Feelgood utan kärlek

Jag söker en viss sorts böcker som verkar vara svårt att finna.
Jag skulle vilja ha tips på böcker som är puttrigt mysiga utan kärlek om det ens är möjligt.
Jag vill inte ha död, sorg eller misär, bara mysigt och trevligt som inte går ut på att en kvinna behöver en man för att livet ska bli komplett.

Skulle kunna tänka mig kärlek som inte är en heteronormativ sockersörja.

Det är kanske inte såna här böcker du är ute efter, men när jag vill läsa nåt mysigt läser jag om mina böcker om Lotta, Maria och Blå Prinsen, Pirkko och Toni :). Jag är 32 nu, men de är tidlösa tycker jag 😍.
 
Analfabeten som kunde räkna och Mördar-Anders och hans vänner.

Kommer inte ihåg författaren nu men har lyssnat på dem på ljudbok och de är lättsamma och underhållande. :)

Sen om du gillar att lyssna på ljudböcker är Kaffe med rån riktigt roligt och enkel mestadels pga av uppläsaren (kommer inte ihåg hans namn nu) men ckså en lyssnandsvärd bok. Hade nog inte orkat läsa den dock men att lyssna gick alldels utmärkt :D
 
Det var ett tag sen jag läste den men jag vet att jag gillade den och tror inte det var någon kärlekshistoria i det hela, det är ett mord med men det tar inte över "Öppnas i händelse av min död" heter den.

För tillfället har jag svårt att läsa böcker dvs fokusera så jag lyssnar på ljudböcker, nu lyssnar jag på "Nio främlingar" av Liane Moriarty, samma författare till båda böckerna.

Och sen en bok i en serie jag verkligen gillade men läste för länge sen, The friday night knitting club är första boken.

Har massor av bra och lättsamma och mysiga böcker som jag gillar men det är ju kärlek i varenda bok typ.
 
Är det någon som vet vad böckerna i serien om en ung journalist som precis gått klart utbildningen och hamnar på en liten lokaltidning som enda journalist långt ut i obygden heter? Funderar på om det kanske kommit någon mer bok i serien som jag missat och gillade dom väldigt mycket
 
Är det någon som vet vad böckerna i serien om en ung journalist som precis gått klart utbildningen och hamnar på en liten lokaltidning som enda journalist långt ut i obygden heter? Funderar på om det kanske kommit någon mer bok i serien som jag missat och gillade dom väldigt mycket

Låter som böckerna om Frida Fors av Carin Hjulström. Tror det kom en till rätt nyss, det är nog fyra eller fem i serien allt som allt.
 
P G Wodehouse är den bästa feelgood-författaren någonsin, hans böcker är min snuttefilt och jag måste läsa något av honom minst ett par gånger om året. Mest känd är han väl för böckerna om Jeeves & Wooster, men jag rekommenderar varmt serien om Blandings Castle också.


Aha, ännu en! Detta var min lektyr under mellanstadiet. Senare i livet var litteraturhistoriker mycket förvånade över att en vanlig människa läst dessa. De tror mig fortfarande inte att de var min livboj i mellanstadiet ;)
 
Pingvinlektionerna av Tom Michell måste jag tipsa om. Helt ljuvlig.
Lagt till i min lista men lite rädd för att det är en bok som kommer få mig att tokgrina. Jag är lite känslig :D
Analfabeten som kunde räkna och Mördar-Anders och hans vänner.

Kommer inte ihåg författaren nu men har lyssnat på dem på ljudbok och de är lättsamma och underhållande. :)

Sen om du gillar att lyssna på ljudböcker är Kaffe med rån riktigt roligt och enkel mestadels pga av uppläsaren (kommer inte ihåg hans namn nu) men ckså en lyssnandsvärd bok. Hade nog inte orkat läsa den dock men att lyssna gick alldels utmärkt :D
Just det ja, tack. Analfabeten som kunde räkna har jag läst och tyckte om så ska kolla upp den författaren mer 👍

Ja, det var ju han som skrivit hundraåringen också. Då hade jag redan läst allt utom Mördar Anders.
 
Måste dra tillbaka förslaget om "Nio främlingar", den började intressant och var väl helt ok vägen ut, oväntade händelser och värd att lyssna vidare på men inget världsomvälvande direkt
 
The friday night knitting club är dock väl värd att läsa, en serie böcker så man får njuta flera böcker som är otroligt mysiga.

Jag vet inte om du håller på med hästar men en riktigt favorit för mig är Shy boy av Monty Roberts (Min absolut största förebild i allt med hästar och andra djur)

Det levande slottet tycker jag är mysig också.

Fast gudars vad svårt att hitta en bra bok utan kärlek i. Även om romantiska relationerna inte står i fokus så finns dom ju alltid med. Jag har läst massor genom åren och har 15 kartonger med böcker sen flytten och fullt i bokhyllan och har lyssnat på 9 böcker på en månad men allt är ju lite romatik i. Hur pass icke-romantisk får boken vara?
 
Fast gudars vad svårt att hitta en bra bok utan kärlek i. Även om romantiska relationerna inte står i fokus så finns dom ju alltid med. Jag har läst massor genom åren och har 15 kartonger med böcker sen flytten och fullt i bokhyllan och har lyssnat på 9 böcker på en månad men allt är ju lite romatik i. Hur pass icke-romantisk får boken vara?
Ja det är jättesvårt.
Jag vet inte riktigt egentligen. Det jag är vansinnigt trött på är att de flesta mysböcker på något vis ska gå ut på att en kvinna behöver en man.
Jag vill slippa hela biten med att mannen kommer och gör livet fullkomligt.
Allt med kvinnor som blir räddade av män i vilken form det än är.
Trött på allt strävande efter det "perfekta" livet och det normativa.
Skulle kunna tänka mig en kärlekshistoria som berättar något annat än prinsen på vit häst storyn. Om du förstår vad jag menar.
 
Ja det är jättesvårt.
Jag vet inte riktigt egentligen. Det jag är vansinnigt trött på är att de flesta mysböcker på något vis ska gå ut på att en kvinna behöver en man.
Jag vill slippa hela biten med att mannen kommer och gör livet fullkomligt.
Allt med kvinnor som blir räddade av män i vilken form det än är.
Trött på allt strävande efter det "perfekta" livet och det normativa.
Skulle kunna tänka mig en kärlekshistoria som berättar något annat än prinsen på vit häst storyn. Om du förstår vad jag menar.
Ja jag förstår, jag är trött på filmer och serier också. Allt handlar om kärlek och jag har inte varit kär på typ 10 år och det känns så långt borta och inte en del av mitt liv. Antar att det är härligt att vara kär men det finns så mycket annat fint.

Jag älskar böcker och filmer om oväntade vänskaper, band som knyts, människor som binds samman och bildar familjer av ren kärlek och inte blodsband. Det har alltid varit den sortens böcker och filmer jag älskat, just det här med att man kan komma folk så nära och betyda så mycket för varandra och jag har varit så otroligt "avundsjuk" på det. Nu sitter jag här med en hel extra familj, en mormor, morfar och storasyster. Lika mycket släkt som mina biologiska. Det är precis som jag drömt om men inte trodde fanns, sådana böcker om sådana relationer är dom bästa.
 
35274
Den va riktigt kul! Jag som jobbar i skolans värld, känner igen alla karaktärerna :angel:

* Jenny *
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 471
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp