"Felaktiga" valpar som avlivas?

Bansan

Trådstartare
\"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det gör ont i hela mig varje gång jag hör om detta hemska att uppfödare avlivar valpar på grund av färgavvikelser eller icke besvärande anatomiska "felaktigheter" gentemot hur deras ras egentligen "ska se ut". Där går väl ändå gränsen för vad som är acceptabelt??? Om det nu är så fruktansvärt att valpen inte ser ut precis så som rasstandarden säger så kan man väl bara ge bort den till någon som inte intresserar sig för avel och utställning. Eventuellt mot kravet att den ska steriliseras för att inte föra sina genetiska "defekter" vidare...

Själv skulle jag gladeligen ta emot en valp som hade en fläck av fel färg eller ett öra som var lite större än det andra. Jag är fullständigt ointresserad av utställning och avel med hundar och för den typ av bruks jag skule använda min hund till så behövs det inga "raspapper".

En vän till mig räddade en liten svart labradorvalp med fyra (!!!) vita strån under hakan från att avlivas och en underbarare familjehund än denna får man leta efter. Han är inte defekt på minsta sät förutom att hans rasstandard inte tilöåter de där vita stråna... och dom skulle han fått dö för. Är det klokt???
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Valparna avlivas precis vid födseln, eller inom 24 timmar. Så länge valparna inte lider gör det mig ingenting.

Jag anser att alla oseriösa blandrasproducenter som säljer valpar till dåliga hem gör ett mycket större fel. Dessa hundar får lida hela sitt liv.
En valp som avlivas föds fram, och avlivas inom 24 timmar. Hur plågsamt är det om man tänker efter?
Varför ska så många människor rädda hundar från döden? Döden skadar inte hunden.

(Och snälla ni som blir arga bara man nämner ordet blandras och oseriös i samma mening.
Läs och förstå vad jag skriver. Jag säger inte att hundarna är dåliga, utan dom som tillverkar dom. Och att många faktiskt får dåliga hem, även om er blandras kanske har det superbra. Look at the big picture, please.)
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag "hör" vad du skriver.
Men finns det inte renrasiga hundar som också hamnar i fel hem :confused:
Du måste också förstå att vi med blandraser är trötta på att höra detta. Jag är inte för blandrasavel, men jag ser ingen anledning till att slå ihjäl en frisk hund. Ska man inte korsa människoraser heller då ? Vad är problemet med just BLANDRAS hundar ?
Därimot har jag inga problem med att slå ihjäl ett djur som lider. Så om dom är 24 timmar eller 1 minut tycker jag inte är relevant om djuret är friskt. Och avlar man då bara för att tjäna pengar på sina djur när man slår ihjäl dom man inte kan få ut lika mycket för?? Är detta mycket bättre?? Som sagt var kastrera och sälj till någon som älskar hunden för att han/hon är just den hunden ?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Okey, först och främst så är det såhär.
Uppfödare som gör allt enligt SKK's regler kan också få dåliga hem till sina hundar. Men kan du ärligt säga att det finns lika många producenter bland renrasuppfödarna som hos blandrasuppfödarna?
Även om någon föder upp renrasiga hundar, men inte reggar dom i SKK med stamtavla och enligt alla regler, så är hundarna inte renrasiga. En hund utan stamtavla räknas som blandras, precis lika mycket som en riktig blandras. Likaså renrasiga hundar, av ras som inte är godkänd av SKK.

För det andra.
Slå ihjäl? Jag har då enbart hört talas om avlivning genom spruta, eller kloroform. Till 99% så används sprutan, hos veterinären.

Och för det tredje. Jag bad om att "ni" skulle läsa ordentligt, men ändå verkade du inte alls göra det. För miljonte gången på detta forum; Jag klagar inte på hundarna. Hur svårt ska det vara att förstå det? Jag klagar på dom som tillverkar blandraser. Och detta inte för att jag inte gillar hundarna, utan för att det i över 90% av fallen ej är hundar som är dokumenterat friska.

Jag vill inte ha någon blandrasdebatt igen. Läs vad jag skriver, och tolka inte in något i texten. Jag menar precis så som det står.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

*Ska man inte korsa människoraser heller då ? *

Såna utlåtanden får mig att inte ta ditt inlägg på allvar :crazy:
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Fyra vita strån under hakan låter konstig, måste varit mer vitt. För fyra strån kan man rycka bort.

Jag tycker iofs man kan sälja dessa hundar billigare och inte avliva. Men sen finns det en annan sida också. Och det är att även om du är villig att köpa en hund med defekt så är kanske inte andra det. Är man ute efter en renrasig så vill man också oftast ha en hund som ser ut som den ska.
Och en uppfödare vill inte bli sittandes med hundar som inte går att sälja. För hur som helst, så kostar det ävan att föda upp en hund med defekt.

Det är lätt att sitta och säga uppfödaren ska ge bort en sån hund. Men varför ska en uppfödare skänka bort sina hundar och idka välgörenhet? Det kostar att föda upp hundar, och framförallt så har man lagt ut mkt pengar innan på meriter mm.

Nu är detta bara vad jag tror är anledningen till att en del avlivar. Sen finns det säkert de uppfödarna som avlivar och inte säger ett ljud om det, de vill helt enkelt inte det ska komma ut att just de har fått en defekt valp.


Du kan inte tävla bruks om det inte finns papper på hunden.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Valparna avlivas precis vid födseln, eller inom 24 timmar. Så länge valparna inte lider gör det mig ingenting.

Jag anser att alla oseriösa blandrasproducenter som säljer valpar till dåliga hem gör ett mycket större fel. Dessa hundar får lida hela sitt liv.
En valp som avlivas föds fram, och avlivas inom 24 timmar. Hur plågsamt är det om man tänker efter?
Varför ska så många människor rädda hundar från döden? Döden skadar inte hunden.

Du tycker alltså att det är okej att avliva en hund för att den har fyra vita hårstrån som inte får finnas på just den rasen????????????
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det är lätt att sitta och säga uppfödaren ska ge bort en sån hund. Men varför ska en uppfödare skänka bort sina hundar och idka välgörenhet? Det kostar att föda upp hundar, och framförallt så har man lagt ut mkt pengar innan på meriter mm.

Vad jag vet så kostar det att avliva en valp också! Jag snackar inte om välgörenhet av något slag utan om huruvida det kan betraktas som mänskligt att avliva ett djur för att det har en icke livskvalitetsförsämrande defekt...
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Fyra vita hårstrån är som sagt inte något man avlivar för. Ingen seriös uppfödare jag vet om skulle göra det. Då var det antagligen något annat, men det får stå för den uppfödaren.

Jag pratade mer om att det inte skadar en hund att bli avlivad.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Okej, eftersom du tydligen inte ville förstå vad jag menade... Är det okej att avliva en valp av en ras som enligt rasstandarden ska vara helt brun pga att valpen har ett vitt öra t ex?

Nu är labradoren jag skrev om över 12 år gammal så det fallet kanske inte är så aktuellt men jag tog det som ett exempel eftersom det är den "räddade" hund som finns närmast mig...
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Men kan du ärligt säga att det finns lika många producenter bland renrasuppfödarna som hos blandrasuppfödarna?
Det finns nog fler producenter av dom renrasiga. Men jag förstår vart du vill komma. Det finns säkert fler valpsäljare av renrasiga hundar som är seriösa ja.
Slå ihjäl? Jag har då enbart hört talas om avlivning genom spruta, eller kloroform. Till 99% så används sprutan, hos veterinären.
Men förlåt, det var bara ett uttryck. Jag tror och hoppas att dom inte "slås" ihjäl.
Jag bad om att "ni" skulle läsa ordentligt, men ändå verkade du inte alls göra det. För miljonte gången på detta forum; Jag klagar inte på hundarna. Hur svårt ska det vara att förstå det? Jag klagar på dom som tillverkar blandraser. Och detta inte för att jag inte gillar hundarna, utan för att det i över 90% av fallen ej är hundar som är dokumenterat friska.
Jag läste och förstod. Kan du komma med fakta som säger att blandisar är mer sjuka ? Finns det statistik på sådant. Och då menar jag på ärfliga sjukdomar. Jag råkar nämligen också veta att det finns en hel del raser med sjukdomar. Och det är likadant där jag hoppas och svär att det inte avlas på dessa djur. Men hur blir det om min hund har en GD mamma och en schäfer pappa (Båda frisk och krya). Blir den automatisk en sjukare hund för att den är blandras ?


Nej jag tänker inte heller diskutera blanraser med dig något mer. Jag förstår bara inte varför du var tvungen att dra upp blandraser i detta inlägg då det ju inte alls handlade om det och jag tycker att jag också har rätt att säga min åsikt ?
Men jag tycker fortfarande inte att det är okej att "slå" ihjäl en frisk hund för pengars skulll. Skit samma om den inte går att regga som renrasig eller inte.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Tolka det som du vill.

Det är lätt att sitta och säga uppfödaren ska ge bort en sån hund. Men varför ska en uppfödare skänka bort sina hundar och idka välgörenhet? Det kostar att föda upp hundar, och framförallt så har man lagt ut mkt pengar innan på meriter mm.

Men som sagt är det okej att ha ihjäl djur bara för att man inte kan få igen alla pengar ? Då tycker jag inte att man ska hålla på med det . Det finns andra sätt att tjäna pengar på.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Vet t o m uppfödare som tagit bort valpar för det har blivit för många för att det skulle blivit jobbigt för mamma hund...Jag är så känslig så jag blev så här :cry:
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Mamman lider av för många valpar. Valpen lider inte av en avlivning.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Att ta bort valpar för att de blivit för många anser jag är acceptabelt. Man måste tänka på tiken!

Att ta bort valpar som är feltecknade ( eller i vårt fall, övertecknade tollare ) tycker jag är moraliskt oacceptabelt.
Har man fött upp en kull får man ta ansvar för den.
Det finns alltid de som är villiga att ta en feltecknad valp mot en sänkning av priset.

/
Susanne
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Ja men man får väl bli ledsen. Jag tycker det är sorgligt men jag tycker inte att det är fel på något sätt!
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Tolka det som du vill.

Det är lätt att sitta och säga uppfödaren ska ge bort en sån hund. Men varför ska en uppfödare skänka bort sina hundar och idka välgörenhet? Det kostar att föda upp hundar, och framförallt så har man lagt ut mkt pengar innan på meriter mm.

Men som sagt är det okej att ha ihjäl djur bara för att man inte kan få igen alla pengar ? Då tycker jag inte att man ska hålla på med det . Det finns andra sätt att tjäna pengar på.

Folk ojjar sig över att man kan tjäna pengar som uppfödare. Vad är det för fel på det? Jag skulle gärna vilja tjäna pengar på min hobby, det vore det ju optimala. Tänk att kunna lägga ner hela sin tid för det man brinner för.

Undrar hur många travare som slaktas för de inte kan göra sitt på banan....
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det är lätt att sitta och säga uppfödaren ska ge bort en sån hund. Men varför ska en uppfödare skänka bort sina hundar och idka välgörenhet? Det kostar att föda upp hundar, och framförallt så har man lagt ut mkt pengar innan på meriter mm.

Vad jag vet så kostar det att avliva en valp också! Jag snackar inte om välgörenhet av något slag utan om huruvida det kan betraktas som mänskligt att avliva ett djur för att det har en icke livskvalitetsförsämrande defekt...

Vad det kostar att avliva är ingenting mot vad det kostar att föda upp en valp.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

"Och detta inte för att jag inte gillar hundarna, utan för att det i över 90% av fallen ej är hundar som är dokumenterat friska."

Källa till ovanstående påstående tack.

I övrigt tycker jag det är helt sjukt hur nån kan försvara att man avlivar fullt friska valpar pga att de har fel färg - har ni ingen som helst moral eller empatikänsla? Skrämmande.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

det du skrev om att finns det någon statestisk som visar att blandraser är sjukare än andra.

Nej! Det finns det inte men det finns inte heller någon statestik på om dom är friska, för tyvärr är det nog ganska få blandraser som till exempel genomgår hd-röntgen.

Det tycker jag visar problemet med blandisavel, att det är för dåligt kontrollerat och folk blandar vad som helst, hur som helst utan att ha koll på om avelsdjuren är helt friska.

Mvh

Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp