Felavlade hundar.

K

Klotong

Tittade i min hundbok igår och plötslig inser jag hur fel hundvärlden är. Det skrämmer mig att det finns så många människor som helt blint avlar på utseende i stället för funktion och hälsa.

En bild på en basset som har väl tre centimeter mellan mage och marken och under bilden står det:
-Se här hur basseten använder främst bakbenen för att ta sig fram.
Denna bild fanns i kapitlet om skelettet. Där stod inget om att felavlade hundar kan få problem med just skelettet som tex, höfterna eller armbågarna. Är inte detta något man bör skriva om.

Som hundsökare skulle jag vilja veta vad som jag bör akta mig för. Så att jag kan välja en friskare hund så vi kan få fram friskare hundar. Se till att efterfrågan på den extremaveln som finns idag försvinner.

En annan bild som visade olika former av huvudtyper missade att tala om att en väl intryckt nos kan orsaka andningsproblem hos hunden. Eller en hund med väldigt mycket veck kan få klåda i springorna.

Jag har tyvärr många hundar på min lista som jag aldrig kommer köpa. Just därför att de är inget annat än glada hundar instängda i sina disfunktionella kroppar.

Detta är min åsikt. Är det någon annan som känner något annat var snäll och berätta.
 
Sv: Felavlade hundar.

Det viktigaste är att akta dig för uppfödare som bara vill tjäna pengar.
Ta reda på så mycket som möjligt om den ras du är intresserad av, sjukdomar etc, kolla sedan kennlar och försök hitta deras statistisk och resultat på sina hundar.
 
Sv: Felavlade hundar.

I know the feeling. Gick och funderade på väg hem från skolan för ngra veckor sedan, tänkte då på hur den mest felavlade hunden skulle sett ut. Det var typ för korta ben, kutrygg med knorrsvans, pälslös, med plattansikte. Sen kom jag på att sådana hundar redan finns. Man blir lite ledsen när man inser hur skruvad hundvärlden blivit.

Alla raser har rasproblem, blandraser får rasproblem från de raser som ingår i dem. Men som hundköpare får man göra det mesta för att se till att få tag i den bästa hunden åt en själv. Gör som squarepants skrev.

Ofta är det så att ju populärare ras desto mer sjukdommar och andra oönskbarheter finns det. Fast på samma gång ska man nog inte köpa en hund man inte klarar av att aktivera bara för att rasen råkar vara väldigt frisk. Typ extremvallare, draghundar etc. Kolla också på mentalhälsa, rädslor verkar vara något som en hel drös med hundar har.

Har bla på kort tid träffat på massor med pudlar som uppvisar rädslor, jag har aldrig tidigare tänkt på rädslor som något problem men efter att ha sett dessa hundar så räknar jag det absolut som ett problem man inte vill ha på sin hund.
 
Sv: Felavlade hundar.

Jag känner igen det där. Senast igår såg jag någon liten hund som såg ut som en långhårig korv på ben. Eller ja, man såg inte benen för all päls. Enorm pälsmängd, kunde knappt gå fram, ingen nos.. ingenting förutom pälsboll. Jag undvek att fundera på hur någon med gott samvete kunde avla fram sådana hundar, för de tankarna snurrar runt i min skalle titt som tätt när jag ser hundar med "fel" som jag tycker ser ut att påverka deras liv på ett negativt sätt.

Det har varit en tråd här på buke där det frågades vad man anser vara en sund hund.
Det man kom fram till var väl:
kunna röra sig utan problem,
inte ha hjärtfel, fel på lungor, höfter eller annat "dolt fel" som inte syns direkt.
kunna föröka sig själv och föda valparna normalt.
ha funktionell päls
inte ha överdrivna rädslor eller någon annan del i mentaliteten som gör att hunden får ett jobbigt liv
(jag kan ha glömt någonting)

Sedan när man letar hund är nog det viktigaste att se till att man hittar en ras som mentalt passar ens liv (och som har ett utseende man iaf tycker är okay) SAMT att hitta en trevlig uppfödare som gärna har samma sätt att se på hundar som man själv har. Det är guld värt att ha en uppfödare man kan prata med om allt som gäller hund.
 
Sv: Felavlade hundar.

Speciellt med tanke på att hunden är en familjemedlem som ska vara i familjen minst 10år om inget oplanerat inträffar.

Jag har en mentalt felavlad hund, riktigt, riktigt, riktigt jobbig hund. Han är vid liv och oftast helt okej i huvudet, 11år nu. Men hade jag kunnat vrida tillbaka tiden 11år, hade jag köpt en annan hund, kanske till och med en annan ras. Men defenitivt en hund från en annan uppfödare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 299
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
4 854
Senast: SandraM
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 387
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp