Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på riktigt eller så beror det på mitt allmänna mående. Jag vet inte. Kanske är det att jag inte känner mig trygg med hästen, även om hon är en pärla. Alltså, jag gillar verkligen hästen och vill inte byta. Men hon är ju samtidigt så pigg, så jag tänker att hon kommer att dra med mig, även om hon inte gör det.

Det har varit hoppning/bommar rätt ofta på sistone på ridskolan. Sånt är ju kul, men det vore ju ännu roligare om jag inte vore osäker på att galoppera. I torsdags gjorde vi en övning som byggde vidare på övningen veckan innan som var att vända tvärt runt en kon, som en bakdelsvändning ungefär, i skritt och trav. I torsdagens övning skulle vi rida som ett stort D över ridbanan. Ena långsidan skulle man följa och strax innan hörnet skulle man svänga tvärt runt en kon, rida över travbommar i en båge över till andra långsidan och sedan tillbaka över bommar till första långsidan och ny tvär sväng vid hörnet innan man åter var tillbaka på den första långsidan.

Övningen började i trav men sen skulle vi lägga in galopp också och då skulle bågen mot andra långsidan, kompletteras med galopp på en volt som gick över en bom. Den andra bomserien före långsidan byggdes upp till ett litet krysshinder.

När jag fattat galopp så försökte jag hålla en kort galopp, men hästen hade lite svårt att orka med det och bröt av. Sen kom vi fel mot det lilla krysshindret och rev ordentligt. Jag fick inse att jag behövde galoppera på i ett friskare tempo både på volten i mitten och mot krysshindret. Då gick det mycket bättre och vi tog hindret som ingenting.

Vilken jäkla fegistant jag har blivit. Men för ett par veckor sedan hoppade jag 70 cm i alla fall när vi hoppade en 5,5a.
 
Senast ändrad:

Jag känner igen mig! Sökte medryttarhäst för några år sen, hittade ett stort halvblod.
Han sprätte iväg en gång när jag skrittade, då hoppade jag av och longerade istället :D
Sen slutade jag, haha.

Hoppa hade jag aldrig vågat göra nu, skolkade frpn de flesta hopplektioner på gymnasiet :o

Tror man tänker mer på skaderiskerna som vuxen. När jag var yngre for vi och galopperade i djupsnö så det rykte!
 
Jag känner igen mig! Sökte medryttarhäst för några år sen, hittade ett stort halvblod.
Han sprätte iväg en gång när jag skrittade, då hoppade jag av och longerade istället :D
Sen slutade jag, haha.

Hoppa hade jag aldrig vågat göra nu, skolkade frpn de flesta hopplektioner på gymnasiet :o

Tror man tänker mer på skaderiskerna som vuxen. När jag var yngre for vi och galopperade i djupsnö så det rykte!
Den här fegiskänslan har kommit under senare tid. För bara några år sedan när jag red Mondrix (senioren) så hoppade jag 70 cm första gången jag hoppade honom.
 
Den här fegiskänslan har kommit under senare tid. För bara några år sedan när jag red Mondrix (senioren) så hoppade jag 70 cm första gången jag hoppade honom.
Färskvara/dagsform/känsla på hästen. Man får vara lite feg. :) på min förra häst var jag ALDRIG rädd, på medryttarhästen hoppas jag att han aldrig provat bocka, för jag tror att det finns rejäl kraft där om han provar :laugh:
 
Jag gick omkull rejält sm 15åring och blev då en fegis som inte vågade hoppa ens 50 cm eller rida vilken häst som helst. Om en häst var het eller så vågade jag inte heller rida. Detta höll i sig i många år. Skit tråkigt då jag älskar att hoppa och framförallt terräng. Men jag köpte en snäll äldre ridskolehäst när jag var 22 år tror ja? han byggde upp mitt självförtroende. Började senare rida på ridskola och då även i hoppgrupp.

Idag är den fegheten helt borta. Kan utan problem sätta mig på en galen unghäst utan att vara rädd :D Har även vågat hoppa stock med ris på 130cm :nailbiting: Det som hjälpte var att jag hade en trygg häst, red regelbundet och vågade ramla av som vuxen :laugh: för min del var det rädslan av att ramla av och slå sig som stoppade mig. Men när jag väl ramlade av så var det ju inte så farligt ändå :)
 
Jag gick omkull rejält sm 15åring och blev då en fegis som inte vågade hoppa ens 50 cm eller rida vilken häst som helst. Om en häst var het eller så vågade jag inte heller rida. Detta höll i sig i många år. Skit tråkigt då jag älskar att hoppa och framförallt terräng. Men jag köpte en snäll äldre ridskolehäst när jag var 22 år tror ja? han byggde upp mitt självförtroende. Började senare rida på ridskola och då även i hoppgrupp.

Idag är den fegheten helt borta. Kan utan problem sätta mig på en galen unghäst utan att vara rädd :D Har även vågat hoppa stock med ris på 130cm :nailbiting: Det som hjälpte var att jag hade en trygg häst, red regelbundet och vågade ramla av som vuxen :laugh: för min del var det rädslan av att ramla av och slå sig som stoppade mig. Men när jag väl ramlade av så var det ju inte så farligt ändå :)
Jag har tyvärr slagit mig när jag ramlat av. Sist jag åkte av fick jag besöka akuten för jag fick så ont att jag inte kunde gå.
 
Jag har tyvärr slagit mig när jag ramlat av. Sist jag åkte av fick jag besöka akuten för jag fick så ont att jag inte kunde gå.
Aj då, ja då är det ju värre. Jag har haft turen och bara slagit mig då när jag o hästen gick omkull.

Det bästa oavsett tror jag är att ha en trygg häst som man rider regelbundet. Min ridskolehäst jag köpte ramlade jag aldrig av under de 10 åren jag hade han :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 436
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags red jag en hopplektion igen. Det var första gången jag red lektion efter mitt ofrivilliga uppehåll. Jag fick jättehästen på...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Med betoning på lite, eftersom min luftrör la av under lektionen. Pollensäsong i kombination med att det är något "fel" i det ridhuset...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp