Felaktig ts-halt enligt analysen

C

Coffeaclub

Kollade på ett silage häromdagen som enligt analysen hade en ts-halt på 77 %, vilket jag inte trodde kunde stämma eftersom jag hade ett silage med en ts-halt på 67 % förra året, vilket var torrare än detta, som borde vara nästan lika torrt som mitt hö. Jag tog då några tussar från olika ställen på balen och gjorde "microtestet". Det visade sig då att silaget innehöll ca 45 % vatten, vilket skulle innebära en ts-halt på 55 %. :eek: De tussar jag tog var lite olika grovlek och fuktighet på, för att det skulle bli så represtentativt som möjligt. Nu förstår jag ju att det kanske inte stämmer helt och hållet, men på ett ungefär eftersom alla balar tydligen har varit liknande. Hur kan det bli så fel??? Han som skickat för analys måste ju låtit silaget torka eller nåt, innan han skickade iväg det. Hur i hela världen skall man kunna veta vad värdena per kg foder är om analysen inte verkar stämma ang. ts-halten. Värdena per kg ts finns ju, men vet man inte ts-halten så kan man ju inte räkna om det heller till värden/kg foder :confused:
 
Sv: Felaktig ts-halt enligt analysen

Det hinner ju torka en del under färden till labbet också... Och en "mindre" tuss torkar ju snabbt och tar det då en par dagar innan det analyserats från det man öppnat balan så hinner det ju förstås torka mycket.

Men man vet ju ändå förhållandet mellan energi och protein även utan micro-testet och får på så sätt en jättehjälp ändå.
 
Sv: Felaktig ts-halt enligt analysen

Jovisst, det är sant, men har man en lättfödd häst som inte behöver mer än max 75 MJ så skiljer det ganska mkt om ett kg foder innehåller 7,3 MJ eller 5,2 MJ. Ger jag 14 kg så skulle en ts-halt på 55 % ge 72,8 MJ och en ts-halt på 77 % ge 102,2 MJ (!!!!!)
 
Sv: Felaktig ts-halt enligt analysen

läste nånstans att man inte kan se hur torrt ett silage är. Inte känna heller så lita på analysen du.
 
Sv: Felaktig ts-halt enligt analysen

Jag har ju gjort "microtestet" och då försvann ju 45 % av den ursprungliga vikten dvs att 45 % skulle vara vatten och då blir ju ts-halten 55 %. Klart jag kan känna att det är väldigt mkt fuktigare än mitt hö med en ts-halt på 84 %. Tyckte mest att det såg ut som nyplockat gräs.
 
Sv: Felaktig ts-halt enligt analysen

I balar är ts-halten ofta mycket varierande, det finns blöta ställen och torra ställen. Det kanske även finns torrare balar än den du tog tussen från. Men eftersom du har gjort mikro-testet på ett så representativt prov du kunnat vet du ju på ett ungefär vad det har för vattenhalt, och då är det ju inte så svårt att räkna om värdena...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Lime
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 969
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp