's", "Notting Hill"-serien.

"A winter kiss on Rochester Mews" av Annie Darling. Julig feelgood med romance.

"Rött, vitt och kungligt blått" av Casey McQuiston. Sonen till USAs första kivnnliga president måste låtsas vara vän med sin ärkefiende Prins Henry av Wales. Bra, rolig, romance.

"The Unhoneymooners" av Christina Lauren. Jag skrattade högt när jag läste den här!! Större delen av boken utspelar sig på tropisk plats.

"Can you keep a secret" av Sophie Kinsella
 
Jenny Colgan är min favoritförfattare när det kommer till feel good :) Dock är hon dålig på att skriva om varma ställen, det är mest Storbritannien som gäller är jag rädd!

Läste även Under Currents av Nora Roberts i somras, den var bra!
 
Engelska eller svenska, kan handla om relationer, krim/ mysterie, gärna romantik (behöver inte bara vara hetrorelationer) och med lite humor här och där.

Letar efter "lättare" böcker att läsa, med lätta menar jag inget som kräver större tankeverksamhet.

Om det är ute på landsbygden i ett varmt land är det ett plus. (jag känner att jag har inga problem med klyschor, vill drömma mig bort)

Har du läst en bok nyligen som du tycker stämmer in?
Eller blivit rekommenderad en bok som når något av mina höga kriterier? 😁
Anna Sellbergs veterinärdeckare om du gillar ljudböcker!
 
Tack för alla bra tips! Ska gå igenom och kika på de olika böckerna, har redan hittat några i min smak (och så ska jag pallra mig iväg till bibblan).

Är det någon här som har läst Eat, pray, FML och hade velat säga om ni gillade den?
 
Mina bästa feelgood är Mhairi McFarlanes böcker! Det är romantiskt och trevligt, lite kul ibland och rätt klyschigt. Perfekt tidsfördriv när man inte orkar tänka.

Jag gillar också henne skarpt! Men tycker inte att det är så klyschigt faktiskt, det finns ofta ett mörker också - särskilt i den senaste. Balansen mellan mörker och skratta-högt-humor är väldigt skicklig att pricka rätt och det tycker jag att hon gör 😊
 
Nu har jag lite mer tid:

Christoffer Holst skriver trevliga böcker. Kvartetten om Cilla Storm (börjar med Söta röda sommardrömmar) är mysdeckare med en romancetwist. Roliga och inte speciellt krävande av läsaren. Han har skrivit några fristående också, Solsken och parmesan är mysig och Mitt hjärta går på minns jag som fantastiskt bra, särskilt som ljudbok.

Sara Molin som nämnts ovan är mycket bra. Jessika Devert kom ut med två romaner i år, Katthotellet vid kusten var helt okej men Dagboken jag aldrig skrev är mycket bättre. Ser nu att den får en uppföljare i januari!

En annan bok jag gillade skarpt på sistone-ish var Någon som du av Marc Lévy.

Beth O’Leary är en hyfsat ny bekantskap, hennes första bok Sambo på försök är toppen och jag gillade även Bara på besök. Nu har jag hennes senaste, The Road Trip på nattduksbordet men har inte hunnit börja än.

Emma Hamberg är en stor favorit hos mig också. Den senaste, Je m’appelle Agneta, vann Årets bok häromsistens och jag tyckte väldigt mycket om den. Gillar även serien om Rosengädda mycket och den självbiografiska Resten av allt är vårt är också hemskt fin (men inte uteslutande feelgood ska sägas).

Någon annans tidsfördriv av Ann Edliden var en riktigt bra debut. Feelgood och humor men inte utan mörker.

Tolv veckor med dig av Johanna Schreiber var bra! Även Mellan raderna som kom rätt nyss och är första i en tänkt serie om ett bokförlag.

En annan favorit är Jennifer Weiner. Inte ren feelgood där heller men chicklit med djup åtminstone. Någon är åt deckarhållet men namnet flyr mig, det är ett vitt staket på framsidan och den var inte lika bra som hennes andra.

Jag återkommer säkert med fler när Jag kommer på dem 😄
 
Frida Skybäck och Nora Roberts gillar jag :) Blev väldigt förtjust i "Bokhandeln vid riverside drive", Skybäck :love:

Håller med!
Dock med tillägget att vissa att N.Rs äldre böcker inte känns helt okej gällande vissa saker nu när jag läser om dem. De kunde fått en uppfräschning typ.

Två av mina favoritförfattare just nu är Cathy Bramley och Heidi Swain.

Åh, det är Bramley som skrivit Projekt Jul va? Den har jag reserverat, men inte fått än, men lät lovande. Heidi Swain ska jag kolla upp.

Nu har jag lite mer tid:

Christoffer Holst skriver trevliga böcker. Kvartetten om Cilla Storm (börjar med Söta röda sommardrömmar) är mysdeckare med en romancetwist. Roliga och inte speciellt krävande av läsaren. Han har skrivit några fristående också, Solsken och parmesan är mysig och Mitt hjärta går på minns jag som fantastiskt bra, särskilt som ljudbok.

Sara Molin som nämnts ovan är mycket bra. Jessika Devert kom ut med två romaner i år, Katthotellet vid kusten var helt okej men Dagboken jag aldrig skrev är mycket bättre. Ser nu att den får en uppföljare i januari!

En annan bok jag gillade skarpt på sistone-ish var Någon som du av Marc Lévy.

Beth O’Leary är en hyfsat ny bekantskap, hennes första bok Sambo på försök är toppen och jag gillade även Bara på besök. Nu har jag hennes senaste, The Road Trip på nattduksbordet men har inte hunnit börja än.

Emma Hamberg är en stor favorit hos mig också. Den senaste, Je m’appelle Agneta, vann Årets bok häromsistens och jag tyckte väldigt mycket om den. Gillar även serien om Rosengädda mycket och den självbiografiska Resten av allt är vårt är också hemskt fin (men inte uteslutande feelgood ska sägas).

Någon annans tidsfördriv av Ann Edliden var en riktigt bra debut. Feelgood och humor men inte utan mörker.

Tolv veckor med dig av Johanna Schreiber var bra! Även Mellan raderna som kom rätt nyss och är första i en tänkt serie om ett bokförlag.

En annan favorit är Jennifer Weiner. Inte ren feelgood där heller men chicklit med djup åtminstone. Någon är åt deckarhållet men namnet flyr mig, det är ett vitt staket på framsidan och den var inte lika bra som hennes andra.

Jag återkommer säkert med fler när Jag kommer på dem 😄

Håller med om Marc Lévy. Och Beth O'Leary, visste inte det kommit en till, så kul!
Tolv veckor med dig gillade jag också minns jag!
 
Åh, det är Bramley som skrivit Projekt Jul va? Den har jag reserverat, men inte fått än, men lät lovande. Heidi Swain ska jag kolla upp.
Det stämmer. Personligen tycker jag bättre om att läsa och lyssna på engelska, men tyvärr har storytel tagit bort alla böcker av henne på engelska så just den lyssnade jag på på svenska.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp