FEI styrelsemöte och hästvälfärd

Vipp

Trådstartare
Läste nyss en snabb artikel på tidningen ridsport om vissa frågor som tagits upp på FEIs senaste styrelsemöte, citerar nedan.

”Även om det fortfarande finns en del motstånd till kravet att bära hjälm i dressyrvärlden, så är styrelsen överens om att det är av största vikt att skydda idrottarnas välfärd och vi stödjer därför inte några undantag när det gäller denna regel”,

”För att säkra hästarnas välfärd vid tävling finns blodsregeln i FEI:s allmänna föreskrifter, en regel som har tolkats olika och lett till diskussioner. I dagsläget har all form av förekomst av blod lett till avstängning, men det finns förslag på att kunna göra undantag om hästens välbefinnande inte äventyras. Nu gav styrelsen de grenspecifika kommittéerna i uppdrag att diskutera och granska regeln i samråd med den juridiska avdelningen”

Rätta mig om jag misstolkat fel. Jag tycker såklart krav på hjälm är superbra, men varför ska människans välfärd vara viktigare än hästens i tävlingssammanhang som jag tolkar det i dessa texter? En häst som blöder ska väl inte behöva fortsätta sin ritt oavsett vad orsaken är, tävling i sig är ju redan påfrestande nog? Jag förstår inte hur det ens kan vara en sak att diskutera ärligt talat.
 
Jag blev också fundersam. Det känns som om möjligheten till extremt subjektiva domslut kommer bli gigantiska. Det är i min värld bättre att ha en skarp gräns annars är regeln totalt onödig då den urvattnas till oigenkännlighet.
 
Jag läste också artikeln men blev fundersam över ” I dagsläget har all form av förekomst av blod lett till avstängning, men det finns förslag på att kunna göra undantag om hästens välbefinnande inte äventyras.” för så har det ju faktiskt inte alls varit. Enligt Tidningen Ridsports pitch för artikeln på Facebook gällde dessa diskussioner OS men tror vi alla som tittade på årets spel minns Kilkenny…

https://www.tidningenridsport.se/hj...1hJyTTBxdGAltX5GL7j12sJ6foD_M97HKQBqNcurW483Y
 

Bifogade filer

  • E9EAED74-FA0D-464F-AD89-E607EADE2890.png
    E9EAED74-FA0D-464F-AD89-E607EADE2890.png
    161 KB · Visningar: 33
Jag läste också artikeln men blev fundersam över ” I dagsläget har all form av förekomst av blod lett till avstängning, men det finns förslag på att kunna göra undantag om hästens välbefinnande inte äventyras.” för så har det ju faktiskt inte alls varit. Enligt Tidningen Ridsports pitch för artikeln på Facebook gällde dessa diskussioner OS men tror vi alla som tittade på årets spel minns Kilkenny…

https://www.tidningenridsport.se/hj...1hJyTTBxdGAltX5GL7j12sJ6foD_M97HKQBqNcurW483Y
Jag fattar inte heller. Dressyr och hoppning gör i så fall helt olika tolkningar av blodregeln, och jag tycker det borde stramas upp i tex hoppningen snarare än att bli mer tillåtande i dressyr.
 
Jag fattar inte heller. Dressyr och hoppning gör i så fall helt olika tolkningar av blodregeln, och jag tycker det borde stramas upp i tex hoppningen snarare än att bli mer tillåtande i dressyr.

Håller absolut med.

Tycker generellt att har hästen blod på sig så ska man utgå/bli avblåst och tillsagd att utgå (kan ju hända att blodet är där man inte ser det som ryttare). Hellre för hårda regler än för snälla där man riskerar hästarnas välfärd. Tar hellre att jag får avbryta för att hästen sprattlat till och råkat sparka sig själv (utan egentlig skada) en gång för mycket än att den faktiskt blivit skadad men att det skall bli nån form av subjektiv bedömningsfråga utifrån var på kroppen blodet befinner sig.
 
Håller absolut med.

Tycker generellt att har hästen blod på sig så ska man utgå/bli avblåst och tillsagd att utgå (kan ju hända att blodet är där man inte ser det som ryttare). Hellre för hårda regler än för snälla där man riskerar hästarnas välfärd. Tar hellre att jag får avbryta för att hästen sprattlat till och råkat sparka sig själv (utan egentlig skada) en gång för mycket än att den faktiskt blivit skadad men att det skall bli nån form av subjektiv bedömningsfråga utifrån var på kroppen blodet befinner sig.
Ja precis! Och som fallet på OS med allt näsblod, helt sjukt att de inte blåstes av!
 
Jag tror det gäller sådana fall där hästen bitit sig i tungan vilket händer lite då och då. Men det blir ju svårt ändå att bedöma, det kan ju lika gärna vara så att den bitit sig i kinden pga hårt åtdragen nosgrimma..🤔
 
Jag tror det gäller sådana fall där hästen bitit sig i tungan vilket händer lite då och då. Men det blir ju svårt ändå att bedöma, det kan ju lika gärna vara så att den bitit sig i kinden pga hårt åtdragen nosgrimma..🤔
Fast även om hästen börjar blöda pga den ”bara” bitit sig i kind/tunga så blir det ju ett obehag. Man vet ju själv att det gör ganska ont att bita sig och sen ska hästen ha betsling på det och prestera på topp. Sen tycker jag att de hästar jag sett på tävling som bitit sig och börjar blöda i munnen har varit hästar som är väldigt oroliga i munnen/allmänt stressade och haft ryttare som är allt annat än still och mjuk i handen.
 
Fast även om hästen börjar blöda pga den ”bara” bitit sig i kind/tunga så blir det ju ett obehag. Man vet ju själv att det gör ganska ont att bita sig och sen ska hästen ha betsling på det och prestera på topp. Sen tycker jag att de hästar jag sett på tävling som bitit sig och börjar blöda i munnen har varit hästar som är väldigt oroliga i munnen/allmänt stressade och haft ryttare som är allt annat än still och mjuk i handen.
Det är det som är tycker jag det viktiga att blåsa av även ifall ryttaren har ridit bra och hästen är lugn i munnen. Det plus att man ju faktiskt bör kolla upp direkt vart blodet kommer ifrån osv.

Klart det är tråkigt och synd om ryttaren om det är en bra ryttare som rider rättvist och faktiskt har en häst som trivs men det är ju så det är. Det är alltid en risk och den är ju densamma för alla.
 
Fast även om hästen börjar blöda pga den ”bara” bitit sig i kind/tunga så blir det ju ett obehag. Man vet ju själv att det gör ganska ont att bita sig och sen ska hästen ha betsling på det och prestera på topp. Sen tycker jag att de hästar jag sett på tävling som bitit sig och börjar blöda i munnen har varit hästar som är väldigt oroliga i munnen/allmänt stressade och haft ryttare som är allt annat än still och mjuk i handen.
Varför skriver du värsta försvarstalet till mig? Jag har inte försvarat det, jag skrev bara att jag tror det är orsaken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp