Fel pris på ICA Maxi

Skulle du påtalat prisfelet?

  • Ja

    Röster: 12 21,4%
  • Nej

    Röster: 44 78,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56

vilde

Trådstartare
Mitt ICA Maxi ger 25 kr i extra ersättning om du får betala mer än priset på hyllkanten. Priset på hyllkanten var 27,95 kr för en Camembertost jag köpte men jag fick betala 28,50 kr.
 
Nej, för jag hade förmodligen inte märkt det. Och hade jag det hade jag inte brytt mig om det när det är en sådan liten skillnad, det är ju inte ens en krona ju.
 
Jag sa heller inget men om man vänder på det, butiken skulle inte accepterat att jag betalade 50 öre för lite. Vad är skillnaden?
 
Klart de hade accepterat det om för lågt pris råkat ligga inne på en vara. Ingen butik skulle be dig betala mer även om de gjort fel när priset lagts in.
Det var inte det jag menade utan om jag gör fel och betalar 50 öre för lite.
 
Det skulle jag aldrig märkt!
Jag är tom så slarvig att jag tackar nej till kvittot så jag har noll koll. Å andra sidan är jag närmare 50 bast och har aldrig behövt kvittot. Om jag behövt byta/klaga på en vara så har det gått ändå.
 
Kollar noga efter jag fick betala 149 kr för en burk rödbetor som slogs in manuellt för massa år sedan. De skulle kosta 14.90. Köpte mycket så reagerade inte på priset då, fick en smärre chock när jag kollade kvittot, sedan dess är jag noga att kolla alla priser. Har jobbat i affär och då blev vi glada om vi blev uppmärksammade på om något var fel.
 
Hade antagligen inte uppmärksammat det, men hade jag gjort det hade jag informerat nån i personalen - så att de skulle kunna rätta till det. Att få kompensation för det hade varit ointressant för mig.
 
En kompis la nyligen upp ett kvitto på FB efter att ha handlat (bland annat) två granatäpplen, men betalat för 52 stycken. 775 spänn minus rabatt på 255. Måste ha varit storhandling, alternativt en mycket trött dag i mataffären, eftersom det upptäcktes först efter hemkomst av den hon handlat åt. :laugh: Det kan jag kanske tycka kunde varit värt 25 spänn som egen straffavgift för butiken.
 
Jag är bra på huvudräkning och brukar göra överslag i huvudet för att ha koll på att det blir rätt i kassan, och det har räddat mig flera gånger. Dock skulle jag inte anmärka på en krona hit eller dit, min gräns går nog vid en femma.
 
Jag har påtalat prisfel om jag uppmärksammat det, inte hänt så ofta ofta blir de glada att det påtalas så de kan fixa till det. Har sagt till personalen i butiken direkt, så har de kollat upp det och varit tacksamma.
 
Jag hade inte uppmärksammat det, men även om jag gjort det hade jag troligen inte sagt till för den lilla skillnaden.
 
Jag köpte två små köttben i djuraffären idag. Undrade lite förstrött hur mycket de som var före mig i kön hade handlat då kassan visade 27 695:-. Upptäckte sedan att det stod "frysta ben" 27 695:- :angel:. Det måste vara det dyraste kilopriset på ben någonsin (benen vägde under 0,5 kilo).

.......
 
Jag har slutat handla i en närliggande butik just för att det så ofta står fel priser, så jodå, jag märker sådant. Troligen gör andra detsamma, för nyligen kom det ut att butiken ska lägga ner. Är mycket glad att jag bor på ett ställe där det går att välja mellan olika butiker. I dagsläget handlar jag i princip alltid på ica och då med självscanningsapparat, så jag ser ju på en gång vad en vara blir att kosta och skulle troligen reagera om det blev fel pris där. Hittills har det dock aldrig hänt (förutom någon gång när en rabatt inte kommit in på rätt sätt, då har jag fått hjälp av personal att åtgärda det).
 
Jag är "arbetsskadad" av butiksarbete (fast det börjar vara några år sen sist nu) och säger ofta till, för personalen och andra kunders skull. Men jag skulle nog aldrig märkt så lite som en krona. Men en klassiker är att "köp två, betala för en" inte fungerar. Det görs ofta stora prisändringar på måndagar och ibland stämmer inte allt. Då är det bättre för personalen att jag upplyser om det än att de får en arg person i kundtjänst senare :) när man sitter i kassan går det lite fort ibland, jag har råkat slå in varor för mycket mer än de kostar. Typ 2000kr istället för 2kr. Ibland blir det lite tokigt :laugh:
 
När jag handlar mat kollar jag aldrig på kvittot. Så jag hade nog inte ens märkt det. Scannar dock mest själv och då upptäcker jag när jag scannar om det blir fel och då säger jag till. Oftast är det någon erbjudande som inte gått in eller på ”ät snart”-produkter som är nedsatta men scanningen får in det gamla priset.
Vid andra inköp så som kläder, elektronik osv sparar jag alltid kvittot ett tag då det händer att jag vill byta eller saker visar sig vara sönder/av dålig kvalitet etc.
 
Jag bryr mig inte om summan som sådan, men tycker att de bör ha rätt pris. Jag påpekar varje gång jag hittar fel på pris och annan skyltning (utan att få någon ersättning) och hittills har personal bara varit tacksam.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 541
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 252
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 858
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp