Felaktigt omhändertagande av katt? (utbruten från Kattsnack #8)

Citat från: https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/hundar/mark-och-registrera-hundar

"Alla hundar i Sverige ska märkas med ett unikt id-nummer och registreras i Jordbruksverkets centrala hundregister. Vem som ansvarar för hunden ska också anmälas till hundregistret. "

Problemet med att Polisen ska omhänderta upphittade katter är att gissingsvis skulle 9 av 10 inlämnade katter inte hämtas upp av en ägare. 9 av 10 katter som hade lämnats in har troligtvis ingen ägare som bryr sig. Det skulle ta väldigt mycket resurser från samhället att ta hand om 10 katter bara för att återbörda en till sin ägare. Resurser jag iaf vill att Polisen ska lägga på annat t.ex. fler Poliser i utsatta områden.

Polisen behöver inte omhänderta då det är Länsstyrelsens ansvar numera. Polisen behöver endast omhänderta i akuta fall när Lst inte kan nås. I detta fall handlar det ju bara om att ta emot anmälningar om hittegods, vilket idag är helt datoriserat vilket sannolikt inte kräver några omfattande resurser.
 
När det nu var Lukas dök upp, fyra år sen kanske, så ringde jag och anmälde honom upphittad utan problem. Samma sak med katten innan jag hittade för 15 år sen. Inga problem anmäla upphittad och de kontrollerade mot anmälningar om försvunna.

Så det behöver inte halta. Men det bör ju fungera alltid överallt. Där är det ju en fördel nu att de med tillgång till internet kan anmäla så
 
När det nu var Lukas dök upp, fyra år sen kanske, så ringde jag och anmälde honom upphittad utan problem. Samma sak med katten innan jag hittade för 15 år sen. Inga problem anmäla upphittad och de kontrollerade mot anmälningar om försvunna.

Så det behöver inte halta. Men det bör ju fungera alltid överallt. Där är det ju en fördel nu att de med tillgång till internet kan anmäla så
Det är ju just det där att veta om de faktiskt kollar. Den katten jag skrev om ovan hade ju ägaren anmält försvunnen och de i affären hade anmält som upphittad och de sa till båda att ingen fanns anmäld. Till mig sa de ju också att ingen fanns anmäld saknad trots att ägaren då hade ringt flera gånger om dagen och katten var anmäld som saknad sedan en vecka tillbaka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp