Fel reklammusik?

Silver Girl

Trådstartare
Ett resebolag har nu "Let the sun shine in" som musik till sin tv-reklam.
Är det bara jag som direkt associerar till slutscenerna av Hair? Den som valde låt måste ju enbart gått på texten och inte tänkt på sambandet med Vietnam, död och krig. Eller är låten mer känd för något annat som jag missat?
 
Det är väl lite som när högern i USA använder Born In The USA som någon slags patriotisk hymn när det i själva verket är en bitter uppgörelse om Vietnamkriget och vad som hände med de glömda utstötta veteranerna som kom tillbaka skadade för livet.

Tom ABBAs låtar, gladpop personifierad har ofta ganska mörka texter. Och då menar jag inte bara the winner takes it all. Another Train tex gillar jag.
 
Eller när programledaren på reklamradion spelade "Hero of war" som hyllning till de svenska soldater som dött i Afghanistan
 
Ett resebolag har nu "Let the sun shine in" som musik till sin tv-reklam.
Är det bara jag som direkt associerar till slutscenerna av Hair? Den som valde låt måste ju enbart gått på texten och inte tänkt på sambandet med Vietnam, död och krig. Eller är låten mer känd för något annat som jag missat?

Eller så är den sådär musikaliskt totalt obildad som jag är :o:angel: Såg Hair med svärmor förra året och hade ingen aning om att "semesterbolagslåten" kom därifrån.
 
Visserligen inte reklam, men det är lite underhållande att ibland lyssna på radio när folk får önska låtar... Ofta motiveras ju önskningarna på något vis, tex att de vill spela en fin låt för den de älskar eller något. Det känns som att minst hälften av de som ringer in för att skicka kärlekshälsningar väljer någon inte alls romantisk låt, utan snarare någon låt som handlar om jäkligt negativa känslor och/eller händelser...
 
Visserligen inte reklam, men det är lite underhållande att ibland lyssna på radio när folk får önska låtar... Ofta motiveras ju önskningarna på något vis, tex att de vill spela en fin låt för den de älskar eller något. Det känns som att minst hälften av de som ringer in för att skicka kärlekshälsningar väljer någon inte alls romantisk låt, utan snarare någon låt som handlar om jäkligt negativa känslor och/eller händelser...
Fast en FIN låt behöver inte alls vara romantisk, tycker jag. Den kan ju vara sorglig, till exempel, och ändå vara fin. När någon önskar en fin låt tänker jag att det är en låt som mottagaren av någon anledning tycker är fin.

I övrigt handlar det väl mycket om ålder och musikintresse huruvida man vet vad olika låtar handlar om?
 
Det försökte jag förklara för mitt ex typ 10000 ggr, men han fattade det inte!:eek: Hemsk låt!

Ja, jag ser musiken som en helhet, dvs texten har betydelse. Nu tycker jag iofs att den låten är bra men den är inte romantisk (bra musik behöver inte vara trevlig, jag lyssnar på Rammstein också :D).

Sedan har jag en del guilty pleasures... bla den här låten som är gräslig men jag kan inte hjälpa att jag tycker den är bra:
Kan ha med Kip Winger att göra... :o :o :o

/mvh 80-talsungdom :D
 
Inte heller reklam, men jag blev en gång ombedd att sjunga "this years love" på ett bröllop. Uppfyllde deras önskan så klart, men den texten tolkar jag som att personen ska ge någon en sista chans innan de skiter i det typ :p
 
Fast en FIN låt behöver inte alls vara romantisk, tycker jag. Den kan ju vara sorglig, till exempel, och ändå vara fin. När någon önskar en fin låt tänker jag att det är en låt som mottagaren av någon anledning tycker är fin.

I övrigt handlar det väl mycket om ålder och musikintresse huruvida man vet vad olika låtar handlar om?
Håller helt med, vad jag syftade på var de som säger tex i radio att de vill spela en romantisk låt, och sedan kommer dragandes med någon låt som i själva verket har en text som beskriver något väldigt otrevligt.
 
Det händer ofta. Tex varje gång någon vinner i någon sport spelar de The winner takes it all, en av världens sorgligaste låtar som handlar om att förlora, inte vinna! :banghead:

Som Stickan Andersson en gång sa: Folk är inte så dumma som man tror, de är dummare. :D
 
Håller helt med, vad jag syftade på var de som säger tex i radio att de vill spela en romantisk låt, och sedan kommer dragandes med någon låt som i själva verket har en text som beskriver något väldigt otrevligt.

Som Jolene! (Som dök upp i cover-tråden... :D) Jag hatar den låten! Men nog fan finns det folk som tycker den är romantisk... :love: :banghead:

Eller - *ryyyyyyys* - Delilah! :wtf::rage::banghead::wtf:
 
Jag var på studiebesök på ett kvinnohem en gång. Då visade de ett bildspel på misshandlade kvinnor och spelade den låten samtidigt. Det gav olustkänslor deluxe
Jag tror att du nämnt det tidigare! Jag vet att någon bukefalist nämnt något sådant i alla fall! Jag har alltid ogillat låten men nu när den låten börjar spelas någonstans så börjar jag tänka på hur ett sådant bildspel skulle kunna se ut... Såå nu stänger jag av radion om den låten börjar spelas, jag blir direkt illamående av den.
 
Jag gillar dock Jolene :D (mest för att jag gillar att sjunga den... det är så med vissa låtar...)

:rage:

Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
I'm begging of you, please don't take my man
Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
Please don't take him just because you can
Your beauty is beyond compare
With flaming locks of auburn hair
With ivory skin and eyes of emerald green
Your smile is like a breath of spring
Your voice is soft like summer rain
And I cannot compete with you, Jolene
He talks about you in his sleep
And there's nothing I can do to keep
From crying when he calls your name, Jolene
But I can easily understand
How you could easily take my man
But you don't know what he means to me, Jolene
Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
I'm begging of you, please don't take my man
Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
Please don't take him just because you can
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 372
Senast: Voeux
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·
Tjatter Best in show Det är dagen då årets sista hundutställning ska avgöras. Den som vinner BIS får den åtråvärda titeln ”Årets hund”, något...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
27 979
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 985
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp