"Feg" valp

P

Pix

Hej!
Jag håller på räna min valp (som snart är 5 månader) till utställning. Jag har aldrig ställt innan så detta blir första gången för både mig och min hund, som är en chihuahua.
Håller på träna för att kunna gå fint bredvid mig med kontakt, vilket går jätte bra! (så länge inget annat är i närheten) Alltså hon är så otroligt feg för allt och alla!
Klickertränar henne på bord, men när andra klämmer på henne, speciellt okända kryper hon ihop och vill nästan bara försvinna. Ibland börjar hon tillomed skaka. Jag socialtränar henne så mycket som möjligt. Det blir väll bättre ibland, men vi kommer ingenstans känns det som. Försöker förstärka hennes förtroende så gott jag kan och det blir bra för stunden, men nästa gång är hon lika feg igen. När vi möter främmande ute eller inne vill hon inte veta av någon, hon springer iväg eller låtsas som om hon inte ser eller hör någonting.

Ser hon andra hundar på flera meters avstånd stannar hon och vägrar gå ett steg. tills dom kommer enda fram, då kan hon gärna busa. Träffar hon en person mer än en gång eller om någon hon känner sätter sig på golvet tillsammans med det okända är allt okej!

Jag själv ser det som om hon enbart behöver socialtränas men hur ska jag (förrutom klickern) förstärka hennes självförtrende? När jag klicker tränar henne ute vill hon ibland inte ta imot belöninen.

Förlåt för att detta blev så långt... Nu vill jag ha alla tips ni har! Vill verkligen kunna ställa ut min lilla vän i vår! :confused:
 
Sv: "Feg" valp

Hur gör du när du socialtränar och hur agerar du när andra hanterar henne? Är det helt okända som hanterar henne eller människor hon känner?
 
Sv: "Feg" valp

När det är jag som känner igenom henne på kroppen står hon jätte bra. Min sambo kan ibland få hantera henne. En kompis och jag tränade hemma hos henne på ett bord. I början funkade det inte alls, använde mig av en klicker och varje gång hon lyfte huvudet och tittade på mig klickade jag och hon fick sin belöning. När vi hade upprepat det några gånger tog vi paus, min kompis lekte lite med henne och vi lyfte sedan upp henne igen. Då fick hon känna på henne men man såg att hon va lite osäker. Hon fick hela tiden beröm för rätt beteènde. Och vi tränar alltid i korta stunder.

Igentligen har jag väl aldrig tränat med en helt okänd. Det har väll alltid vart med någon hon träffat någong gång innan, minst en gång. Ibland förvånar hon mig och står jätte fint medans andra gånger går inte alls.

Jag gör ingen stor grej av när andra hanterar henne. Jag står mest bara och försöker vara som vanligt. och berömmer när hon gör rätt.

Igår t ex så skulle jag träna lite kontakt på en gräsplan en bit bort. Hon har aldrig varit på just gräsplanen, bara gått förbi innan. då gick det jätte bra tills det gick förbi andra hundar eller nått annat som störde, då blev hon så osäker så hon ville inte ta imot belöningen längre. Varken godis eller leksak.

Vi ska iväg på ringträning den 21 April. Och eftersom jag aldrig ställt innan så vet jag inte riktigt vad man behöver träna på heller...

Hoppas du har några bra tips på hur jag kan få henne lite mer säker i sig själv. Det är ju inte bara för utställnings skull, jag vill ju att hon ska känna sig trygg och inte vara så rädd.
 
Sv: "Feg" valp

Är det verkligen ingen som har något tips till mig? :confused:
 
Sv: "Feg" valp

Jag är nog inte till så mycket hjälp egentligen, men jag har också haft en lite feg hund.
Har tränat mycket apport och sök inomhus och lagt ut dummyn på olika ställen. Ibland har han inte vågat ta den, tex om det stått en påse alldeles bredvid, att den varit bakom en låda, eller att det varit lite trångt eller så. Jag har försökt få honom att ta den själv, "du kan ta den/du vågar" har jag sagt åt honom, och försökt få honom att ta den själv. ibland drog jag fram dummyn lite så han vågade ta den.
När han fick en ny bädd i plast ("korgmodell")råkade han vicka på den och blev rädd för den. När jag tog fram den igen efter att ha haft den undanstoppad ett tag så placeade jag honom helt enkelt i bädden en stund innan han fick gå därifrån. Jag har också när jag kastat ut godis kastat i bädden och han får ju inte godisen om han inte tar den själv.
Jag har medvetet lagt dummyn många gånger på ställen där jag vet att han flrmodligen inte kommer våga ta den, för att han ska få träna på att våga så att säga, se att det inte är så farligt. Och jag tror det har hjälpt lite.
Sen också om hunden blir rädd/osäker på vägarbetsskyltar eller vad det kan vara, försöka få dom att gå fram och titta.
Min hund är väldigt intresserad av andra hundar. Han stannar ofta och vill inte gå, men inte för att han är osäker. Han lägger sig ofta ner också, och så flyger han upp och fram när hunden går förbi, för han vill leka. Nu sätter jag honom och så försöker jag ha hans upmärksamhet medan hunden går förbi. Ibland funkar det ibland inte. Om han har fått ordentligt fokus på hunden redan på håll spelar det ingen roll om jag har godis eller leksak för han är bara intreserad av hunden.
Försök utsätta hunden för olika saker, mycket går ju göra hemma också, och försök uppmuntra henne att undersöka.
 
Senast ändrad:
Sv: "Feg" valp

Är du medlem på chihuahua-forumet? Om inte tycker jag att du reggar dig där och sen tittar när i din stad de har ringträningar. Då får du hjälp med allt det som du har problem med av utställningsproffs.
 
Sv: "Feg" valp

Jo vi har ju några ringträningar bokade men tänkte om det fanns någon här som hade tips så länge.

Tack för ditt svar "Nila" :)
 
Sv: "Feg" valp

Jag kanske inte heller är till så jättebra hjälp men.

Om det är så att hon är osäker så är balansövningar jättebra!
Det stärker hundens självförtroende.

Men se till så att du alltid är där, om hunden skulle vingla till så ska du finnas där och hjälpa den.
Annars kan det bli mer osäker om den tycker att det är läskigt..

Hoppas jag var till lite hjälp iaf :)
 
Sv: "Feg" valp

Jag är inte alls bra på utställningsträning, men rent spontant skulle jag låta henne träffa okända på sina villkor till att börja med, så att hon får gå fram och hälsa etc på marken. Och se till att hon är säker i sådana situationer innan man sätter upp henne på ett bord och ska låta okända börja klämma på henne.
 
Sv: "Feg" valp

Alltså hon har ju aldrig (förrutom hos vetrinären) ställts på ett bord och blivit pillad på av en helt okänd. alla har hon träffat minst en gång innan. Det går bättre nu. Hon kryper inte ihop längre. Hon står och tittar på mig hela tiden men hon är fortfarande osäker. Men vi börjar komma igång nu :)

Tack för alla era svar! :laugh:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 707
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
868
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 042
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp