Feldmann Comfort, Feldmann FL

Haukur

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av dessa sadlar? Jag har en extremt passglad unghäst med kort rygg (igentligen inte men han är liiiten vilket gör många sadlar för långa). Han har ganska rak rygg, inte skottrak men absolut inte svankig... Normalbyggd mot smal... Tror ni någon av dessa sadlar passar lillkillen? Han ska inte få någon ny förrns näst år men det gäller juh å vara ute i tid (han blir fem nästa år)...
Har nu en Horse saver syntet åt honom, den är lite för lång vilket resulterar i att jag måste ha den lite för långt fram, annars ligger den bra.. Mammas Henri de Rivel ligger oxå bra, men liiiite liiiiite för lång tror dessutom att HDRen är lite för formad sen när han får mer ryggmuskler då han som sagt är ganska rak...

Förslag på sadlar mottages tacksamt, självklart ska sadelmakare prova ut men man mste juh veta var man ska börja... Gillar feldmannsadlarna, tycker om wintecen men vill ha en lädersadel... Bomlös är han väl lite för ung för??!??
 
Feltmansadlarna är 50 cm långa, minst. Alltså längre än HorseSavern :(

Tycker att få av islandslädersadlarna är korta nog åt korta hästar, de flesta är 48-55 cm. Ulansadeln är nästan kortast :o klart kortare än HorseSavern men den är ju också ett lågprisalternativ och bommen stel.

Har du spanat in Balderums Pioneer ? Den är ju kortare.
 
Jag har en liten o nätt pålla o en pålle med kort o bred rygg, så jag tycker jag kan rekommendera Pioneer som så vitt jag vet är den kortaste. Sedan Loftur och så Àstund.
Tyvärr är Feldmann alldeles för långa när jag har sådana hästar.

Lofturen är bäst på pållan just nu, o Pioneern till pållen. Men måste byta till dressyrsadel pga vissa omständigheter kring pållen. Det här med sadlar tar visst aldrig slut, när jag väl trodde jag var färdig! :bump: Ta gärna kontakt om du vill!

Lena
 
Feldtman har ju kommit med en ny modell som ser mycket intressant ut kolla Här Sen finns ju också Wintecsadlarna i lädermotsvarighet och kallas då Bates!
 
Bates sadlarna ska ju vara bra (wintec fast i läder) passade dock inte på min pålla.
Något som däremot låg perfekt var passier sadeln jag just köpt.
Den är inte så lång heller!
 
Hur lång är Pioneer och Loftur vet du?
Hur breda (vinkelmått i grader)?

Letar också kort sadel nämligen.

Vildvittra
 
Glömde skriva att Bates Capprillin vet jag är 43 cm lång.
Lofturn är om jag minns rätt 45 cm.
Min passier tror jag också är ca:43 cm lång.
 
Pioneern är under 40 cm mot hästen...minns inte exakt, hade ett papper här o en tråd om det i vårvintern. 38 mot hästen...den kortaste jag sett hur som helst - men jag har inte sett ALLA!!! vi har några sadelmonster här...moniq o emmi?? om jag minns rätt??

Jag har loftur och pioneer hemma, och den jag har är 42 cm mot hästen, lofturen alltså. Går bra mot min nätta lilla pålla! pållen som har en mycket bred o kort rygg har Pioneern som sin favorit. mycket bra bom, flexibel. Jag vet att många är misstänksamma mot Pioneern pga det låga priset - men jag kan bara säga att det är en kvalitéetssadel. Bommen o flexibiliteten är fantasktisk bra!

Breda?? Min pålle är den bredaste o han tar stl xx-wide i Loftur och L i Pioneer - motsvarar 135 grader.

Pållan som har loftur går i 130 grader har x-wide i loftur o tar M i Pioneer. Då är de mätte med ett vanligt gradmått.... Hur man mäter hästar är olika. Enligt Pioneers sätt att mäta tar pållen 107 grader o pållan 105 grader.

Lena
 
Sadelmonster här :rofl:!
Jag har haft en Pioneer Flatseat och en Pioneer Deap Seat. Flatseaten var storlek 17" och bomvidd M. M skulle ju vara lika med 106 grader och efter att ha mätt på Rei Ridings (det är dom som har Pioneer) vis så fick jag att min häst var 105 grader. Man mätte då högre upp över manken än vad jag tidigare gjort. Anläggningsytan sas skulle vara ca 38 cm men den var ca 42-43 cm när man satt i sadeln. Deap Seaten jag hade var i storlek L men jag uppfattande den faktiskt som smalare än min Flatseat som då var i storlek M :confused: Gillade inte alls Deapseaten den var helt för bred uppe i sätet för mig. Kunde liksom inte riktigt sitta om i den. Flatseaten därimot satt jag perfekt i och föredrog faktiskt att rida i den framför min dressyrsadel när vi skulle träna dressyr :). Kan verkligen rekommendera Pioneer flatseat. En mycket bra sadel fast ganska flat i sätet, men gillar man det så är den suverän!
Såg nu att dom skulle höja priset på Pioneer men nån tusenlapp!
Min dressyrsadel är en Wintec Pro dressyr Kolla här! och den ligger också kanonbra på min häst. Den har ett annat sadelgjordssystem som skiljer sig från Wintec 500 Kolla här!
Sadelgjordssystemet är liksom i Y form Kolla här! så man själv kan ändra så det passar ästen och det fixerar sadeln så den ligger helt still. mycket bra. Sen har Wintec Pro ett annat ytmaterial som är mockaliknande. Ger enormt bra grepp. Både Wintec 500 dressyr och Pro Dressyr har en anläggningsyta på ca 42-43 grader i storlek 17" och givetvis ändingsbar bomvidd där det vidaste motsvarar storlek M på Pioneer. Sen har vi också en Olympic Hekla och den har bara bomvidd 30 men på nåt konstigt sätt så ligger den kanon på våra hästar. Kan vara för den har korta ortspetsar :confused:. Den har en anläggningsyta på ca 44 cm och är ribbad. Mycket mysig och skön att rida och ligger mycket bra på hästens rygg! Så det var lite om mina sadlar!
 
Tackar tackar emci och Balderum :bow: :bow:

Utförligt och bra! Det är kanon när ni lägger in bilder också så kan man kolla direkt och slipper leta. :)

Har själv sneglat en längre tid på Wintecs dressyrsadel och fått för mig att jag skulle gilla den. Har en Wintec islandssadel som jag trivs ganska bra med men skulle egentligen vilja ha en som är lite djupare med högre bakvalv + att min Wintec är alldeles för lång och rak till en av mina hästar.
Loftur har jag också kollat lite på men aldrig testat, samma med Pioneer (känner ingen som har en sån heller). Var kan man köpa/testa Pioneer vet ni det? Finns det nån sadelförsäljare som åker runt och testar som har den?

Men inte är väl era hästar så breda som 130 grader?? Eller missuppfattade jag. Mina är ligger runt 100 grader, visserligen skulle de väl kanske behöva lite mer muskler, åtminstone en av dem, men att de skulle muskla på sig så mycket tvivlar jag på. Nu har jag bara mätt själv med tumstock och gradskiva så jag vet inte hur exakt det blir, men ett hum har man ju. Hur mäter ni, har ni något specialtillverkat mått eller så?

Vildvittra
 
Jag mäter också bara med tumstock och gradskiva. Jag gjorde först så att jag mätte så att tummstockens innerspets låg mot det stället som jag ville ta bredden på dvs ca 3 fingrar bakom bogbladet! Men sen då jag skulle köpa Pioneern så sa dom att jag istället kulle mäta så att innerspetsen istället var ca 4 fingrar ovanför mätstället. När jag mätte på mitt sätt dvs tryckt mot mätstället på hästen så fick jag ca 120 grader om jag nu minns rätt och när jag mätte på Pioneers vis så fick jag ca 105 grader. Så det kan sklija rätt mycket beroende på hur man mäter. :crazy:
Har sett att det finns speciella mätinstrument som man kan använda när man mäter sin häst. Kommer inte ihåg var jag har sett det dock. Men det kanske nån annan gör :)
 
När du skriver 4 fingrar ovanför mätstället menar du då uppe i luften (dvs att du inte trycker ner tumstockens vinkel mot hästen) eller att du flyttar fram tumstocken 4 fingar och alltså mäter på bogbladet s a s? Förstod du hur jag menar?

Vildvittra
 
Tack för alla svar! :bow:
Har faktiskt sneglat åt Pioneeren men ingen här i trakten äger en å jag vill PROVA :smirk:...
Men men, kanske kommer d hit några pioneerer som jag kan testa innan d är dax för nytt åt lillkillen..

Föresten, vilken modell föredrar ni -deep eller flatseat??
 
När jag skriver 4 fingrar ovanför mätstället så menar jag 4 fingrar upp i luften. Hoppas att du förstår vad jag menar!
 
Ja - där har vi ju dej!! :)

Min pålle blev 107 grader när de mätte, sedan bad jag dem mäta med gradmått o då blev det 135 grader, stl L på pållen.

Pållan har 105 grader Pioneermätt, 130 grader med gradmått.

PUH :bump: Man kan mäta olika!

Lena
 
Du bor i Norra bergslagen...långt från Örebro?? Jag bor drygt 1 1/2 timme neråt från Örebro mot Norrköping.

Lite lång resväg för o prova sadlar. Pioneer finns 20 min resväg från mej, så de kanske kan åka upp till dej??

Flat seat kändes bäst, men då är den ju ganska rak. Deep kändes fel, som om ändan på hästen åkte upp?? :confused:

Men det är ju en smaksak! Bommen är mycket bra, känns bra när jag är ute o rider o den funkar i dressyren när jag fått hjälp att ändra ridstil o fått reda på mina skänklar.

Jag söker ju en dressyrsadel nu, även om det går bra med Pioneern än så länge. Sen är det svårt hitta kortare sadlar oxå till pållen. Breda sadlar kommer mer o mer - jättebra!

Lena
 
Pioneer finns 20 min från dig säger du, vartdå? Var inne på deras hemsida och kollade och de har ju en ren dressyrmodell också har nån testat den?
Är Pioneer omstoppningsbara förresten?
Och Balderum vad menar du med gradmått???


Vildvittra
 
Som jag fattat det är de omstoppningsbara, fast man får skicka dem till Italien för att få det gjort.
 
ITALIEN??? Shit! Varför kan inte vanliga sadelmakare stoppa om? Italien måste juh va svindyrt :(
 
emci var är du?! Hon känner till det där bättre än jag. Tror att själva frakten ombesörjs av den svenska leverantören. Sadeln är stoppad med neopren så det är troligtvis därför. Ni som kan det här bättre, rätta mig om jag har fel!
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln...
2
Svar
23
· Visningar
9 826
Senast: Andrii
·
Utrustning Jag letar efter sadel till hästen, men det är inte lätt att hitta nån. Det behövs en sadel som är vid, då hästen är ganska tunnliknande...
Svar
0
· Visningar
614
Senast: Glory
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 104
Senast: Glimris
·
Utrustning Måste hitta en dressyrsadel till min fyraåring. Den jag har kvar sen andra hästen passar inte... Det är en Trainers jessica normal bom...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 454
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp