"Feg" hund..

T

Therese_19

Jag har ett litet problem.. Min hund, som är 4 år. Är jätte jobbigt när det kommer folk hem till mig och min kille. Som hon inte känner. Hon springer runt med svansen mellan benen och springer runt och småskäller, hon kan hålla på i en timme. Det är lite jobbigt eftersom vi ska ha visning på lägenheten eftersom vi ska flytta. Hon låter ingen som hon inte känner klappa på henne. Hon vart skrämd när hon var liten. Men finns det något man kan göra för att få henne sluta skälla åt folk som kommer hit? Jag har inga idéer kvar :confused:
 
Sv: "Feg" hund..

Låt henne inte springa omkring med svansen mellan benen och skälla. När det kommer folk så får hon lägga sig på sin bädd och vara still och ingen ska gå fram till henne heller. Det avdramatiserar grejen med att det kommer folk. Visningar brukar inte vara långa, har ni ingen möjlighet att t.ex. sätta ut henne i en bil? Annars så platsar ni henne på något tryggt och lugnt ställe. Men det är nog svårt under en visning...
 
Sv: "Feg" hund..

Jag har också en "tramsig" hund som uppför sig liknande trådskaparens. Ska prova ditt tips nästa gång vi får besök! Jag har undrat länge vad man ska göra. Jag brukar berätta för folk hur hon är och att de bara ska låta henne vara ifred, men det har inte hjälpt speciellt mycket. Min hund har dock INTE blivit skrämd, hon bara är så här:smirk:.
 
Sv: "Feg" hund..

Min åsikt är att hundar som inte beter sig vettigt när man får besök skall kommenderas ligg, gärna "gå och lägg dig" på lite avstånd.

Vår förra hund hälsade ofta vänligt och översvallande på besökare. alla uppskattade inte detta då hon var stor och lite burdus.

Det resulterade i att jag många gånger kommenderade henne ligg (i alla fall om icke-hundvana personer kom) tills dess att personen kommit in, fått av sig kläderna och själv fick avgöra om han/hon ar redo för att hälsa på hunden.

Min erfarenhet är att det är bra att som ledare ta över kommandot och tala om vem som hälsar, när och hur. De allra flesta hundar finner sig i det och mår bättre. Då slipper de bli stressade över att antingen spela allan eller bli nervösa över den "oreda" som besökaren skapat i flocken.
 
Senast ändrad:
Sv: "Feg" hund..

Jag har också en som är "född sån". När hon var ung och riktigt otrevlig när det kom folk så fick hon faktiskt ligga bakom en grind och inte komma ut innan hon var helt lugn och hade slutat morra direkt alla rörde på sig. Var det folk som var ovana vid hundar så fick hon ligga där under hela besöket. Dessutom så får hon inte gå fram och "öppna dörren". Hon får vänta tills jag välkomnat gästerna.
Med den andra hunden är det tvärtom :) Henne får man skydda gästerna för hennes översvallande välkomnande *hi hi* För henne är det också bra att vänta och varva ned.

Jag tror faktiskt att det är vi som skapar dessa hundar som blir så uppstissade när det kommer folk. Vi låter hundarna göra av med lite överskottsenergi genom att hälsa så kraftigt. Jag tror att det ibland kan vara en ventil bara för att få göra något. Men det är bara en tanke som jag har. Jag försöker avdramatisera. En snabb häls och sen är det bra (De är ju så nyfikna så de kan ju inte stilla sin nyfikenhet) Kan säga att när vi flyttade och hundarna hade såååå tråkigt så blev det faktiskt gatlopp hemma när vi fick besök och de var stört omöjliga att lugna ned!! Helt galet med andra ord :p
 
Sv: "Feg" hund..

jag har utvecklat en annan metod. mina gäster slussas direkt ut till köket och hundarna får inte hälsa förän de sansat sig. en dag när jag får ork och lust ska jag lära dem att ligga så som man ofta hör talas om att andras hundar gör.
 
Sv: "Feg" hund..

Tippan skrev:
Låt henne inte springa omkring med svansen mellan benen och skälla. När det kommer folk så får hon lägga sig på sin bädd och vara still och ingen ska gå fram till henne heller. Det avdramatiserar grejen med att det kommer folk. Visningar brukar inte vara långa, har ni ingen möjlighet att t.ex. sätta ut henne i en bil? Annars så platsar ni henne på något tryggt och lugnt ställe. Men det är nog svårt under en visning...

Jag ska prova det nångång när mina kompisar kommer över. Vi har den sista visningen idag, fast hunden får vara hos pappa. Han erbjöd sig. Jag har inte riktigt vetat hur jag ska göra, låta henne vara och hon får gå fram till gästerna när hon vågar eller om hon ska vara instängd i ett rum under tiden eller om min pappa ska passa henne. Men jag får prova ditt förslag någon gång.
 
Sv: "Feg" hund..

Våra blir också alldeles till sig när det kommer folk.
Dom tar till stora skallet och viker sig dubbla med hjälp
av svansviftning.
Är det hundvänligt folk så får dom hälsa lite snabbt och sen
blir dom kommenderade att gå och lägga sig.
(Annars stänger jag in dom direkt.)
Dom gör det under protest..dvs blänger på matte och
tycker att jag är elakast i hela världen..
Begriper jag inte att det är dom som är orsaken till besöket :mad:
:D
Visst försöker dom smyga (jag lovar dom smyger verkligen:eek: )
sig in i köket el vart vi nu är, för att tigga sig lite kel.
Men på det stora hela så sköter dom sig bra :bump:
 
Sv: "Feg" hund..

Skönt att hon kan vara hos din pappa!! För alla :D
 
Sv: "Feg" hund..

Tippan skrev:
Skönt att hon kan vara hos din pappa!! För alla :D

Jo, det är visserligen skönt. Men lite jobbigt för min
kille att sitta och köra dit med hunden varje gång vi ska ha fest eller någon kommer hit. Det tar i alla fall 20-30 minuter att köra. Fast vi ska flytta dit i samma område typ den 15:e januari, så då tar det högst 10 minuter att gå dit med hunden :D
 
Sv: "Feg" hund..

Aha! Du menar så! Jag tänkte mest för visningen. Men hav tröst att det blir bättre. För ett par år sedan så var det jättejobigt att ta hem folk. Men idag så fungerar det utmärkt!
 
Sv: "Feg" hund..

Jag menar i största allmänhet. Min mamma får inte klappa henne, fast dom har bara träffats några få gånger och min hund skäller åtminstone inte åt henne när hon kommer hit och hälsar på. Det är ju ett litet framsteg kanske, väldigt litet.. Men jag får väl forstätta försöka och inte ge upp. Hon är ju 50% dalmatiner och 50% border collie så hon kan vara VÄLDIGT envis. Både hon och jag är envisa som åsnor :d :d :d
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 884
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
771
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 308
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp