Felbehandling tandläkare - ersättning?

R

Raderad medlem 124573

Lååång historia som jag ska försöka sammanfatta...
Som tonåring hade jag tandställning och har sedan dess (i drygt 25 år) haft en fixeringstråd på baksidan av framtänderna. Allt frid och fröjd tills den för drygt ett år sedan lossnade. Jag gick till min vanliga tandläkare som påstod sig kunna sätta tillbaks den och gjorde detta.
Efter bara ngn dag kände jag att det inte blivit rätt, gjorde ont och spände rejält, så jag gick tillbaka. Fick svaret att ”det ser bra ut, vi kan inget göra”..... Vem som helst kunde då se att tänderna flyttat sig och det blivit en 2 mm glipa mellan framtänderna. Efter mkt tjat fick jag till slut en remiss till tandreglering.
7 månader senare fick jag till slut en kallelse och då kom kallduschen. Jag måste göra om hela den ursprungliga regleringen :arghh: Alltså gå med tandställning i ett år och dessutom betala 20 000:- för kalaset.

Frågan är nu - har jag ngn rimlig chans att få ersättning för detta? Jag har försökt ta mig fram i djungeln av försäkringsbolag, patientföreningar och ansvarsnämnder men tänkte om ngn varit med om liknande? Hur stor är chansen att få rätt? Med tanke på hur jag blev bemött senast så gissar jag att tandläkaren kommer att blåneka och frånsäga sig allt ansvar 😬
Ngn med erfarenhet eller tips?
 
Jag har haft otur med tandvården. Har hemsk tandläkarskräck och efter flera års kämpande fick jag rätt till ingrepp under narkos. De gjorde ett undermåligt jobb som gick sönder igen bara någon vecka senare. Det kunde de inte göra något åt. Jag fick boka en ny tid isf. Och en ny tid till ingrepp under narkos är ju inte något man bara fixar. Så nu har jag mer problem än innan 😭

Jag håller tummarna att du har mer tur. Lycka till ❤️
 
Jag har haft otur med tandvården. Har hemsk tandläkarskräck och efter flera års kämpande fick jag rätt till ingrepp under narkos. De gjorde ett undermåligt jobb som gick sönder igen bara någon vecka senare. Det kunde de inte göra något åt. Jag fick boka en ny tid isf. Och en ny tid till ingrepp under narkos är ju inte något man bara fixar. Så nu har jag mer problem än innan 😭

Jag håller tummarna att du har mer tur. Lycka till ❤
Fy din stackare.... Jag är iaf inte rädd, mer än för fakturan då 😬
 
Låter som du gått till en mindre bra tandläkare. Jag går hos en som är jättebra, har tandimplantat och det började med att den ena tanden satt lös, så vid ett besök så borrade de bort fyllningen och skruvade fast tanden igen
La i fyllningen, som höll i 3 dagar innan jag åt något som gjorde att hela fyllningen följde med, ringde tillbaka till tandläkaren och fick ny tid att fixa och behövde inte betala.
De gjorde om proceduren, den här gången höll det nästan 2 veckor innan samma grej hände igen, tillbaka på nytt besök, den här gången slipade de bort all gammal fyllning och fyllde igen, behövde inte betala något för det heller.
Den sitter fortfarande kvar även om lite av toppen försvann, men skruven syns i alla fall inte och inget kan fastna.

Jag har också tandtråd på mina undertänder, egentligen vill jag ta bort den helt och håller, men tandläkaren avråder från det då tänderna sitter så tätt att det är risk att de flyttar på sig igen.
En av pluttarna som håller tråden på plats har försvunnit för flera år sedan.
Jag hoppas det blir bra för dig.

Jag vet att jag höll på att få betala för mina tandimplantat själv (skulle gå på närmare 30 000), då de hade velat rätt länge om de skulle dra ur mina mjölktänder som jag fortfarande hade kvar eller inte, sen när de väl bestämt, hade ja redan fyllt 20 och skulle då egentligen få betala ur egen ficka, men tack och lov slapp jag det, då den tandläkaren ansåg att de var dom som dragit ut på tiden.
Skulle nog säga att det finns bra tandläkare likaväl som det finns mindre bra, gäller att hitta rätt i djungeln.
 
Låter som du gått till en mindre bra tandläkare. Jag går hos en som är jättebra, har tandimplantat och det började med att den ena tanden satt lös, så vid ett besök så borrade de bort fyllningen och skruvade fast tanden igen
La i fyllningen, som höll i 3 dagar innan jag åt något som gjorde att hela fyllningen följde med, ringde tillbaka till tandläkaren och fick ny tid att fixa och behövde inte betala.
De gjorde om proceduren, den här gången höll det nästan 2 veckor innan samma grej hände igen, tillbaka på nytt besök, den här gången slipade de bort all gammal fyllning och fyllde igen, behövde inte betala något för det heller.
Den sitter fortfarande kvar även om lite av toppen försvann, men skruven syns i alla fall inte och inget kan fastna.

Jag har också tandtråd på mina undertänder, egentligen vill jag ta bort den helt och håller, men tandläkaren avråder från det då tänderna sitter så tätt att det är risk att de flyttar på sig igen.
En av pluttarna som håller tråden på plats har försvunnit för flera år sedan.
Jag hoppas det blir bra för dig.

Jag vet att jag höll på att få betala för mina tandimplantat själv (skulle gå på närmare 30 000), då de hade velat rätt länge om de skulle dra ur mina mjölktänder som jag fortfarande hade kvar eller inte, sen när de väl bestämt, hade ja redan fyllt 20 och skulle då egentligen få betala ur egen ficka, men tack och lov slapp jag det, då den tandläkaren ansåg att de var dom som dragit ut på tiden.
Skulle nog säga att det finns bra tandläkare likaväl som det finns mindre bra, gäller att hitta rätt i djungeln.
Jo visst är det så, jag har efter detta återgått till att pendla 60 mil till Stockholm för att kunna gå hos min gamla 🙈🙈 Men i detta fallet är ju skadan redan skedd....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 277
Senast: super
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 817
Senast: LenaH
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 240
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp