FEI förbjuder klippning av hästars känselhår

FEI:s digitala årsmöte har fattat beslut om att förbjuda borttagandet av känselhåren på hästar som deltar i FEI-tävlingar. Anledningen är att det påverkar hästens förmåga att känna sig fram.
 
Jätte bra :up:
Men går det att göra en helklippning inkl huvud snyggt utan att ta känselhåren?
Jag har aldrig helklippt någon häst, så ser framför mig en häst där huvudet är helklippt och mulen + ögonen fulla med vinterpäls :cautious:
 
Jätte bra :up:
Men går det att göra en helklippning inkl huvud snyggt utan att ta känselhåren?
Jag har aldrig helklippt någon häst, så ser framför mig en häst där huvudet är helklippt och mulen + ögonen fulla med vinterpäls :cautious:

Ganachen kan väl ev klippas jämnt med "träns-linjen" men känselhår finns ju under hästens huvud med tänker jag. Så efter ganachen lär det bli stopp..... 🤷‍♀️

sedan säger mina fördomar att hästar i de klasserna sällan behöver "känna sig fram" (i mörker?) utan bör vara glada om de får gå ut alls och om så, med hästkomisar :angel:
 
Jätte bra :up:
Men går det att göra en helklippning inkl huvud snyggt utan att ta känselhåren?
Jag har aldrig helklippt någon häst, så ser framför mig en häst där huvudet är helklippt och mulen + ögonen fulla med vinterpäls :cautious:

Jag skulle tro att de bara kommer bry sig om håren runt ögon och mule i praktiken. De går att spara även om man klipper huvudet, oftast har de inte så lång päls att maskinen klipper någonting där ändå, utan jag brukar "fadea" mot ögon och mule på ett snyggt sätt :)
Skulle inte få för mig att klippa av känselhåren på någon häst medvetet men har klippt huvud flera ggr.
 
När jag gick hästskötarkurs på Strömsholm 1996 hade vi en lektion i dekorativ hästvård där läraren (ingen av de ordinarie lärarna, ska tilläggas) rakade känselhåren på en häst med rakhyvel och anekdotiskt berättade hur hästarna slog munnen i krubban när de var nyrakade. Stackars hästar... Tävlingshästar eller ej, känselhåren finns där av en anledning!
 
Jätte bra :up:
Men går det att göra en helklippning inkl huvud snyggt utan att ta känselhåren?
Jag har aldrig helklippt någon häst, så ser framför mig en häst där huvudet är helklippt och mulen + ögonen fulla med vinterpäls :cautious:

Inga problem, titta på araber som visas i Europa. Här har det varit förbjudet att raka bort håren runt ögon, nos och i öronen i många år. I USA är det tillåtet dock.
 
Inga problem, titta på araber som visas i Europa. Här har det varit förbjudet att raka bort håren runt ögon, nos och i öronen i många år. I USA är det tillåtet dock.

Islandshästar får man inte heller klippa/raka bort känselhår, hovskägg eller liknande på. Det ska enbart vara klippning för att dom ska må bra av lite mindre päls när dom tränas och tävlas. Så har det varit länge. Jättebra tycker jag!
 
Det är de svenska djurskyddsreglerna som har satt stopp för det tidigare. Nu är det stopp även på internationell nivå 👍
Står det verkligen att det är förbjudet de svenska reglerna? Är det inte en av de där slamkryparna med "bör"? (Nej jag skulle aldrig i tiders tid komma på tanken att klippa känselhår men vet folk som gör det :crazy: )
 
Står det verkligen att det är förbjudet de svenska reglerna? Är det inte en av de där slamkryparna med "bör"? (Nej jag skulle aldrig i tiders tid komma på tanken att klippa känselhår men vet folk som gör det :crazy: )

Det är inte tillåtet såvida känselhåren inte växer in i ögon eller liknande.
 
Tycker personligen det ser så sjukt fult ut när folk rakat av känselhåren runt mulen och ögonen, även ogillat när de rakat öronen också. Aldrig riktigt förstått varför man ska raka bort hår som finns där för att skydda och hjälpa hästarna.
Säger ingenting om man t ex. istället för att raka öronen klipper håren så de inte sticker ut som tofsar utanför öronen.
 
Tycker personligen det ser så sjukt fult ut när folk rakat av känselhåren runt mulen och ögonen, även ogillat när de rakat öronen också. Aldrig riktigt förstått varför man ska raka bort hår som finns där för att skydda och hjälpa hästarna.
Säger ingenting om man t ex. istället för att raka öronen klipper håren så de inte sticker ut som tofsar utanför öronen.
Ungefär som när folk klipper bort allt hovskägg, det finns ju där av en anledning liksom...
 
Står det verkligen att det är förbjudet de svenska reglerna? Är det inte en av de där slamkryparna med "bör"? (Nej jag skulle aldrig i tiders tid komma på tanken att klippa känselhår men vet folk som gör det :crazy:
.2 KAP. SKÖTSEL
5§Hästars känselhår får inte klippas av eller på annat sätt avlägsnas. Detta gäller inte om enskilda känselhår måste klippas eller avlägsnas för att undvika lidande för hästen. Med känselhår avses de speciella, hårda hårstrån på mule och runt ögonen som hästen använder för sin känsel.
Klart och tydligt 🙂👍
 
Det är ändrat från bör i den den nya upplagan av föreskrifterna.
Jag undrade om jag blivit senil eller något för jag var verkligen säker på att jag kollade upp saken då jag läste om det första gången. Minns så tydligt besvikelsen när det stod bör. Bra iallafall att det nu är totalt stopp utom vid behov av att ta bort enstaka strån av djurskyddsskäl
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter FEI har fattat ett solidariskt beslut när det gäller kravet på vaccin mot hästinfluensa vid FEI-tävlingar. Detta för att göra mer vaccin...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella förbundet FEI förbjuder ryska och belarusiska atleter, hästar och funktionärer från att delta i internationella...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp