Fegistråden

Ja så ser planen ut. Har också tänkt på synen men med tanke på att han är totalt orädd och väldigt modig större delen av tiden(förutom typ 2 gånger om året) och verkar se bra för övrigt så vet jag inte :confused:

Jag håller med om att det låter konstigt. Jag såg att du skrev att det hänt vid ungefär samma ställe varje gång, kan det vara så att det passerar vilda djur där som hästen reagerar på? Lodjur, järv? Om det är något under själva rundan som stör hästen så kanske det är så att den ger små, små signaler innan som du missar och sedan kommer explosionen. Jag har en häst som är sådan, andra kan tycka att den är opålitlig men duktiga tränare och jag som känner den hinner se signalerna och mota Olle i grind. Men det tog något år innan jag lärde mig det fullt ut. Ta med tränaren ut på rundan!
 
Ja det kan ju vara så och är värt att kollas upp för hans skull(även fast jag faktiskt är skeptisk):heart
Kommer ju dock aldrig hjälpa ett dugg mot min rädsla även om något fel hittas och åtgärdas. Inte kul att ha i bakhuvudet att om hästen får ont någonstans när som helst så kommer han utan förvarning få en panikattack och högst troligt krascha både sig själv och ryttare :(

Dom enda sammanhangen jag kan komma på när det har hänt är årstiden och att det alltid hänt i ungefär samma område dock inte på samma plats. Men på samma ”runda”. Dom andra rundorna har det aldrig hänt på.

Jaja, orkar inte spekulera mer, mår bara dåligt av det. Steg ett blir att prata med tränaren på torsdag om råd. Sen får vi se vart jag ska ta det sen.
Det är i vilket fall som helst åtminstone bra att kunna utesluta smärta så vet man kanske lite mer hur man kan gå till väga sen.

Kan hända att det bara är årstiden och stället som är läskigt också. Hoppas ni kommer underfund med det vilket som.

Håller tummarna, uppdatera oss hur det går :heart
 
Jag håller med om att det låter konstigt. Jag såg att du skrev att det hänt vid ungefär samma ställe varje gång, kan det vara så att det passerar vilda djur där som hästen reagerar på? Lodjur, järv? Om det är något under själva rundan som stör hästen så kanske det är så att den ger små, små signaler innan som du missar och sedan kommer explosionen. Jag har en häst som är sådan, andra kan tycka att den är opålitlig men duktiga tränare och jag som känner den hinner se signalerna och mota Olle i grind. Men det tog något år innan jag lärde mig det fullt ut. Ta med tränaren ut på rundan!

Kan mycket väl vara som du säger! Faktiskt så reagerade min förra häst i samma område och var nervös. Jag sålde honom strax efter vi flyttat hit så hann inte träna så mycket på att gå där med honom men. Lasso hade stora problem i början att gå där över huvud taget, var stressad och hade bråttom hem. Men sen i somras har han gått där utan större problem. Förstår dock inte vad det är.. är mycket vildsvin men det är det överallt här 🤔 och dom allra flesta gånger så är han ju helt lugn. När han blir rädd för saker i vanliga fall så visar han det ju långt i förväg och så trappas det upp. Men detta kommer ju betydligt mer plötsligt.
Hoppas det är som du säger att det kanske ”bara” är att lära mig att läsa honom bättre. Märker man att det är på gång hinner man ju kanske hoppa av eller styra in på en volt eller något. Hoppas på våran nya tränare!
 
Kan mycket väl vara som du säger! Faktiskt så reagerade min förra häst i samma område och var nervös. Jag sålde honom strax efter vi flyttat hit så hann inte träna så mycket på att gå där med honom men. Lasso hade stora problem i början att gå där över huvud taget, var stressad och hade bråttom hem. Men sen i somras har han gått där utan större problem. Förstår dock inte vad det är.. är mycket vildsvin men det är det överallt här 🤔 och dom allra flesta gånger så är han ju helt lugn. När han blir rädd för saker i vanliga fall så visar han det ju långt i förväg och så trappas det upp. Men detta kommer ju betydligt mer plötsligt.
Hoppas det är som du säger att det kanske ”bara” är att lära mig att läsa honom bättre. Märker man att det är på gång hinner man ju kanske hoppa av eller styra in på en volt eller något. Hoppas på våran nya tränare!

Järvar kan vandra långt, här händer det någon gång per vinter artade kommer över isen från finska sidan, kommer land någon mil från gränsen och tar en vända upp efter något vattendrag och vänder tillbaka. Det har hänt flera gånger att jag tyckt att hästarna varit oroliga och så har någon tagit en skotertur och rapporterat järvspår några hundra meter från hagen.

Vissa hästar har mkt små signaler som man får lära sig att läsa, är tränaren bra så kan hen säkert hjälpa dig. Ta lektioner så ofta du kan. När jag hade det jobbigt med hästen som har små signaler red jag periodvis lektion varannan vecka och ibland inget mellan dem, jag vågade inte.
 
Järvar kan vandra långt, här händer det någon gång per vinter artade kommer över isen från finska sidan, kommer land någon mil från gränsen och tar en vända upp efter något vattendrag och vänder tillbaka. Det har hänt flera gånger att jag tyckt att hästarna varit oroliga och så har någon tagit en skotertur och rapporterat järvspår några hundra meter från hagen.

Vissa hästar har mkt små signaler som man får lära sig att läsa, är tränaren bra så kan hen säkert hjälpa dig. Ta lektioner så ofta du kan. När jag hade det jobbigt med hästen som har små signaler red jag periodvis lektion varannan vecka och ibland inget mellan dem, jag vågade inte.

Järv har jag aldrig hört talas om här, bor för långt söder ut antar jag☺️ Men vargar har det funnits i perioder dock ingen i nuläget. Här är största faran i skogen vildsvinen som det är massor av.
Jag har fått väldigt bra känsla av denna tränare efter att ha följt på Facebook ett tag, bara att hoppas att det finns en lösning på just detta problem...
 
Gick superbra med tränaren idag! Hon trodde verkligen att allt skulle bli toppenbra om vi inte har bråttom och tränar på från marken först :) Fick en del övningar och mycket vad jag ska tänka på och så. Hon verkade se vart problemet låg. Fram tills vi ses nästa gång så är det bara att jag hör av mig eller skickar film om vi får något problem så ska hon försöka coacha :) kände att hon hade väldigt bra tankesätt och syn på hästar och ridning. Nu känner jag lite hopp igen :D jag tror dock att det är lättare att få ordning på hästen än på mig :angel:
 
Gick superbra med tränaren idag! Hon trodde verkligen att allt skulle bli toppenbra om vi inte har bråttom och tränar på från marken först :) Fick en del övningar och mycket vad jag ska tänka på och så. Hon verkade se vart problemet låg. Fram tills vi ses nästa gång så är det bara att jag hör av mig eller skickar film om vi får något problem så ska hon försöka coacha :) kände att hon hade väldigt bra tankesätt och syn på hästar och ridning. Nu känner jag lite hopp igen :D jag tror dock att det är lättare att få ordning på hästen än på mig :angel:
Men åh så härligt att du känner hopp!! :)

Jag ska ut och rida på min gammelgubbe imorgon. Själv, för första gången på....evigheter. Ser fram emot det, men är lite nervös. Men förhoppningsvis går det bra, han känner ju till vägarna nu och jag vet (igen) att han är säker (om än envis).
 
En halvtimme på tur själv idag :up: .
Han försökte prova några gånger i början "vi går hem va?" men jag vågade sitta kvar och säga att nej vi går inte hem. Lade en volt och red vidare.
Skritt och lite trav i världens snöyra. Lite halvhalter och nån skänkelvikning också.
 
En halvtimme på tur själv idag :up: .
Han försökte prova några gånger i början "vi går hem va?" men jag vågade sitta kvar och säga att nej vi går inte hem. Lade en volt och red vidare.
Skritt och lite trav i världens snöyra. Lite halvhalter och nån skänkelvikning också.

Imponerande 😃 bra jobbat! 💪
 
Hur går det för dig @_Zacke_ ?

Idag var jag och polle ute själva igen. Inga bekymmer alls förutom att han inte ville sluta galoppera :p. Han stack dock inte. Och så ville han öka i traven med, men det kändes ändå ok.
Vi var ute 45 min och jag mår så bra i kropp och själ efteråt :love:. Det är såhär det ska kännas att ha häst.
 
@hemlig Jodå han har ju inte stuckit nått mer. Men ibland känns det som att ro i lim även fast det säkert långsamt går framåt. Måste vara superkonsekvent precis hela tiden, ha ögon i nacken och alltid tänka på vad jag gör/sänder ut för signaler. Ibland känns det sjukt tröttsamt att inte bara kunna slappa och tänka på annat. Får ha tålamod och ge det tid och hoppas att det blir bättre i framtiden om vi tragglar på:)
Vi har ju inte haft vädret på våran sida heller. Känner inte att jag vill ta ut tränaren igen förrän underlag/väder är bättre. Så längtar efter vår nu!!
 
Jag har blivit lite rädd för uteritter sen jag åkt av några gånger senaste tiden. Hästen är genomgången på alla sätt nu och även sett över utrustning och tänderna så jag har uteslutit att han har ont, även kollat synen på honom. Funderade på om något var fel eftersom han kastat sig åt sidan några gånger.

Har varit med om en svår ridolycka när jag var ung och låg i koma efteråt så den höll på att kosta mig livet. Så nu kommer jag låta andra sköta uteritterna en period framöver och så väntar jag tills underlaget blivit bättre. Orkar inte sitta och vara jätterädd varje uteritt som jag känner mig just nu.

Så länge hästen får uteritter så bryr jag mig inte om folks kommentarer som jag tyvärr fått av några att jag borde sälja om jag inte vågar rida min häst. Kommer att fortsätta rida honom för tränare så länge så får vi göra en omstart. Min tränare kommer att rida ut honom en dag i veckan och en annan person några dagar i veckan. Så jag räknar med att få bra feedback från tränaren när vi ska sätta igång att rida ut igen och är övertygad om att vi kan hitta tillbaka till trygga, roliga uteritter igen. Kommer att ta promenader ut också vissa dagar.
 
@nickan1 Du har ju en plan - det tror jag är det viktigaste :) Och får hästen komma ut tycker jag väl att andra kan hålla tyst om sina åsikter. Är knappast så att hästen blir jätteolycklig för att det inte är matte som rider varje dag (generellt då). Toppenbra att du har tänkt till så att det ska bli bra för er i det långa loppet :)
 
Tycker också det låter som en bra plan @nickan1 .
Tror inte heller hästen bryr sig att det är nån annan som tar uteritterna.

Att folk alltid måste ha åsikter om allt.
 
Jag har just trillat av min häst för allra första gången! :o Och det var (jag ska påminna mig själv om det här) inte så farligt som jag intalat mig.

Vi kom galopperande uppför en backe på ridslingan. Hästen blir rädd när hon oväntat får syn på en häst som dyker upp bakom krönet (ett annat ekipage var ute och gick) och tvärnitar, varpå jag flyger. Landar snyggt på rumpan, tygeln i handen. Och kände mig inte ens särskilt rädd.

Nu är jag bara (häng med nu) rädd för att bli rädd på grund av det som hände, bara för att jag ibland känner mig som en av världens mest neurotiska människor.
 
Idag red jag ut för första gången på länge! Vi var ett gäng från stallet, var nervös och spänd och tänkte att allt skulle gå skit, det blåste en del så nojade att hästen skulle va rädd för allt, och pigg o gla pga dom andra hästarna, och bete sig därefter.
Men icke, han var så duktig så, som han allra oftast är :) lite pigg och lite spänd ibland, men han lyssnade på när jag bad honom ta det lugnt :)

Inte ens en bakutspark/minibock i galoppen blev det! Och det var så himla fint och vårigt väder, jättehärligt 😊
 
Jag har just trillat av min häst för allra första gången! :o Och det var (jag ska påminna mig själv om det här) inte så farligt som jag intalat mig.

Vi kom galopperande uppför en backe på ridslingan. Hästen blir rädd när hon oväntat får syn på en häst som dyker upp bakom krönet (ett annat ekipage var ute och gick) och tvärnitar, varpå jag flyger. Landar snyggt på rumpan, tygeln i handen. Och kände mig inte ens särskilt rädd.

Nu är jag bara (häng med nu) rädd för att bli rädd på grund av det som hände, bara för att jag ibland känner mig som en av världens mest neurotiska människor.
Skönt att det gick bra!
Haha jag tänker att jag borde trilla av så jag också kan känna att det inte är så farligt, bara ramlat av min egna en gång för snart 3 år sen, barbacka i mjuka paddocken, i skritt... 😆
 
Skönt att det gick bra!
Haha jag tänker att jag borde trilla av så jag också kan känna att det inte är så farligt, bara ramlat av min egna en gång för snart 3 år sen, barbacka i mjuka paddocken, i skritt... 😆
Jamen alltså faktiskt. Ibland är fantasin mycket värre än the real deal! :o

Kanske skönt att det dröjde till nu i alla fall. Haft hästen sedan i höstas och kan ju påminna mig själv om att jag galopperat uppför den där backen mer än hundra gånger innan - procentuell risk för avramling får ju ändå sägas vara ganska liten ;)
 
@hemlig @Andromedae tack för ert stöd ja det känns som jag har en plan iallafall. Skulle jag inte lyckas lösa detta på sikt så får jag ju fundera på vad jag ska göra men jag är inte beredd att ge upp direkt. Ja jag har blivit lite ledsen vid ett par tillfällen över några kommentarer. Hästen är ingen som reagerar negativt av att andra rider heller har vänner som hjälper mig ibland när jag är bortrest och jag hjälper dem i gengäld.
 
Senast ändrad:
Jag har just trillat av min häst för allra första gången! :o Och det var (jag ska påminna mig själv om det här) inte så farligt som jag intalat mig.

Vi kom galopperande uppför en backe på ridslingan. Hästen blir rädd när hon oväntat får syn på en häst som dyker upp bakom krönet (ett annat ekipage var ute och gick) och tvärnitar, varpå jag flyger. Landar snyggt på rumpan, tygeln i handen. Och kände mig inte ens särskilt rädd.

Nu är jag bara (häng med nu) rädd för att bli rädd på grund av det som hände, bara för att jag ibland känner mig som en av världens mest neurotiska människor.

Vad skönt att det gick bra, ja ibland kan verkligen fantasin spela en ett spratt. De flesta avramlingar resulterar ju faktiskt inte i några skador varken för häst eller ryttare. I det här fallet fanns ju också en helt rimlig anledning till att hästen tvärnitade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 596
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 123
Senast: Dorinda
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp