Fel pass till mitt föl?

W

wilda

Hej!
Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som.

Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst som jag ville ha en avkomma efter. Hennes pass är vitt med raskod 04 och löpnummer 6001. (hennes far är godkänd) Och läser man på ASVHs hemsida så är beskrivningen detta:

(Avdelning II
Häst fallen efter godkänt avelsvärderad hingst (motsvarar avelsvärdeklass Elit, A, AB, B eller V), men som p.g.a. mödernet ej uppfyller härstamningskraven för ASVH:s Grundstambok avdelning I.
Dock har moderns härstamning granskats och accepterats av ASVH Service AB enligt principer specificerade i ASVH:s Sto- och Unghästreglemente.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001) )

Pappan är godkänd hingst med raskod 04.

Nu till saken har jag fått gråa papper på mitt föl och detta ifrågasatte jag till ASVH och fick som svar att
"Tyvärr verkar det som ditt sto har fått fel raskod när hon registrerades in här. Eftersom hon har en mamma med okänd stam så skulle hon fått raskod 54. Därför har hennes avkomma fått ”rätt nummer ”.

Jag har försökt att läsa in min på detta men är ganska ny på avelsfronten. Men som sagt hittat att ASVH har granskat och accepterat moderns härstamning (när man läser hennes raskod samt löpnummer).
Samt borde inte fölet ändå få vita papper eftersom hennes far är godkänd? Far och morfar är godkända ju

Jag tog för givet att mitt föl skulle få vita papper och skulle man sedan ta föl på "fölet" så skulle det få gröna papper. Trodde i varje fall inte att det skulle bli "sämre" papper på fölet när man har godkända hingstar i flera led nu.

Någon som är mer insatt i detta än jag så får ni gärna förklara för mig :-)

Tacksam för hjälp. :-)
 
Sv: Fel pass till mitt föl?

En gång i tiden fick alla hästar efter godkänd hingst vita papper oavsett hur mammans stam såg ut. Så är det inte längre. Numera ska man ha godkänd pappa, morfar och mormorsfar av godkänd ras även om de inte är godkända. Du måste alltså ha minst tre kända led. Om ditt föl har mormor med okänd stam så är det helt rätt att den fått grå papper och inte raskod 04.

Hoppas att du förstår min förklaring, reglerna ändras då och då.
 
Sv: Fel pass till mitt föl?

Hej!

Tack, men är ändå lite konfunderad. I mitt stos pass så finns där "valmöjligheten" för gråa papper men dom har gett henne vita. Passet är utfärdat 2005. Och där står ju klart och tydligt att det är granskat och accepterat av ASVH. Ganska missvisande kan jag tycka och eftersom jag betäcker mitt sto med vita papper (tar för givet att hon är "godkänt halvblod" eftersom det står så i passet) med en godkänd hingst och får sämre papper på fölet och sen får svar från ASVH att dom nog tyvärr gjort fel för 7 år sedan. (Nu ryker chanser att visa henne på 3års bland annat). Kan ASVH bara ändra sig efter 7 år och säga att mitt sto har fel färg i passet? Hade kanske inte lagt ner så mycket pengar om jag vetat att mitt sto hade grå papper. Får väl börja föda upp hamstrar istället ;-)
 
Sv: Fel pass till mitt föl?

Man får alltid kolla upp vad som gäller just året man betäcker. Jag har också ett sto med vita papper.
 

Liknande trådar

Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
780
Senast: warg
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 319
Senast: Pudlan
·
Avel Nu har jag skrivit och raderat detta inlägget hur många gånger som helst... hjälp mig snälla. Jag har försökt läsa och jag har mailat...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Ok, kloka bukeavlare. Spåna lite med mig. Jag håller på att införskaffa ett nytt sto, men hittar ingenting på annons som tilltalar...
2
Svar
24
· Visningar
1 989
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp