Feliway någon?

Otherside

Trådstartare
Jag fick tips i min andra tråd (om kastrering av hemlös katt) att testa Feliway. Jag har googlat nu och det är isåfall Feliway Friends vi ska använda. Någon här som testat? Som det är nu är det ohållbart här hemma, med två katter som inte går ihop - eller, det är vår egen katt (kastrerad hane) som inte vill ha den Nye i sitt hem. Det går lite upp och ner - igår gav de typ upp och somnade i soffan med nån meter mellan dem, i nästa minut slåss de, rejält, och blir kaos i huset.

Och - det är väl ingen doft som vi människor uppfattar...?
 
Tycker feliway funkar bra, men jag har också varit försiktig vid ihopsläpp med vuxna katter
Haft i olika rum, sen i rum med galler mellan. Sen öppnat lite, och när dom börjar mopsa sig har jag brutit direkt och satt in i separata rum med galler emellan igen.
Slåss dina så, så hade iaf jag separerat dom ett tag :)

Nej, det luktar inget, inte vad jag känner iaf! :)
 
Min mamma hade i flera år och tyckte att hon märkte effekt i form av att de höll mer sams, och det var inget som vi människor uppfattade med doft eller så. När hennes katter skulle flytta in hos mig i höstas googlade vi dock evidensläget och hittade en studie där det inte hade haft någon effekt och inget som talade för att det faktiskt skulle fungera. Så jag har tyvärr inte känt att det har varit lönt att fortsätta. Men visst, det kan ju inte skada i alla fall och många upplever ju effekt även om det är frågan om huruvida det är placebo eller något mer.

(Katterna är för övrigt snarare mer sams hos oss, men det har ju varit miljöombyte och gammelkatten är inte längre lika skarp som när hon var yngre.)
 
Har ingen erfarenhet av feliway vid hopsläpp, men använder sprayen på fåtölj där jag inte vill att de ska kloa mer. Det funkar.
 
Jag använde både vanliga feliway samt friends när Lukas kom. Märkte eg inget särskilt, det var ju gnissel och bråk osv. Men är de tog slut märktes det att der blev ännu värre.

Tog drygt ett år innan jag kunde ta bort dem utan försämring. Använder fortfarande sprayen i bil och diffusorer I vägguttag (friends och classic) när vi åker till husse t ex
 
Fanns bara en variant när jag använde det, och jag tror nog att de som stressas gör det oavsett. Alla individer är olika, och jag tänker mig att min katt som allra helst vill vara ensam inte mår bra av några feromoner förutom sina egna.

En av mina tidigare, som aldrig var problem med andra katter och väldigt social, snedtände på feliway classic. Han letade och letade efter katten som inte syntes tyvärr. Blev tillslut aggressiv. Men ingen annan har reagerat negativt.
 
En av mina tidigare, som aldrig var problem med andra katter och väldigt social, snedtände på feliway classic. Han letade och letade efter katten som inte syntes tyvärr. Blev tillslut aggressiv. Men ingen annan har reagerat negativt.
Jag har köpt ett nu (Feliway Friends) och satt in i väggkontakten! Just nu är orosmakaren utomhus men vi får se hur de reagerar senare idag. Spännande!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
1 961
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 965
Övr. Katt Kanske fel tråd, men det handlar om katter i alla fall, så jag provar här. Nån som kan tipsa om filtar/täcken/dynor/överdrag som man...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Piglet
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 932
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp