Fel hingst efter DNA analys

Ursh vad tråkigt.
Skulle bli oerhört besviken om det hände, blev nästan nojig nu.
Har lärt mig förvänta att saker skall gå på tok. Vi hoppas tillverka en avkomma efter vår skadade ridhäst, fick föl förra året men pga skada fick vi avliva honom. Vi hade hoppats ett års vila skulle läka stoet men nä... så vi bestämde oss för påt igen. Tror mer på alla möjliga scenarior än överlevande föl i år med, insåg nu att det finns tvister på det med.

Och vi stod också på större station. Första gången vi såg det kändes det som oj, ett löpande band :)
 
Nu behöver jag råd.
Vi har fått tillbaka resultatet från DNA analysen på vårt föl som föddes 2018. Det visar sig att den hingst vi trodde stoet seminerades med INTE är fadern. Jag är helt rasande och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig nu. Vi har kontaktat hingsthållaren i Tyskland och seminstationen i Sverige där stoet seminerades. Fölet var tänkt att vara toppavlat för hoppning (mamman gått svår klass) och min värsta mardröm är ju om det inte ens är en hopphingst som är fadern...
Är det någon som har erfarenhet från liknande? Var är det mest troligt att nåt gått fel? Vad kan man förvänta sig för ersättning i såna här fall och från vilken aktör?

Oj, vilken soppa! Har ingen erfarenhet själv att detta men följer gärna detta hur det kommer att gå för dig. Kan det inte vara rimligt med ersättning för ett ca pris som fölet hade kunnat säljas för med rätt pappa+ omkostnader? Frågan är väl om hingsthållaren skickat rätt semi från början eller det är semistationen som klantat sig. Den som gjort felet bör väl vara den som ersätter dig.
 
Det är en katastrof i så fall, ja. Fölet blev ett sto och vi var ju så glada för det så hon skulle kunna föra mödernet vidare. Mormor är Elit och gick själv svår hoppning, likaså mamman som har en unik stam i Sverige. Den tänkte fadern var vald med omsorg både vad gäller egenskaper och stamtavla för att få in ett blod som knappt finns i Sverige.
Och så blir det såhär.... Nu tror jag iofs att som sporthäst kan hon nog duga nånting till ändå inom dressyr då mamman har fina kvaliteer även där. Men för aveln är hon ju helt ointressant både för oss och vid en ev försäljning om pappan är dressyrhingst. Fortsättning följer!

Jag förstår dina känslor, hade definitivt tagit det hårt själv.
Om det nu är en dressyrpappa kan hon ändå vara intressant för gångartsaveln om hon har rätt kvalitéer - en portion hoppblod och då speciellt ur preststionsstammar är ett rätt lyckat koncept för att producera dressyrhästar. Jag förstår om det är en klen tröst och att säljläget blir helt annat, samt att ni gått miste på den tilltänkta efterträdaren. Förhoppningsvis kan ni få någon slags upprättelse även om det som är gjort inte kan göras ogjort.
 
Annan story samma problem. Detta hände innan seminen och DNA-analyser, en vän köper ett sto efter en mycket välkänd hopphingst, stoet tävlas framgångsrikt under många år. Den välkända hingsten är en"stämpelhingst" som verkligen sätter sin prägel på sina avkommor. Stoet påminner inte alls om hingsten. När stoet sedan en dag får föl och detta Dna-testas visar det sig att stoet inte alls är efter den välkända hingsten utan en annan godkänd brun hingst som stod på samma station.
Det har visat sig att man lite nu och då använde den mindre populära hingsten istället för den väldigt populära.
Min vän gjorde en ekonomisk deal med hingsthållaren när detta uppdagades.
 
För några år sen så blev en bekant till mig kontaktad av seminstationen (efter att fölet var fött) då det tydligen fanns en risk att det blivit fel hingst. Efter flera vändor med veterinär, seminstation samt diverse tester så visade det sig att det var rätt hingst i alla fall. Men det var några oroliga veckor innan allt var utrett.

Inte för att den här storyn hjälper din situation, men det sker uppenbarligen förväxlingar ibland.
 
Annan story samma problem. Detta hände innan seminen och DNA-analyser, en vän köper ett sto efter en mycket välkänd hopphingst, stoet tävlas framgångsrikt under många år. Den välkända hingsten är en"stämpelhingst" som verkligen sätter sin prägel på sina avkommor. Stoet påminner inte alls om hingsten. När stoet sedan en dag får föl och detta Dna-testas visar det sig att stoet inte alls är efter den välkända hingsten utan en annan godkänd brun hingst som stod på samma station.
Det har visat sig att man lite nu och då använde den mindre populära hingsten istället för den väldigt populära.
Min vän gjorde en ekonomisk deal med hingsthållaren när detta uppdagades.

Jo det där blev ju välkänt i avelskretsar när man började dna-testa. Dessutom visar det sig att den populäre hingsten inte kunde ge fux men att den mindre populäre kunde det så vissa uppgivna avkommor kunde sorteras bort på en gång.
 
Annan story samma problem. Detta hände innan seminen och DNA-analyser, en vän köper ett sto efter en mycket välkänd hopphingst, stoet tävlas framgångsrikt under många år. Den välkända hingsten är en"stämpelhingst" som verkligen sätter sin prägel på sina avkommor. Stoet påminner inte alls om hingsten. När stoet sedan en dag får föl och detta Dna-testas visar det sig att stoet inte alls är efter den välkända hingsten utan en annan godkänd brun hingst som stod på samma station.
Det har visat sig att man lite nu och då använde den mindre populära hingsten istället för den väldigt populära.
Min vän gjorde en ekonomisk deal med hingsthållaren när detta uppdagades.

Vet åtminstone en hingst som sägs haft en stand-in innan seminens tid, gissar att vi sytar på samma. Det pinsamma är att den ena är homozygot för brun och den andra kunde ge fuxar - ibland blev det helt enkelt uppenbart då fel hingst fick fuxavkomma.
 
Rent planerat lurendrejeri ju. Något misstag eller två kan man ju förstå men systematisk lura, det känns som en annan liga.
Vi skall kanske vara glada i det rutinmässiga dna testandet.

Jag tror det var innan seminens tid och hingsten fick för många ston. Så istället för att sätta stopp tog man en standin om hingsten inte klev på stoet
 
Rent planerat lurendrejeri ju. Något misstag eller två kan man ju förstå men systematisk lura, det känns som en annan liga.
Vi skall kanske vara glada i det rutinmässiga dna testandet.

Det skedde på 80-talet innan seminen infördes i stor skala. En hingst klarade inte av att betäcka hur mycket som helst naturligt.

Sen vill jag bara tillägga att den mindre populäre bruna hingsten var placerad i svår dressyr och efter en hingst placeras i svår hoppning så även om han var helt fel i sammanhanget så var han inte omeriterad.
 
Nu har preliminära DNA provssvar mot hingstarna på den svenska seminstationen kommit =ingen träff!
Så nu blir det tyska hingsthållarens tur att utreda om de blandat ihop seminen där.
Spänningen fortsätter.
Usch vilken tråkig historia, jag hade varit skvatt tokig tror jag. Hoppas ni får klarhet i vad som hänt.
 
Det som är det tråkigaste är ju att det inte går att ersätta liksom. Finns ju inga garantier när det gäller avel. Även om man skulle försöka göra om alltihopa så är det inte säkert att det blir en dräktighet, att allt går bra genom en ev dräktighet och fölning, att fölet blir ett sto, att det blir ett så fint sto eller att det ens överlever hela vägen.
Såååå j***a tråkigt är det :'-(
 
Nu har preliminära DNA provssvar mot hingstarna på den svenska seminstationen kommit =ingen träff!
Så nu blir det tyska hingsthållarens tur att utreda om de blandat ihop seminen där.
Spänningen fortsätter.
Vi hade för rätt många år sedan en tråd här om en travare som fått ett gulbrunt föl, om jag inte minns alldeles galet. Gulanlaget finns inte bland travarna, så det orsakade ju en del spekulation.
Där visade det sig till sist att det var en islänning som var pappan, en unghingst som hade gått på hingstbete på samma gård (eller kanske nån granne? minns inte exakt) som hade lyckats rymma nån natt och betäcka stoet i samma brunst som hon seminerades.

Det som är det tråkigaste är ju att det inte går att ersätta liksom. Finns ju inga garantier när det gäller avel. Även om man skulle försöka göra om alltihopa så är det inte säkert att det blir en dräktighet, att allt går bra genom en ev dräktighet och fölning, att fölet blir ett sto, att det blir ett så fint sto eller att det ens överlever hela vägen.
Såååå j***a tråkigt är det :'-(
Ja, det är oerhört tråkigt när det blir fel.
Men det finns nog inget sätt att helt komma undan det, om man inte stänger in stoet i sin box dygnet runt och enbart betäcker naturligt med sin egen hingst.
 
Hoppas verkligen att det kommer att gå att hitta pappan. På 90-talet stod det i Ridsport om en skimmel med bruna föräldrar. Varken uppfödaren eller ASVH hade reagerat på det förrän det var någon artikel i Ridsport om färgnedärvning. Då reagerade uppfödaren/ägaren och insåg att något inte stämde och att ASVH inte hade reagerat på att registrera ett föl som skimmel trots att båda föräldrarna var bruna.

Man testade mot alla skimmelhingstar som var i avel i ASVH men fick ingen träff. Därefter testade man hingstar av andra raser. Det fanns ingen hingst i närheten som kunde varit framme, tror att man testade mot alla inom flera mils omkrets men att man aldrig hittade rätt.
Om någon känner till historien och vet ifall fadern hittades till slut får ni gärna uppdatera mig. Fadern det skulle vara har jag för mig var Pascal.
 
När en bekant var på besök på stuteriet där Clover Hill stod visade hingsthållaren glatt upp sina "spare tyres". Unga söner till Clover Hill som fick rycka in när den gamle inte orkade.
 
Senast ändrad:
Haha, glada 80 talet? Det positiva var väl att man fick det tänkta blodet då i alla fall och inte grannens dressyrhingst i stället :-D
 
Kommer ihåg en artikel i Ridsport om en skimmel efter 2 icke skimmelföräldrar. Avkomman var registrerad som stickelhårig och skulle vara dressyrstammad. Pappa skulle vara L'Acteur men det visade sig vara Cardento.
Han var väldigt lik sin far. Han föddes året innan det blev obligatoriskt med DNA-testning.
 

Liknande trådar

Avel Kopierat från Radio Blekinges hemsida "Hästuppfödare stäms av kunder Ett par från Småland stämmer en hästuppfödare i Blekinge på...
Svar
14
· Visningar
2 755
Senast: black pearl
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 861
Senast: ameo
·
O
Avel Mitt sto e Partisan-Cecil skulle gått till Fielmann iår. Han bara få en dos som seminerades på vinst och förlust på ett 37 mm äggblåsa...
Svar
19
· Visningar
4 193
Senast: Miaa
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 469
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp