fel behandling och upplysning

I

Icebabe_1

faaan,vad jag blir förbannad,för ett år tilbax drygt hadde jag en veterinär tjej ut på min förra häst,hon felbehandlade honom med tandskrap och oprasjon i ryggen,sydde även fel.för en vecka sedan ringde jag chouren för hjälp åt min nuvarande häst,han hadde ju så ont i sitt öga och klarade inte öppna den,hon som var vakt var samma tjej som felbehandlade min förra häst,hon sa i telefonen ( dette var 23 på kvelden) " nä,men det ingen fara,det går över,du får inte spola ögat,bara torka rundt."hon ville inte ens komma ut å titta på honom,igår ringde jag igjen på choure tlf men på dagen och sa att det har blivit jätte illa,nu är ögat grått.dette var en mann som hadde vakten då,och han kom ut på en gång.han sa bara,vi måste behandla agressivt,det stog verkligen illa till med min lilla gubbe,
och nu lever han i mörket då han inte kan få ljus i ögat,han får inte gå ut annat än på natten och måste bli behandlat med 3 forsjelliga medisiner.jag måste behandla han i total mörke och kan inte njuta av han i ljuset.jag berätta om tjejen jag hadde pratat med då hon hadde vakt,och denne mannen bara fnös åt det,VAD gör man med denne tjej veterinären?jag tänkte gå vidare med dette,få henne ut av veterinär stationen,vem vet om hon gör så her med flera hästar?men hur kan jag gå fram? :mad:
 
Du får anmäla till veterinärens ansvarsnämnd och om det är en distriktsveterinär kan du påtala det för SJV också.

MEN, du kommer inte få rätt. Tyvärr. För att få en veterinär fälld eller ens prickad i nämnden ska de medvetet agerat fel. De kan göra ganska rejäla misstag (som att råka bryta av två skalpeller i en led under OP) utan att bli prickade.

Veterinärer är inte mer än människor, och hur gärna vi än vill det så är de inte felfria.

Sen, du menar att du ringde jouren, och denna tjej, som du sedan tidigare har dålig erfarenhet av sa avvakta och torka runt, och du väntar i EN VECKA innan du ringer veterinär igen?

Du får ursäkta, men jag personligen tycker att i fallet med ögat så är det DU som har brustit lika mkt som veterinären. Det florerar mycket ögoninfektioner nu, som alltid på höstarna, och det första svar man får är oftast att skölja med NaCl, och är det inte bättre på några dagar så ska man återkomma. Det är inte tjänstefel att rekommendera det. Men du har alltså en häst som hade svårt att öppna ögat, en veterinär du INTE litar på och du väntar EN VECKA innan du ringer veterinär igen och då för ögat blivit grått? *skakar på huvudet*

Vi har en inkompetent distriktsveterinär här, men det är bara att ringa andra veterinärer. Om inte annat för att rådfråga och sen får man ringa tillbaka till distriktaren för att ha lite mer argument att tvinga ut honom. Annars får man försöka få ut annan vet (svårt på jour) eller helt enkelt åka till klinik med hästarna. Naturligtvis vore det bättre med en vettig distriktare, men så är dte tyvärr inte och då får man ju själv ta sitt ansvar. (Och SJV är informerade och väl medvetna av problemet men kan inte göra något, han begår inga tjänstefel).

Så, jag tycker du ska lägga energin på att ta hand om din sjuka häst istället för att försöka pricka veterinären, för det kommer du tyvärr inte lyckas med, det kan jag säga med en gång =/

Och nästa gång kanske du ska jaga rätt på en ANNAN veterinär än den tjejen? Iaf att rådfråga på tfn. Och inte vänta i en vecka innan du ringer annan veterinär?
 
nej,jag ringde även strömholm om dette,måndagen efter jag hadde pratat med denne tjej veterinären,dom sa jag skulle lyssna på henne jag hadde pratat med.och det gjorde jag.
alltså så ringde jag en annan vetrinär også.så jag gjorde inget fel,jag sökte hjälp.jag tar bra hand om min häst och har tittat rensat noga,även spolat ögat trots att hon sa nej,det får man inte göra,dette frågade jag denne som kom ut igår om det var rätt,han sa att jag har agerat helt rätt med att spola,för det var det samme på människor.vi var flera som tog hand om han under denna vecka som varit och stallägaren også pratade med veterinären på strömsholm om dette,och dom sa det samma,avvakta.!!!JAG gjorde alltså som du skriver der,jaktade på fler veterinärer.
dock synd om jag inte kan fälla ner denne tjejen,och det med att det är svårt att få ut dom i helger,stämmer inte på henne,hon låg och SOV när jag ringde,hon även gäspade i tlf.och då anser jag det som lathet. :mad:
 
Men omf lera veterinärer ansett att hennes råd var rätt, vad försöker du då "fälla" henne för?

Och med all respekt, men veterinärer FÅR sova på nätterna... De kan ha jour 48 timmar i sträck. Det är 2 dygn det. Ska de sitta vaken i två dygn IFALL någon hästägare ringer? DEN veterinären skulle jag inte vilja ha ut kring timme 47..

ALLA veterinärer med långjour sover när de kan. Det är INGET fel att du om du ringer på jourtid väcker veterinären. är det på natten så sover de det de kan, de vet ju aldrig hur mkt sömn de får framöver. Ringer du på en lördag mitt på dagen så kan veterinären ha varit ute och jobbat och slitit hela natten och försöker få lite sömn innan nästa samtal kommer. Det är banne mig inte lathet, det är mänskligt. Och de bör få några timmars sömn här och var, annars har de svårt att utföra ett bra jobb.

Och jag har FULL förståelse för en veterinär som gäspar i telefonluren efter att ha sovit en timme på ett dygn.

Jag tycker din inställning till veterinärer överlag är lite... rosafärgad..

Sen, ovanstående är anledningen till att veterinären blir så less när folk ringer på jour med saker som kunnat vänta, och jag förstår dem...

Om du komme rin på akuten mitt i natten så kan det hända att sköterskan får gå och väcka läkaren, som försöker få ett par timmars sömn. Inget konstigt med det, men jag antar att du inte hade en aning om det heller?
 
men oj,vad arg du är,visst du kan ha rätt,men förstå mitt syn også.är du snäll.jag har karnsje förklarat fel her och får din utkällning,och det tycker jag är fel,jag är ju orolig för min häst eller hur?jag sökte råd her för att se vad som kan bli gjordt,OM nått kan bli gjordt eller hur?
nu är det ju så att det tydligen inte kan bli gjordst nått och det är tydligen jag som har fel,trots att det är en veterinärs ansvar att titta till när jag säger det är allvarligt.och som denne veterinären sa igår," dette skulle blitt behandlat för en vecka sedan,är det då min fel när jag har fått beskjed på telefon att det inte är akut?nej,jag tycker inte det faktisk.jag vet inte,men du är tydligen agressivt inställt på mig och det jag har skrevet her.jag bad bara om råd.men jag ber om förlåtelse för det. :(nu har jag ju iallf fått hjälp av han her och man får bara göra så godt man kan för att få han bra igjen.tack för ditt svar.
 
Oj, tyckte du jag var aggresiv? Inte min mening. Däremot blir jag en aning irriterad, det är ju så att till syvene och sist så är det hästägarens ansvar att hästen får vård. Naturligtvis förlitar man sig på vteerinärer, men det är detta att "veterinären gjorde inte som jag ville/veterinären gjorde fel, hur kan jag komma åt henne/honom" som irriterar mig. Tron att veterinärer är övermänniskor som aldrig gör misstag, som aldrig sover etc..

Sen är det TYVÄRR så, och detta är INTE riktat mot dig, att hästägare har en förmåga att i många fall överdriva. Vilket gör att veterinärerna TYVÄRR ibland inte tar saker så allvarligt som det kanske vore idealiskt att göra. Och hur man än vrider på det så har du fått TVÅ oberoende veterinärers ord att det är tvätta ögat som gäller. Sen kan man ju tyckt att någon av dem iaf la till att om det blev värre eller inte bättre på ett par dagar så får man höra av sig igen.

Men att en vet inte åker ut på jour på en ögoninflammation i september är inte speciellt ovanligt. Missen i det här fallet har uppenbarligen varit i kommunikationen djurägare - veterinär, där veterinären inte förstått "allvaret" av någon anledning, och djurägaren av någon aledning inte förstått eller inte fått information av att om det blir sämre eller inte bättre på ett par dagar så skall denne återkomma. Vems fel detta är är en öppen fråga, jag har bara hört din version.

Och, att göra rent ögat med koksaltslösning ÄR behandling, och den påbörjades för en vecka sedan. Det var sedan det klickade, och det fick gå för lång tid tills adekvat behandling sattes in. Vems "fel" det är är en öppen fråga, men du kan inte pricka någon veterinär för det.

Sen, jag har full förståelse för att du känner dig "arg" och besviken på veterinären. Jag förlorade en häst pga av ett veterinär inte lyckades diagnosticera en åkomma i tid. jag hade dock inte en tanke på att försöka få veterinären prickad, det var ett mycket atypiskt förlopp, och veterinären gjorde allt hon rimligen kunde. Men visst, hade hon - eller jag - varit synsk så hade ponnyn kunnat räddas till livet iom att behandling insattes i tid.

Sen, om jag ringer veterinär, och veterinären vägrar/inte vill komma ut trots att jag anser att det är såpass akut att veterinär SKA komm ut, då ringer jag en annan veterinär tills jag får någon att komma ut, elle råker in till klinik. Detta har jag två ggr fått göra med fölet då ord veterinär ansett att det var inget att bry sig om, jag har ansett annorlunda och ringt annan veterinär och förklarat läget, och denna har då ansett dte befogat att komma ut och kommit ut. Om två veterinärer säger "ingen fara" så lägger iaf den ena till "men ring igen om det blir värre eller inte blir bra på några dagar". Ser jag då ingen förbättring eller en försämring ringer jag direkt.

I ditt fall har två veterinärer sagt avvakta, men ingen av dessa kunde ju veta att din häst blev SÄMRE i en veckas tid utan att du ringde?

Men det är alltid lätt att i efterhand dunka huvudet i väggen och insett hur man BORDE ha gjort. Men det enda man kan göra då är att lära av misstagen.

Och jag håller fortfarande tummarna att din häst blir bra snart =)
 
tack för svaret,jag förstår vad du menar.det är klart en öppen fråga.
:(
vi får se,han verkar må bättre idag oansätt,nu har jag lagat en mask som gör att det sjuka ögat inte får ljus på sig,som sista veterinär sa igår.och det blir återbesök på onsdag.jag vet att dom måste sova och inte kan göra underverk,för hästen eller mig,men folk rundt mig sa jag måste göra nått åt denne veterinär tjejen som sa fel,men med eftertanke her nu så förstår jag att det faktisk VAR två som sa avvakta.och jag gjorde det.gjordt är gjordt,sagt är sagt,nu får vi bara hoppas och kryssa fingrar.
 
Ett igensvullet öga är normalt inget man ringer om sent på jouren utan det kan gott vänta till nästa morgon, det finns ingen skyldighet att åka ut på den typen av fall på sen jourtid, veterinärer har rätt att avgöra vat som måste tas direkt o vad som kan vänta tills ordinarie tid. Ingen vet med jourtjänsgöring håller i längden om han/hon åker ut på vartenda fall som ringer på jourtid, prioritering är nödvändigt inte bara mellar olika fall utan även mellan mindre akuta fall o nattsömnen, oftast jobbar veterinären en full arbetsdag även efter en nattjour eller en helgjour (på helgen innebär det att vara i tjänst från kl 8 fre morgon till måndag eftermiddag).
PL
 
Det där jag menade med att en hel del hästägare tyvärr inger jouren om "icke-jour"grejer. Alternativt "överdriver" omfattningen. Inte av elakhet utan av oro och okunskap.

Men på så sätt skapar man veterinärer som tar allt med en rejäl nypa salt. Vilket är ganska frustrerande då man står där med en häst som verkligen ÄR dålig, men där veterinären innerst inne tror man överdriver.

Pratade med en av DV-vikarierna i somras om det. Hade lunginflammation på fölet och ringde i tid, inte i onödan etc, men jag fällde en kommentar om att det är typiskt att allt ska hända på jourtid. Jag & vet kom då att prata om det här med jour, och hon tyckte att BÖNDERNA, de väntar alldeles för länge innan de ringer, och ringer sällan på jour. Hästägarna däremot de ser problemet, avvaktar lite och så tittar de nog på helgen när de är lediga och sen ringer de jouren. Och hon hade åkt på en hel del "blockhalta" hästar som när hon kom var 1-2 grader halt och inte speciellt dåliga. Samma sak med "hela benet är jättesvullet", hon kommer, hästen har en liten svullnad över kotan och är ohalt... Medan bönderna ringer och säger att "Rosa haltar lite på ett bakben" och hon kommer dit och Rosa hoppar på tre ben och vid närmare förfrågningar har hon gjort det i "en vecka ungefär" *s*

Ganska tänkvärt faktiskt, jag tror det ligger mycket i det. Och jag förstår det, egentligen vill man ju ha ut veterinär nu genast på stubinen för minsta lilla. Fast det gäller att avhålla sig.

Vår DV har förresten på förekommen anledning talat in ett riktigt skarpt och elakt meddelande på sin telefonsvarare att ord tfntid är mellan 8-9, akuta och brådskande sjukdomsfall hänvisas till mobiltfn XXXXXXXX. Och så en ganska rejäl reprimand om att dte gäller BARA det som ABSOLUT inte kan vänta till dagen efter. Han blev less på att bli störd i sitt ordinarie arbete av att mobilen ringde stup i kvarten och hästägare som kommit ut till stallet och sett att Brunte såg en aning halt ut, hade ett litet sår etc ringde..
 
Tack gode gud att jag har en DV som känner mej och mina djur utan och innan efter drygt 13 år. Han VET att om jag ringer och säger att det är AKUT, så menar jag AKUT NU PÅ STUBBEN, och inte typ det kan vänta ett tag.
 
konstit.........tjej vet. sa det inte var akut när jag berätta symptonen på ögat,då jag ringde mann vet. sa han att det var akut.jag menar det är lite fram och tilbax.
jag har fått inse nu att visst,dom jobbar mycke och karnsje inte får så mycke sömn som dom skall ha,och jag avvaktade som dom sa,men jag menar.....det gick för långt,och dom sa jag inte skulle åka upp till strömsholm då jag prata med dom på tlf.nu står han i mörket och kan inte få ljus på det ögat,full medisn och vidare,jag lider med min häst för han fick inte hjälp i tid,jag bannar både veterinären och mig själv nu för att jag lot det gå så lenge,jag skulle skitit i vad dom sa och åkt upp med han till kliniken...men gjordt är gjordt.nu får han hjälp och jag har sytt om hans flugmask till halva mask svart,så han kan iallf gå ute och njuta av hösten,så får man göre det bästa ut av det för att få han frisk igjen.jag kunde önska man kunde namn ge personer her,för då hadde jag namngett den mannen som var ut igår,och gett han verdens bästa beröm,han var så forsiktig,noga och allvarlig,han viste mig noga vad som hadde händt och visade mig exakt hur jag skulle göra framåt,och ....ja...han var kanon.dagens ros till honom,ung och bra.han kommer långt,men skulle jag namnge tjejen,oj......då skulle hon fått höre både om min förra häst som felbehandlades,felsyddes och fel råd på tlf.men ja,jag vet och förstår,dom måste få sova och dom är bara människor dom også...
 
Men du, kanske hade den manliga veterinären OCKSÅ sagt avvakta om du ringt honom samma dag du ringde den kvinnliga. Och kanske hade den kvinnliga kommit ut akut om du ringt henne samma dag och i samma situation du ringde den manliga. Det ÄR ju viss skillnad på ett svullet öga som varit i någon dag, och ett öhat som varit svullet och ömt i en vecka och dessutom blivit grått... Mao, om du "bytt plats" på de två veterinärerna kunde du fått exakt samma svar men varit förbannat på den manliga och inte den kvinnliga...

Bara en tanke..det är ju två helt olika lägen du ringt dem i, och det är alltid lätt att i efterhand säga att "det här skulle behandlats då och då"..

Bara en tanke som sagt..
 
Får man fråga vem veterinären är och vilken veterinärstation du ringt, eftersom vi ju bor i samma stad. Du kanske kan PM:a?
 
du har rätt,och det är sant,men jag kom på en sak jag inte har skrevet.jag sa till den kvinneliga att han hadde redan gått en vecka med det,och det var det hon bedömde ifrån.
 
Du menar alltså att du lät hästen gå en vecka med problemet, ringde på jourtid o sedan lät hästen gå en vecka till för att veterinären inte ville komma ut på natten o sen skyller du på veterinären!
PL
 
jag ringde även måndag på dagen för att jag ville ta han upp till en klinik för att vara helt säker,men dom sa også att avvakta.JA,jag skyller på veterinären,det är deras skyldighet i yrket att komma om jag säger han mår illa och inte kan se nått.jag fulgte vad veterinärene hadde att säga,alltså avvakta,vad kan jag göra då enn att låta det gå?
jag är inte boven her.men i era ögon så är jag visst det. :mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 094
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp