Fel i passet?

Jossantt

Trådstartare
Jag tog över en häst igår,som jag haft på foder sen december. (lycka! äntligen är han min!:D )
Fick pass och jag ska skicka in alla papper till STC(ja, det är en fd travare..!) Satte mig ner nyss och läsa igenom passet och där står det att min häst är HINGST!
Så, nu är frågan, är det värt att fixa nytt pass, bara för att ändra det? Har ingen anning om när han blev vallack, men det bör vara merän 3 år sedan. Finns inte heller någon information i passen om när han skulle ha blivit kastrerad.
Vi kommer inte att tävla på ett låååångt tag (är under inridning) så kanske om 3-4 år är det tävlingsdags.
Bör jag fixa ett nytt pass?
Kommer jag att behöva ett "fullständigt" pass, nu när vi skogsmullar?
Kan jag göra det utan att veta när han kastrerades? samt vem som gjorde det?
 
Sv: Fel i passet?

Jag tog över en häst igår,som jag haft på foder sen december. (lycka! äntligen är han min!:D )
Fick pass och jag ska skicka in alla papper till STC(ja, det är en fd travare..!) Satte mig ner nyss och läsa igenom passet och där står det att min häst är HINGST!
Så, nu är frågan, är det värt att fixa nytt pass, bara för att ändra det? Har ingen anning om när han blev vallack, men det bör vara merän 3 år sedan. Finns inte heller någon information i passen om när han skulle ha blivit kastrerad.
Vi kommer inte att tävla på ett låååångt tag (är under inridning) så kanske om 3-4 år är det tävlingsdags.
Bör jag fixa ett nytt pass?
Kommer jag att behöva ett "fullständigt" pass, nu när vi skogsmullar?
Kan jag göra det utan att veta när han kastrerades? samt vem som gjorde det?

nej då, ring STC så ordnar det sig ska du se. :)
 
Sv: Fel i passet?

I alla pass som görs innan kastreringen så står det att hästen är hingst, det behöver du inte ändra.
 
Sv: Fel i passet?

det står att min också är hingst fast han är valack nu, jag har tävlat med det passet och tror inte att det spelar någon roll. det är iallafall aldrig någon som påpekat det.
 
Sv: Fel i passet?

Tack för alla svar:)
Tror att jag låter det vara, tills jag får för mig att rätta till det!
Det jobbiga med att skaffa nytt pass är ju att jag måste fylla över alla hälsokontroller och så, med nya vetrinären... Så det får vara, så länge det inte är kris!
Tack än en gång för svaren!
 
Sv: Fel i passet?

Det står "hingst" i alla valackers papper. De är ju hingstar när de föds och då gör man papprena. Inget konstigt alls.
 
Sv: Fel i passet?

Dock står det ju att "om kasterering sker ska detta skrivas in på sida X i passet, samt signatur på den vetrinär som utfört ingreppet?

så... Om ingen vetrinär skrivet något där, är det lungt?
Varför då ha den notisen, samt den sidan i passet?:confused:
(gud vad mycket man inte vet egentligen!)
 
Sv: Fel i passet?

Dock står det ju att "om kasterering sker ska detta skrivas in på sida X i passet, samt signatur på den vetrinär som utfört ingreppet?

så... Om ingen vetrinär skrivet något där, är det lungt?
Varför då ha den notisen, samt den sidan i passet?:confused:
(gud vad mycket man inte vet egentligen!)

Egentligen ska veterinären fylla i där när ingreppet är gjort, men det är många som inte gör ( speciellt en del där hästar är i träning som det "missas")

Ring till STC så registreras det iaf i databasen, vet inte om du kanske får ett papper där det står att hästen from ett visst datum är valack.

I övrigt så händer det inte så mkt :)

Inom travet får man böter om det kommer fram att hästen är valack men inte är omreggat hos STC ( gäller tävlande travhästar).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 928
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 097
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp