Felaktigt omhändertagande av katt? (utbruten från Kattsnack #8)

Allt det här är symptom på att katter har en mycket låg status. Så länge folk envisas med att katten ska fortsätta ha låg status kommer den behandlas därefter. D.v.s. inte som en älskad familjemedlem som man lägger ner tid och energi på att hitta ägaren till. Jag önskar att det skulle lbi ett registreringskrav på katter likt det för hundar. Så att alla katter har en ägare. Inte förrän då kan vi slippa såna här tråkiga historier.
 
Det som gjorde mig så upprörd var att LS verkar veta vem katten tillhörde eftersom de erbjöd ersättning! För att citera LS, när de erbjöd ägaren 5,000 kr. Implicit att ja, det var Lisas katt men hon kan alltid köpa en ny.

– Den här utbetalningen är tänkt att kunna täcka omkostnader om hon vill skaffa sig en ny katt och för att kunna sterilisera/kastrera, vaccinera och märka den, har Vanja Kinch, tillförordnad enhetschef vid veterinärenheten vid länsstyrelsen i Halland, sagt till Hallandsposten.

Återigen, det är inte en cykel utan en älskad familjemedlem. Om Megara försvann och de vägrade att lämna tillbaka henne så skulle det inte spela någon roll om det var 5,000, 50,000 eller 500,000.

Nu får det erkännas att jag är typen av kattägare som när Nikita smet ut ringde polisen och anmälde henne försvunnen efter knappt två timmar, liksom alla katthem + veterinärkliniker och DS, med chipnummer. Tyvärr var det söndag så den enda jag fick tag på var polisens djuravdelning men lämnade telefonmeddelande hos alla andra. Plus anmälde henne på vilse.nu med chipnummer och dubbelkollade att hon var reggad på mig och korrekt adress och telefonnummer i alla register. Men, en äldre dam skulle inte göra det gissar jag.

Jag kan också rekommendera att när man tar katt för årskontroll och vaccination att man ber vet kolla att chippet sitter där det ska eftersom det kan vandra om man har otur, och kollar att tatueringen är synlig.

Edit: Nikita hittades tre timmar efter att hon rymt inne i ett hus under en säng, så jag ringde polisen och tog tillbaka anmälan.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Det som gjorde mig så upprörd var att LS verkar veta vem katten tillhörde eftersom de erbjöd ersättning! För att citera LS, när de erbjöd ägaren 5,000 kr. Implicit att ja, det var Lisas katt men hon kan alltid köpa en ny.


Återigen, det är inte en cykel utan en älskad familjemedlem. Om Megara försvann och de vägrade att lämna tillbaka henne så skulle det inte spela någon roll om det var 5,000, 50,000 eller 500,000.
Det har väl inte så mycket att göra med att de inte förstår kattens värde för tanten, men att de i princip inte kan göra något annat om en ny ägare har köpt katten i god tro.
 
Finns inte längre något som heter att köpa i god tro, togs bort 2003 om jag inte minns fel.
Inte helt borta, bara mer begränsat när det gäller. Häleri och god tro | Stöldskyddsföreningen (stoldskyddsforeningen.se)
Knappast en situation där köparen skulle haft anledning att vara misstänksam. Förmodligen en tolkningsfråga vad som menas med "olovligen ta", när det är en lovlig fälla katten gått i. Och outrett i vilken grad det kan vara misstag e.dyl. bakom identifieringen.

Oavsett så kan ju inte Lst agera kring ev. återkrävande, det måste ju den som hävdar äganderätten göra.
De kan fortfarande inte göra annat än betala ett ekonomiskt rimligt belopp för vad som blivit konsekvens av ett ev. misstag som begåtts när deras uppdrag utfördes.
 
Det är mycket konstigt i historien som kan förklara hur det gått så snett.

Det som fastnar hos mig är "om bara grannarna pratat". Alltså hur lite som krävts på så många olika ställen för annat utfall. Om grannarna pratat. Om LST kollat märkning. Om nya ägarna hade. Osv.

Den 26/3 fångas katt i fälla hos kattägarens granne. Samma datum kommer kattägarens katt inte hem. Grannen reagerar på att den fångade katten verkar tam. Och har blank päls.

Länsstyrelsen ber grannen informera om att en katt fångats. Grannens skriver ett inlägg i en facebookgrupp.

Grannarna talar inte med varandra om katter. Kattägaren kollar inte om grannen sett hennes katt, grannen informerar inte om att det fångats in en katt.

Först den 13/4 får grannen reda på att kattägarens katt är försvunnen, och Kattägaren att en katt fångats hos grannen. Det går alltså drygt 2 veckor.

Jag menar ingenstans att försvara det som hänt. Men det verkar som en rad olyckliga omständigheter samspelat och gjort det som hänt möjligt.
 
Det verkar vara en helt vansinnigt sorglig historia det här och många om och men i den. Jag som bor på landet vet att det är sällan folk efterlyser sina katter. Möjligtvis i den lokala facebookgruppen men då först efter några veckor. En innekatt som smitit ut efterlyses tidigare men en katt som går ut och in som den vill efterlyses i normalfallet inte så snart. Polisen här tar inte upp anmälningar om upphittade katter i normalfallet så att ringa dit är inte så särskilt stor hjälp för även om man så ringer varje dag för att kolla om någon har hört av sig och hittat ens katt så skrivs det ändå inte upp om den är hittad eller att någon letar efter den.

Det är ju pga det här som kattens status måste höjas. För 20 + år sedan var resonemanget liknande om hund men lagen om märkning av alla hundar gjorde att det blev bättre även om det tog ett antal år innan polisen ens hade chipläsare.
 
För mig, som ju ändå anser att det är lämpligt och rimligt att hålla utekatter i lantlig miljö med liten biltrafik, är det där med obligatorisk märkning och ägarregister för katter, en mycket viktigt fråga.

Att det ska vara så svårt att lagstifta om det!

Men visst, det tog tid att få genomslag på de obligatoriska passen och chippmärkningen för hästarna också. Snart är alla hästar som saknar chipp borta.

Låt det ta tid!

Om man lagstiftar nu, att alla "nya", födda katter fr.o.m. år 2022 ska märkas, och gör registrering obligatorisk, så kommer alla katter (utom "svartfödda" och enstaka mycket långlivade) vara märkta och registrerade om sisådär 10-15 år.

Visserligen så kommer en och annan att missa att anmäla ägarbyte, men spårbarheten ökar i alla fall.

För att underlätta registrering och ägarbyte, så borde kostnaden för detta vara inbakad i priset för själva märkningen, så att det blir enklare hantering.

Om det här gör att kattungar från blandras blir dyrare, så gör det inget...
 
Jag ser också gärna obligatorisk märkning. Men jag tror inte det ensamt räcker.

För mig handlar det faktiskt helt om synen på katt. Jag har haft katter som gått fritt ute. Har de INTE kommit hem en dag har jag letat efter dem och ropat och kollat hos grannar etc. Har de inte kommit hem dag två har jag utökat letandet, kollat i diken, uthus och pratat med fler boende i närheten.

Längre än så har aldrig någonsin någon av mina katter varit borta från hemmet.

Så för mig är en kastrerad tamkatt som är "ute och vandrar" i dagar och veckor inte normalt. Då skulle jag fundera på varför de hellre är någon annanstans. Men ffa, att redan dag ett leta är så självklart för mig. Inte polisanmäla eller få panik. Men leta.

Lika självklart skulle det vara för mig kolla med mina grannar om det i en fälla hos mig fångat en katt jag tyckte verkade tam.

Så, utan att skuldbelägga någon inblandad, så nog handlar det här om kattens låga status.
 
Det verkar vara en helt vansinnigt sorglig historia det här och många om och men i den. Jag som bor på landet vet att det är sällan folk efterlyser sina katter. Möjligtvis i den lokala facebookgruppen men då först efter några veckor. En innekatt som smitit ut efterlyses tidigare men en katt som går ut och in som den vill efterlyses i normalfallet inte så snart. Polisen här tar inte upp anmälningar om upphittade katter i normalfallet så att ringa dit är inte så särskilt stor hjälp för även om man så ringer varje dag för att kolla om någon har hört av sig och hittat ens katt så skrivs det ändå inte upp om den är hittad eller att någon letar efter den.

Det är ju pga det här som kattens status måste höjas. För 20 + år sedan var resonemanget liknande om hund men lagen om märkning av alla hundar gjorde att det blev bättre även om det tog ett antal år innan polisen ens hade chipläsare.

Nu vet jag inte om det har ändrats (det var några år sedan) men jag ringde 114 114 och blev kopplad till den nationella djurpolisen som även hade jour då på söndagar och hon tog upp anmälan med chippnummer, (ras) utseende och var hon försvunnit i landet. Samt hur länge hon varit borta - trevliga polisen var lite fundersam när hon frågade hur länge Nikita varit borta och jag sa ungefär två timmar. Men var också glad när jag ringde tillbaka senare och sa att hon var återfunnen och jag kunde ta tillbaka anmälan.

Håller med om att obligatorisk chippning och att allmänt höja statusen på katter är den enda vägen framåt, men tyvärr tror jag att det fortfarande kommer vara alltför många katter som inte har någon 'ägare' och alla svär sig fria från ansvaret. Bara att släppa ut sin katt okastrerad är att bädda för fler kattungar. Egentligen tycker jag nog att uppfödaren (rasuppfödare gör det redan) ska vara ansvariga för att chippa. Ett förslag är tex att inga katter som inte är chippade får annonseras på Blocket, även om jag inte vet hur det ska genomföras praktiskt. Liksom det idag inte går att annonsera ut en katt för mindre än en viss summa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ett vettigt ägarregister som uppdateras med folkbokföringen, så att adresser förnyas automatiskt. Samt obligatorisk registrering är ju drömmen. Det hade gjort massor för kattens status.

Jag har lyckats hjälpa en vilsen katt hem med hjälp av öronmärkningen. Men den var bara med i ett av registren som finns och var reggad i andra änden av landet. Det visade sig att de hade flyttat till en ort 1mil från där vi hittade den, ett halvår tidigare och katten hade förvirrat sig bort efter bara någon vecka. De hade gett upp hoppet för längesen.
 
Nu vet jag inte om det har ändrats (det var några år sedan) men jag ringde 114 114 och blev kopplad till den nationella djurpolisen som även hade jour då på söndagar och hon tog upp anmälan med chippnummer, (ras) utseende och var hon försvunnit i landet. Samt hur länge hon varit borta - trevliga polisen var lite fundersam när hon frågade hur länge Nikita varit borta och jag sa ungefär två timmar. Men var också glad när jag ringde tillbaka senare och sa att hon var återfunnen och jag kunde ta tillbaka anmälan.

Håller med om att obligatorisk chippning och att allmänt höja statusen på katter är den enda vägen framåt, men tyvärr tror jag att det fortfarande kommer vara alltför många katter som inte har någon 'ägare' och alla svär sig fria från ansvaret. Bara att släppa ut sin katt okastrerad är att bädda för fler kattungar. Egentligen tycker jag nog att uppfödaren (rasuppfödare gör det redan) ska vara ansvariga för att chippa. Ett förslag är tex att inga katter som inte är chippade får annonseras på Blocket, även om jag inte vet hur det ska genomföras praktiskt. Liksom det idag inte går att annonsera ut en katt för mindre än en viss summa.
Någon sådan har jag aldrig blivit kopplad till. Inte ens när min då nyinköpta direktimporterade helt ohanterade häst tog sig under grinden en mörk vinterkväll och försvann i mörkret. Polisen frågade vad de skulle göra åt det för de hade ju inte resurser till att leta häst. Jag som var fullkomligt förtvivlad över hästen och såg framför mig vilka olyckor han kunde ställa till med om han sprang ut på vägen tappade nästan målföret. Jag sa, skriv en anmälan med kännetecken, gå ut i radion och varna för lös häst är väl en bra början. Då frågar hen om hen fick lämna ut mitt telefonnummer om någon hittade eller såg honom. Jag nästan tjöt ja. Jag hade självklart inte tänkt att de skulle ut och leta utan just det, varna i radion och om någon hittade honom att de kunde koppla oss samman. (Hästen sprang över en mil och hade turen att bli upphittad fyra timmar senare av en hästmänniska som blev kissenödig mitt i natten och såg honom stå där ute på gårdsplanen :heart Inte en skråma hade han. Jag kommer för alltid vara henne så tacksam!)

En katt som hade uppehållit sig vid en stor livsmedelsaffär i stan under flera dagar en het sommar hade personalen försökt anmäla som upphittade flertalet gånger utan framgång. Katten var ju inte i toppskick precis så jag tog med den hem. Ringde polisen som direkt sa att de inte ville ha in den och det var först när jag sa att jag tar hand om den till eventuell ägare hör av sig som de skrev upp att katten var hos mig. Bara någon timme senare ringer ägaren. Katten hade varit borta en vecka och ägaren hade ringt polisen många gånger/dag för att höra om den hade hittats. Trots att personalen hade anmält katten som upphittad hade ingen anmälan skrivits eftersom de ville lämna in katten på stationen. Så förbannat illa.

Men, jag är inte förvånad. Polisen kan ju inte ens åka på pågående inbrott för de har så dåligt med resurser men att inte ens kunna skriva en anmälan tycker jag är sorgligt.

Jag tycker att när en katt för första gången kommer till veterinär så ska det ingå/vara lagkrav att den chippas och veterinären anmäler vem som är ägaren. Man kommer såklart inte nå alla katter ändå men fler än idag iallafall. Sedan behöver det bli enklare att registrera ägare. Det tog tre eller fyra försök att få min katt reggad i mitt namn eftersom det iallafall då inte gick att göra det på internet och posten är ju som alla vet inte så pålitlig.
 
Någon sådan har jag aldrig blivit kopplad till. Inte ens när min då nyinköpta direktimporterade helt ohanterade häst tog sig under grinden en mörk vinterkväll och försvann i mörkret. Polisen frågade vad de skulle göra åt det för de hade ju inte resurser till att leta häst. Jag som var fullkomligt förtvivlad över hästen och såg framför mig vilka olyckor han kunde ställa till med om han sprang ut på vägen tappade nästan målföret. Jag sa, skriv en anmälan med kännetecken, gå ut i radion och varna för lös häst är väl en bra början. Då frågar hen om hen fick lämna ut mitt telefonnummer om någon hittade eller såg honom. Jag nästan tjöt ja. Jag hade självklart inte tänkt att de skulle ut och leta utan just det, varna i radion och om någon hittade honom att de kunde koppla oss samman. (Hästen sprang över en mil och hade turen att bli upphittad fyra timmar senare av en hästmänniska som blev kissenödig mitt i natten och såg honom stå där ute på gårdsplanen :heart Inte en skråma hade han. Jag kommer för alltid vara henne så tacksam!)

En katt som hade uppehållit sig vid en stor livsmedelsaffär i stan under flera dagar en het sommar hade personalen försökt anmäla som upphittade flertalet gånger utan framgång. Katten var ju inte i toppskick precis så jag tog med den hem. Ringde polisen som direkt sa att de inte ville ha in den och det var först när jag sa att jag tar hand om den till eventuell ägare hör av sig som de skrev upp att katten var hos mig. Bara någon timme senare ringer ägaren. Katten hade varit borta en vecka och ägaren hade ringt polisen många gånger/dag för att höra om den hade hittats. Trots att personalen hade anmält katten som upphittad hade ingen anmälan skrivits eftersom de ville lämna in katten på stationen. Så förbannat illa.

Men, jag är inte förvånad. Polisen kan ju inte ens åka på pågående inbrott för de har så dåligt med resurser men att inte ens kunna skriva en anmälan tycker jag är sorgligt.

Jag tycker att när en katt för första gången kommer till veterinär så ska det ingå/vara lagkrav att den chippas och veterinären anmäler vem som är ägaren. Man kommer såklart inte nå alla katter ändå men fler än idag iallafall. Sedan behöver det bli enklare att registrera ägare. Det tog tre eller fyra försök att få min katt reggad i mitt namn eftersom det iallafall då inte gick att göra det på internet och posten är ju som alla vet inte så pålitlig.

Hade en kattunge som lyckades hänga med i barnvagnen ut och hoppade ur. Han var chippas men DjurID hade inte lagt in ägaruppgifterna. Ringde lokala polisstationen som sa att de inte fått in någon anmälan om upphittad katt. Ringde närmsta djursjukhus, de hade kontaktuppgifter till en tjej som varit inne och kollar chip på en upphittad kattunge. Det var min kattunge och upphittaren hade visst ringt polisstationen och anmält att hon hittat en kattunge....

Alla mina kattungar flyttar chippade och registrerade hos DjurID. Hinner inte en ägarändring göras kan de iaf spåras till mig.
 
Hade en kattunge som lyckades hänga med i barnvagnen ut och hoppade ur. Han var chippas men DjurID hade inte lagt in ägaruppgifterna. Ringde lokala polisstationen som sa att de inte fått in någon anmälan om upphittad katt. Ringde närmsta djursjukhus, de hade kontaktuppgifter till en tjej som varit inne och kollar chip på en upphittad kattunge. Det var min kattunge och upphittaren hade visst ringt polisstationen och anmält att hon hittat en kattunge....

Alla mina kattungar flyttar chippade och registrerade hos DjurID. Hinner inte en ägarändring göras kan de iaf spåras till mig.
Åh vilken mardröm! Det är verkligen sorgligt. Ibland undrar jag om det är hen som svarar som själv avgör om anmälan ska tas emot eller inte eller om det finns någon allmän policy att inte bry sig om lagen vid de här tillfällena. Vilken tur att djursjukhuset hade koll! Bara de kan spåras till någon, i det här fallet uppfödaren, gör ju enormt stor skillnad.
 
Här visas det ju tydligt att polisens hantering av anmälningar av försvunna/upphittade katter inte funkar. Därför kan vi idag inte använda oss av den som argument.
Det stör mig fortfarande att man kunde få in katten i en bur till ett nytt hem, men inte kolla efter märkning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp