Felbehandlad av vården?

Noxos

Trådstartare
Jag har sedan många veckor tillbaka haft en stressfraktur i foten. Jag har återkommande varit hos min husläkare och haft telefonkontakt med dito.

Jag gjorde min andra röntgen förra veckan. De kom ut i väntrummet och sa att de inte såg något och skickade hem mig.
Min läkare ringde nästa dag. Det visade sig att i journalen stod tydligt att de hittade felställning i foten och att jag skickades till akutortoped. Det stämmer inte. Det finns inget sätt som jag kunde missuppfatta att jag blev hemskickad.
Har tid för magnetröntgen om några dagar, men är irriterad över att jag inte fick träffa ngn ortoped när det står så i journalen.
Ska jag göra någonting? Anmäla någonstans? Eller bara låta saken bero?
 
Jag har sedan många veckor tillbaka haft en stressfraktur i foten. Jag har återkommande varit hos min husläkare och haft telefonkontakt med dito.

Jag gjorde min andra röntgen förra veckan. De kom ut i väntrummet och sa att de inte såg något och skickade hem mig.
Min läkare ringde nästa dag. Det visade sig att i journalen stod tydligt att de hittade felställning i foten och att jag skickades till akutortoped. Det stämmer inte. Det finns inget sätt som jag kunde missuppfatta att jag blev hemskickad.
Har tid för magnetröntgen om några dagar, men är irriterad över att jag inte fick träffa ngn ortoped när det står så i journalen.
Ska jag göra någonting? Anmäla någonstans? Eller bara låta saken bero?
Anmäla till patientnämnd. Har nyss haft dotter som anmält helt katastrofalt bemötande och icke-behandling av fraktur i fot. (Fast helt annorlunda ändå).
 
Jag har sedan många veckor tillbaka haft en stressfraktur i foten. Jag har återkommande varit hos min husläkare och haft telefonkontakt med dito.

Jag gjorde min andra röntgen förra veckan. De kom ut i väntrummet och sa att de inte såg något och skickade hem mig.
Min läkare ringde nästa dag. Det visade sig att i journalen stod tydligt att de hittade felställning i foten och att jag skickades till akutortoped. Det stämmer inte. Det finns inget sätt som jag kunde missuppfatta att jag blev hemskickad.
Har tid för magnetröntgen om några dagar, men är irriterad över att jag inte fick träffa ngn ortoped när det står så i journalen.
Ska jag göra någonting? Anmäla någonstans? Eller bara låta saken bero?
Kan de ha förväxlat dig med någon annan? Hände mig en gång när de kom ut i väntrummet med besked. (Men jag såg så frågande ut att hen förstod att det var fel person)
 
Jag säger också att du ska anmäla. Vet inte om de förväxlat dig när den infon du fick och det som skrivits i journalen skiljer sig så mycket. Det är allvarligt att begå såna fel och sjukvården behöver då se över vad som hänt. Tänker också att om du får några men av missen kan det vara en grund för eventuell ersättning för patientskada.
 
Det visade sig att i journalen stod tydligt att de hittade felställning i foten och att jag skickades till akutortoped. Det stämmer inte. Det finns inget sätt som jag kunde missuppfatta att jag blev hemskickad.
De måste ju ha förväxlat dig eller i alla fall snurrat till det på annat sätt. Anmäl! Om ingenting annat för att markera.
 
Jag har sedan många veckor tillbaka haft en stressfraktur i foten. Jag har återkommande varit hos min husläkare och haft telefonkontakt med dito.

Jag gjorde min andra röntgen förra veckan. De kom ut i väntrummet och sa att de inte såg något och skickade hem mig.
Min läkare ringde nästa dag. Det visade sig att i journalen stod tydligt att de hittade felställning i foten och att jag skickades till akutortoped. Det stämmer inte. Det finns inget sätt som jag kunde missuppfatta att jag blev hemskickad.
Har tid för magnetröntgen om några dagar, men är irriterad över att jag inte fick träffa ngn ortoped när det står så i journalen.
Ska jag göra någonting? Anmäla någonstans? Eller bara låta saken bero?
Anmäla ska du såklart göra men viktigast just nu måste ju vara att du får träffa en ortoped?! Liknande hände mig som barn. Hade en spricka i handen och blev hemskickad med orden att jag inte skulle ta upp vård så i onödan. Dagen efter ringde de och jag blev gipsad i sex veckor...
 
Kan du se vem som skrivit i journalen att foten är ua? Ibland ser röntgenläkarna inte vad en ortoped ser, av den anledningen skickas alla "mina" ortopedpatienter (0-18) som varit på röntgen ned till ortopedakuten oavsett om röntgensvaret är friande eller inte. (Sen har jag svårt för att tro att en röntgenläkare skulle missa en felställning, men man ska aldrig säga aldrig.) Men ta det en vända med patientnämnden om du är missnöjd, det är alltid bäst! Läk väl!

(Ser att jag kanske är otydlig, men: du var på röntgen, en röntgenläkare såg bilderna och friade dig, du skickades hem. En ortoped granskade därefter bilderna och hittade något som läkare ett inte hittade. Sånt händer, och av av den anledningen gör vi som ovan med våra ortopedpatienter.)
 
Senast ändrad:
Står det i journal att du har skickats till ortoped eller att du ska skickas till ortoped? Står det någonstans i journalen att du skickats hem?
 
Jag tolkar det som att husläkaren läst journalen och ringt ts, men kan ha missförstått.

Det står ju i journalen att de hittade något i TS fot och att hen skickats till akutortoped. Något som TS säger att hen inte gjort och infon hen fick på plats efter röntgen var att de inte hittade något och att hen kunde åka hem.
 
Det står ju i journalen att de hittade något i TS fot och att hen skickats till akutortoped. Något som TS säger att hen inte gjort och infon hen fick på plats efter röntgen var att de inte hittade något och att hen kunde åka hem.
Ja men som en annan användare skrev så kan ju det ha skett när bilderna eftergranskades. Jag frågade ts om det stod i journal att hen hade skickats till ortoped eller om det står att hen ska skickas till ortoped, vi får se vad ts svarar😊

Antingen så har de förväxlat sina patienter eller så kommer någon ringa ts och boka till ortoped. Har de förväxlat patienter bör det ju gå att höra av sig och fråga varför det står annat i journal osv.
 
Ja men som en annan användare skrev så kan ju det ha skett när bilderna eftergranskades. Jag frågade ts om det stod i journal att hen hade skickats till ortoped eller om det står att hen ska skickas till ortoped, vi får se vad ts svarar😊

Antingen så har de förväxlat sina patienter eller så kommer någon ringa ts och boka till ortoped. Har de förväxlat patienter bör det ju gå att höra av sig och fråga varför det står annat i journal osv.

Men hen har ju fortfarande inte skickats till akutortoped?
 
Tack för engagemang och svar!
Det står i journalen att jag skickats ner till akuten till ortoped. Vilket aldrig hände. Jag har även ringt till röntgen för att fråga om deras rutiner. Noll svar. Men Sköterskan läste upp vad som stod i journalen flera gånger på min begäran.
Jag måste begära ut journalen från sjukhuset eftersom endast journalen från min läkare syns på 1177.
Jag har inte fått träffa någon ortoped, men har tid till magnetröntgen på måndag.
Det står ingenstans att jag skickats hem. Och det står ingenstans att foten är ua. Tvärtom. Ingen har ringt eller hört av sig, utan jag har jagat läkare.
Tack igen för att ni tar er tid! ❤️
 
Tack för engagemang och svar!
Det står i journalen att jag skickats ner till akuten till ortoped. Vilket aldrig hände. Jag har även ringt till röntgen för att fråga om deras rutiner. Noll svar. Men Sköterskan läste upp vad som stod i journalen flera gånger på min begäran.
Jag måste begära ut journalen från sjukhuset eftersom endast journalen från min läkare syns på 1177.
Jag har inte fått träffa någon ortoped, men har tid till magnetröntgen på måndag.
Det står ingenstans att jag skickats hem. Och det står ingenstans att foten är ua. Tvärtom. Ingen har ringt eller hört av sig, utan jag har jagat läkare.
Tack igen för att ni tar er tid! ❤️
Det låter väldigt märkligt, som i dåligt skött av vården. Vet du vad som stod i den första röntgenremissen? Ibland står det "instruktioner" från remitterade läkare till röntgenläkaren, sådant kan också spela roll i själva handläggningen. Men när det står i journalen att du skickats till ort.akut och du inte gjort det så osar det lite katt. Hoppas verkligen att denna fördröjning inte påverkar din läkning! Ta hand om dig ❤
 
Det låter väldigt märkligt, som i dåligt skött av vården. Vet du vad som stod i den första röntgenremissen? Ibland står det "instruktioner" från remitterade läkare till röntgenläkaren, sådant kan också spela roll i själva handläggningen. Men när det står i journalen att du skickats till ort.akut och du inte gjort det så osar det lite katt. Hoppas verkligen att denna fördröjning inte påverkar din läkning! Ta hand om dig ❤
Jag ska se om jag får fram vad som stod i remissen. Men läkaren som skickade remiss var väldigt förvånad!
Tack för din omtanke! ❤️
Jag kommer absolut att anmäla, det verkar som att de behöver se över sina rutiner lite.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 218
Senast: Lillefrun
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 296
Kropp & Själ Jag håller på och bli galen! För tre månader sen bröt jag ett ben i foten (cuboideum, om det blir lättare), en stressfraktur som skedde...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Jen80
·
Kropp & Själ Inte för att jag är döende precis men lite lätt irriterad är jag allt. Irriterad på vården, ja eller politikerna. De senaste två...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
18 438
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp