Bukefalos 28 år!

Fel i vaccinationen !

C

Carino mi Amor

Jag är så arg, på både veterinären och mig själv , jag upptäckte igår när jag tog fram mit vacc.intyg o lägga in det i tävlingsmappen att det gått mer än 1 år sen senaste gången. Veterinären hade dock skrivit att nästa vacc. skulle ske om 2 år, (och det har gått 1 år och 2 månader) Jag litade ju på det men tänkte senare på kvällen att *hmm ska man inte vacc. mot hästinfluensan varje år*. Så läste på kortets baksida och det skulle man ju !!!!!
Blev helt nervös, skulle ju tävla på söndag, så ringde distriktarna o fråga, o jo vist skulle man vacc varje år !

Blev döarg !!! Va ju för det första tvungen att ringa som ett fån o avanmäla mig från 2 tävlingar !!! o vad ännu mera viktigare är : han har varit ovaccinerad 2 månader (kunde ju ha blivet mer om jag litat på veterinären) och att nu måste jag ta om hela grunden !!!:mad:

Så frågan är nu, kan man kräva att denna veterinär som gjorde fel ska betala det (lr att man får rabatt:angel:) lr får man skylla sig själv som litade på veterinären ? :confused:
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Du får nog skylla dig själv, eftersom informationen stod på baksidan.

Men visst är det surt, förstår din irritation. :crazy:
 
Sv: Fel i vaccinationen !

För själva vaccinets skull tror jag inte att det försvinner för att det gått två månader över, men om du skall tävla så vill de väl ha regelbundna vaccinationer.

Tror inte du kan få vetrinären att betala det, du borde ju själv hålla reda på vaccinationstiderna. :) så du får nog skylla dig själv lite ;)
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Det är sånt man måste hålla reda på själv om man ska tävla, sorgligt men sant. :p

Jag har lyckats glömma sånna saker flera gånger. :rofl:
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Men om det bara har gått över några dagar eller nån vecka... Får man inte tävla då heller??

Nån som vet?
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Gud vad tråkigt :( Men vad är det för veterinär som inte vet att de ska vaccineras varje år? Tänk om han har sagt det till fler?
 
Sv: Fel i vaccinationen !

kanske skrev de fel? menar att de kanske kan vara i andra tankar ibland vetrinärerna också...men det är ju inte speciellt bra gjort i denna situation :crazy:
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Så frågan är nu, kan man kräva att denna veterinär som gjorde fel ska betala det (lr att man får rabatt:angel:) lr får man skylla sig själv som litade på veterinären ? :confused:

Nu ska jag vara så tråkig att jag påminner om att det enl TR är ryttarens skyldighet att känna till de regler som gäller......
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Är det inte ditt fel eg.? Man kollar ju på vilket datum hästen sist var vaccinerad på och BOKAR VACCINATION INNAN DET DATUMET. Att veterinären skrivit något om nästa datum saknar väl helt betydelse, borde inte du ha vetat att hästen skulle vaccineras inom ett år? Som tävlingsryttare är det där en rätt viktig sak att veta och hålla koll på. Tycker tyvärr att den enda person du ska vara arg på är dig själv.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Visst måste man hålla reda på reglerna själv angående tävling, men skylla dig själv tycker jag inte man kan säg, en veterinär ska man väl ändå kunna lita på?

Jag hade ordnat en ny vaccination och helt enkelt aldrig mer anlitat den här veterinären, verkar inte kunna mycket om hästar i alla fall. Begära att vet ska betala tror jag inte går.

Om han arbetar på en vet. station hade jag tagit reda på vem som är stationschef och diskuterat saken med honom, han får kanske hålla ett informationsmöte så att det inte händer fler gånger?
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Tack för alla svar:)

Man får vell vara glad över att man lär sig av sina misstag, o att han inte va ovaccinerad längre än 2 månader ;)

Som sagt veterinärer gör ju oxå misstag, hon jag pratade med på distriktet sa att han antagligen tänkt på en hund, och vist ser min polle liiiite ut som en hund :p
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Visst måste man hålla reda på reglerna själv angående tävling, men skylla dig själv tycker jag inte man kan säg, en veterinär ska man väl ändå kunna lita på?

Fast det är ju enligt tävlingsreglerna som det ska vara inom 1 år, hade man haft hästen bara hemma så behöver man ju inte på samma sätt hålla på datumen. Vetrinären har ju ingen skyldighet att kunna TR, det har däremot tävlingsryttaren.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Även de som inte tävlar bör återvaccinera sina hästar inom ett år. Annars måste de göra om grundvaccinationen.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Det är ju inte enbart för de medtävlandes skull man vaccinerar, utan det är ju för hästens skull så man BÖR ändå hålla koll på vaccinationsdatumen.

(Sen kan jag inte tänka mig att vaccinet en minut efter 365 dagar, förlorar sin verkan :rofl: )
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Så då måste man göra om grundvaccinationen för att få tävla? Men hur länge dröjer det då innan man får tävla?
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Även de som inte tävlar bör återvaccinera sina hästar inom ett år. Annars måste de göra om grundvaccinationen.

självklart, men de behöver ju som sagt inte hålla exakt på dagen, skulle jag bara ha en häst i mitt egna stall skulle jag då inte omvaccinera från grunden för att jag missat på någon dag. Men det kanske bara är jag.

Lord_Calvert: du får tävla igen 7 dagar efter att hästen fått andra sprutan.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Jag har aldrig tänkt tanken att bara ha hästarna vaccinerade och aldrig vistas i andra stall. Med tävlingar, träningar, utställningar och andra evenemang har det aldrig varit aktuellt.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

självklart, men de behöver ju som sagt inte hålla exakt på dagen, skulle jag bara ha en häst i mitt egna stall skulle jag då inte omvaccinera från grunden för att jag missat på någon dag. Men det kanske bara är jag.

Jag missade en vecka förra gången och veterinären som jag ringde då kunde inte ge en fortsatt vaccination utan att "grunda" först. Hon fick inte göra så sa hon.
Säkert olika hos olika veterinären men min ville inte göra det i alla fall.

Så jag hoppade vaccinationen och gör om hela grunden när det blir dags för träning och tävling igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
181
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Sirap
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Lyan
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 009
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp