Fejka hälta

Lite är ju frågan också om hästar kan lära sig saker genom att se på andra. Tex om det ofta händer att andra haltar och de sen får komma in och matas eller liknande. Att göra samma sak som andra ”flockmedlemmar” i liknande situationer är ju ofta någonting positivt och innebär inte att det behöver finnas någonting ”beräknande” från hästens sida.
Skulle själv sagt att hästar inte kan lära sig saker på så sätt men efter att ha haft en häst som klurat ut hur man öppnar grindarna i hagen efter att ha sett hur människorna gör och sen haft en dotter till henne som alltid härmade allting som mamman gjorde till punkt och pricka så är jag inte riktigt lika säker längre. På hund finns ju en hel träningsmetod som bygger på ”do as I do” men jag vet inte om någon provat någonting liknande på häst.
Do as I do liknande praktiserar jag alltid med nya hästar. Jag har en förmåga att köpa hästar som antingen varit illa behandlade eller som är väldigt gröna, dvs. knappt hanterade och att då kunna visa på min andra häst är guld. Det ger så enormt mycket trygghet till den nya att se att den andra hästen är helt lugn och trygg med det jag gör.
Min dotters arab var supertydlig med om han ville vara ute eller inne på natten. Mitt sto som kom hit som unghäst lärde sig direkt och har sedan dess praktiserat samma sak.
Mitt senaste tillskott tyckte att det var jätteläskigt med uppsittning och pall eller annat att stå på vid uppsittning var också jätteotäckt. Efter att ha sett min andra häst ställa sig vid rampen så vågade han testa och efter tre gånger var det inga problem, han visste att det inte skulle bli otäckt. Så visst lär de sig genom att härma :)
 
Kanske diskussionen om hästars generella inlärningsförmåga, som inte har med att fejka hälta att göra, borde få sig en egen tråd? Blir ju lite förvirrande om det diskuteras saker som inte hör till ämnet.
 
Alltså jag blir lite matt. Känner du på allvar att det skulle vara relevant och förekommande utifrån ditt scenario att några hästar skulle ta efter beteendet att halta ?😳

Ang hästar som öppnar grindar så är det enbart din egen tolkning att de lärt sig det av att studera människor som hanterar grindarna.
Det är snarare så att hästen vet att grinden innebär öppnande och komma ut därifrån /mat .

Då kan en understimulerad eller uppfinningsrik häst stå vid grinden och fibbla. Om grinden då lyckas öppnas så voilà .
Det är inte ekvivalent med att hästen studerar hur människor gör .

Det var mest en hypotetisk fundering så gå och bli matt någon annan stans. Det var dessutom en iakttagelse av EN häst, inte en beskrivning av hur alla hästar lär sig att öppna grindar.
 
Anledningen till att jag alls tog upp hästens inlärning är för att jag själv tycker det är
relevant för om en häst alls själv kan lära sig beteenden som att fejka hälta och i så fall hur. Kan den inte det så då kan det ju inte förekomma.

Men tycker ingen annan det är relevant så diskuterar jag sånt någon annan stans.
 
Anledningen till att jag alls tog upp hästens inlärning är för att jag själv tycker det är
relevant för om en häst alls själv kan lära sig beteenden som att fejka hälta och i så fall hur. Kan den inte det så då kan det ju inte förekomma.

Men tycker ingen annan det är relevant så diskuterar jag sånt någon annan stans.
För min del är det en helt okej komplettering - så länge det fortfarande har anknytning till hältor. Min invändning var främst till de som gått över till att diskutera generell inlärning och svarar med att man inte diskuterat hältor när någon kopplar tillbaka dit.

Och typ, huruvida det är positivt eller inte att en häst kan ett dressyrprogram eller på vilken nivå de kan det, känns ju också som att det hör hemma någon annanstans.
 
Det handlar knappast om bristande läskunnighet, när folk skrivit om hästarna som anses fejka då de bara haltat en kort stund, haltat på olika ben vid olika tillfällen, haltat i början av ridpass och sen slutat, haltat på vissa vägar/ridhus/underlag... Eftersom man dragit slutsatsen att de fejkat eftersom de gett sig när man fortsatt rida har man ju uppenbarligen inte valt att utreda den hältan utan antagit att hästen lurats.

Vad jag kan se har inte Silkisif skrivit något om att det vore omöjligt för en häst att fejka hälta och ingen bryr sig, så varför du skriver det till det citatet är obegripligt för mig?

Du missar tydligen också alla som undersökt grundligt. Det handlade om att dra alla över en kam och helt ignorera att många letat efter medicinska skäl i första hand
 
Du missar tydligen också alla som undersökt grundligt. Det handlade om att dra alla över en kam och helt ignorera att många letat efter medicinska skäl i första hand
Nej, för varken jag eller någon annan (vad jag sett) har skrivit något om ALLA i tråden. Inlägget du citerade stod det t.ex "flera". Man måste väl kunna kritisera något utan att det tas som att det gäller alla som skrivit i en tråd? De som gjort grundliga undersökningar behöver givetvis inte ta åt sig, varför skulle de?
 
Men att man 30 år senare med all den kunskap och forskning som gjorts på hästar sen dess och som man lätt kan ta del av fortfarande inte ens funderar på att hästen faktiskt kunde ha känt smärta, det är faktiskt beklämmande. :crazy:

Precis vad jag tänkte :(
 
Har du någon källa på det? , jag upplever, alltså upplever, inte tvärsäkert påstår som du, att pensionerade hästar mår alldeles utmärkt och inte går och sörjer spänningen från tävlingsbanorna.
Jag fick ta bort min pensionär för han pallade inte, att inte bli motionerad så han började väva och grävde upp ligghallen.
 
Så som jag förstod det i det programmet jag såg på är det en utveckling oberoende av omgivningen. Men jag skulle inte bortse från att miljö har en påverkan, det vet man ju påverkar utvecklingen hos feks barn. Men om miljöpåverkan spelar roll på människor så kan det dras paralleller till hästar också. En tamhäst liv idag skiljer sig väsentligt från hur vilda hästar levde för x antal år sedan. Men som sagt, ett ämne jag inte vet speciellt mkt om, nu gissar jag 😊
Dom har forskat på människors intelligens, vilket faktiskt ökar med nån mini procent för varje år. Detta gör att feks mensa prov, högskoleprov etc försvåras med jämna mellanrum, detta för att proven inte ska bli för enkla. Det är inte många generationer bakåt som krävs för att visa till en väsentlig skillnad i intellekt hos människor. Utifrån det skulle man ju kunna anta att också hästar och andra djur blir smartare. Jag tror inte man kan utgå från att dagens hästar har samma mentalitet som ursprungets vilda hästar. Ett väldigt intressant ämne som jag kan för lite om och som också känns relativt outforskat. Förhoppningsvis kan forskning på ovan leda till en bättre förståelse och kommunikation med våra hästar :) Egentligen borde ämnet i denna tråden forskas på 🤔
Vad menar du med "feks"?
 
Men Grundligt? De flesta berättelser här är ju gamla som gatan. Alla vet väl att veterinärerna förr inte ens tittade över kotorna på den tiden!

Plus att det ju än idag finns veterinärer som missar många smärttillstånd. Som sen second eller fith opinion kan diagnosticera.

Som hästägare har man ju inte alltid kunskap nog att välja rätt veterinär och klinik till den individ man har.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp