FEI förbjuder klippning av hästars känselhår

FEI:s digitala årsmöte har fattat beslut om att förbjuda borttagandet av känselhåren på hästar som deltar i FEI-tävlingar. Anledningen är att det påverkar hästens förmåga att känna sig fram.
 
Fast hovskägg och känselhår är ju inte ens i närheten av samma sak. Det är ju inte på något sätt skadligt för hästarna att bli av med sitt hovskägg.
Mitt svar syftade på "även ogillat när de rakat öronen också. Aldrig riktigt förstått varför man ska raka bort hår som finns där för att skydda och hjälpa hästarna."
 
Mitt svar syftade på "även ogillat när de rakat öronen också. Aldrig riktigt förstått varför man ska raka bort hår som finns där för att skydda och hjälpa hästarna."
Ja, jag tycker inte heller man ska ta bort håret på insidan av öronen. Men inga problem om man ansar det som sticker ut. Hovskägg har jag noll problem med att man tar bort. Det har verkligen inte hästarna behov av på samma sätt.
 
Alltså jag trodde ju att det redan var förbjudet så har aldrig ens funderat på detta :rofl:

Hovskägg och tussar som sticker fram ur öronen ryker dock :D
 
Nar jag bodde i Florida och South Carolina var jag tvungen att klippa (fast raka var mycket enklare pa den ena) mina hastars oron da det var sa fuktigt och varmt att de behovde hjalp att lufta oronen. Plus att den jag har kvar maste rakas av hovskagg da han annars far mugg (?). (Han ar en Paso Fino som ocksa tavlas helt utan att klippas)
Hur man klipper ar nog mycket beroende pa var man bor.
 
Tycker personligen det ser så sjukt fult ut när folk rakat av känselhåren runt mulen och ögonen, även ogillat när de rakat öronen också. Aldrig riktigt förstått varför man ska raka bort hår som finns där för att skydda och hjälpa hästarna.
Säger ingenting om man t ex. istället för att raka öronen klipper håren så de inte sticker ut som tofsar utanför öronen.
Det är rätt vanligt att raka öronen på travhästar eftersom det är så vanligt att använda bomull eller proppar, i eller utanför lopp, och många hästar tycker det är obehagligt när de trycker ner hårstråna i örat.

Vi lämnar helst våra orakade. Men vissa tycker det är otäckt när urryckaren ska i till lopp, så då får vi ta bort håret på dem, eller i alla fall klippa ner det så gott det går. Har, peppar peppar, inte haft några öronsjukdomar ännu.
 
Det är rätt vanligt att raka öronen på travhästar eftersom det är så vanligt att använda bomull eller proppar, i eller utanför lopp, och många hästar tycker det är obehagligt när de trycker ner hårstråna i örat.

Vi lämnar helst våra orakade. Men vissa tycker det är otäckt när urryckaren ska i till lopp, så då får vi ta bort håret på dem, eller i alla fall klippa ner det så gott det går. Har, peppar peppar, inte haft några öronsjukdomar ännu.
Jag tänker mer på vanliga ridhästar som inte har bomull i öronen.
I det travstallet jag hjälpte till i för över 15 år sedan, rakades inte hästarna i öronen. De ruskade alltid på huvudet när bomullen kom på, men sen var det bra efter en ruskning. Va en salig blandning på hästar.
 
klipper mina aktiva travhästar i öronen. Dels blir de svettiga i öronen och har de då tex bomull i blir de irriterad och slår med huvudet. Har hänt att huvudlaget har åkt av pga ruskningar som kom av svett under mössan på hästen i fråga. Hon gick dock inte att klippa i öronen. Och jag ser också betydligt bättre att jag fått ut all bomull ur öronen om de inte har en skog där i 😅 dock klipper jag dem oftast bara när de tävlar aktivt som nu när han varit konvalescent pga av sårskada under en längre period har jag inte klippt honom i öronen sedan i somras typ 🤷🏻‍♀️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter FEI har fattat ett solidariskt beslut när det gäller kravet på vaccin mot hästinfluensa vid FEI-tävlingar. Detta för att göra mer vaccin...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella förbundet FEI förbjuder ryska och belarusiska atleter, hästar och funktionärer från att delta i internationella...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp