FEI utreder hoppryttares start med trött häst

Ena dagen gick hästen tuffa rundor och vann den femstjärniga GP-hoppningen i Calgary. Dagen efter startades den i det tuffa derbyt trots att det var uppenbart för alla som såg att hästen var uttröttad. Nu ska Internationella Ridsportförbundet titta närmare på fallet.
 
Värsta är att han redan fått avlliva en häst tidigare efter derby. Den där ryttaren har ingen känsla för djur. :rage:
66701069_2342294925849284_2737489610463510528_n.jpg
 
Värsta är att han redan fått avlliva en häst tidigare efter derby. Den där ryttaren har ingen känsla för djur. :rage:
66701069_2342294925849284_2737489610463510528_n.jpg

Fast den där verkar ju helt ovidkommande på det som hände nu. Ett fall men brutet ben går ju inte att jämföra.



Sen tycker jag det är horribelt att han startade i Darbyt efter en så tuff runda. Där känns det inte som om han har någon känsla alls för hästen :(
 
Jag tror det hänger ihop. Har man ingen känsla för djur och pressar dom på sista krafterna så ökar risken för fel hos hästen.
Följer man honom längre bak så ser man även andra katastrofal ritter och utrustning som ser mer ut som tortyrredskap
Fast den där verkar ju helt ovidkommande på det som hände nu. Ett fall men brutet ben går ju inte att jämföra.



Sen tycker jag det är horribelt att han startade i Darbyt efter en så tuff runda. Där känns det inte som om han har någon känsla alls för hästen :(
 
Såg ett klipp där hästen står i stallgången innan start, som hästskötaren lagt ut.
Den ser fullständigt slut ut.
Visst att den kan vara avspänd och stå o sova liksom men den såg verkligen trötttrött ut. Avstängd.
’Are u so tired? Are u ready to do a derby?’ Säger hästskötaren mer glatt än allvarligt.


Tänker att tävlingshästar på den nivån kanske bör vara åtminstone lite taggade?
Eller är det inte så?
 
En sak jag verkligen inte förstår, varför fullföljer man rundan när hästen i princip river nästan vartenda hinder? Jag har sett andra ryttare som avbryter ritten om hästen river för många hinder, stackars häst den försökte ändå göra sitt bästa men orkade inte, sorgligt att se. :(
 
Barbara Schneiper red ju först utslagshoppningen med Dickens på lördagen för att några timmar senare hoppa Derbyt under Falsterbo...
 
Stackars häst, rundan från derbyt såg inte rolig ut, tycker det var en otroligt snäll häst som överhuvudtaget hoppade hela banan. Det ser ut som att när den kommer ner från banken så har den inte kraft kvar och går nästan ner på knä. Att ryttaren hade mage att fullfölja säger ju det mesta.
 
Fast den där verkar ju helt ovidkommande på det som hände nu. Ett fall men brutet ben går ju inte att jämföra.



Sen tycker jag det är horribelt att han startade i Darbyt efter en så tuff runda. Där känns det inte som om han har någon känsla alls för hästen :(

Det är ju inte ovanligt att brutna ben, senskador etc uppkommer antingen hos hästar som inte har 100% fungerande nervsystem pga ex kissing spines, halskotpelarbesvär etc. Det behöver inte vara så pass att de flesta ryttare ens skulle uppmärksamma problematiken. Det blir en obalans och det kan bli en minimal fördröjning i nervrespons och häst som inte hinner rädda sig utan då inte kan låta bli att lägga för stor kraft på ett enstaka ben etc med fraktur eller senskada som följd.
Och det kan bli samma grej med hästar som pressas för hårt och är för trötta i kroppen. De orkar och hinner inte rädda upp sig och skador kan uppstå.
Vissa har ju också problem att få i hästarna nog mat och vatten på tävling. Är det varmt klimat kan svettförlusten bli för betungande och lätt uttorkning gör att hästen inte orkar fullt. Är de lite uttröttade finns större risk för skador då.
 
Riktigt vidrig runda :wtf:

Ingen ryttare med någon form av ära i kroppen och känsla för sin häst fullföljer en sån ritt :cry:
Det finns ju absolut ingen anledning att försöka fullfölja ens om man enbart ser till affärsintresset. Alla chanser till prispengar är borta redan efter de första hindren och att utsätta en häst i den prisklassen för skaderisken och sig själv för den dåliga marknadsföringen det innebär att inte utgå är extremt korkat även om man har noll medkänsla för hästen. Att man väljer att starta om man tror att hästen orkar kan jag förstå, att man därimot inte bryter så fort man känner att det inte fungerar som man tänkt sig är dock helt ofattbart.
 
Var det inte Bengtsson som sa att han aldrig pressar 100% på sina hästar. Han sa det på ett så genomtänkt och bra sätt. Jag minns inte riktigt hur han argumenterade, men det kändes så sunt, hans resonemang.
 
Var det inte Bengtsson som sa att han aldrig pressar 100% på sina hästar. Han sa det på ett så genomtänkt och bra sätt. Jag minns inte riktigt hur han argumenterade, men det kändes så sunt, hans resonemang.

Låter ju klokt iom att vid 100 har du noll kvar. Man måste alltid kalkylera för att det kan skita sig och då ha ngt kvar att klämma i med för att rädda situationen, både vad gäller prestation men än mer i de grenar där det kan bli avgörande för liv och lem mer än ex i dressyren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Internationella ridsportförbundet, FEI, ska göra en utredning om den häst som dog i franska Cagnes-sur-Mer i början av veckan. ...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp