Bukefalos 28 år!

Fell Pony intresse?

H

Haaber

Jag har sökt lite på buke och hittat lite om Fell pony, men inläggen är gamla.
jag skulle vilja veta om det är någon som har nån i Sverige och om det är en ras av intresse.

lite bilder kanske....
 
Sv: Fell Pony intresse?

Hej!
Jag har ridit på en ridskola i 10 år där det tidigare funnits 3 fellponnyer som nu gått bort, och i dagsläget finns där 2 stycken.
Det är en jättemysig ras, verkligen. De kan vara rätt envisa och starka.
De är väldigt väldigt vackra, och finns i varierande; både större och kraftigare och mindre och "smidiga".
Jag vet inte hur de lämpar sig för dressyr och hoppning osv, då vi inte är överdrivet aktiva med sådana aktiviteter på högre nivå på ridskolan, men det är ju som med andra raser att det finns många olika typer, talanger och lynnen inom rasen.
Hoppas du fick lite hjälp av detta i alla fall : ) Fråga gärna om det är något mer så ska jag försöka svara!
 
Sv: Fell Pony intresse?

jag vet att de ofta används som körhästar och dressyr hästar för yngre åldrar. ungefär som friesern. att de kan bära en vuxen upp till 85kg.

tack för svaret.
 
Sv: Fell Pony intresse?

Helt underbar ras. Har föresten PM:at dig

Själv har jag två stycken ston. Ett i från Holland och det andra från England. Båda är dräktiga med den Danske hingsten Wellbrow Raider.
20070818071.jpg
[/IMG]


September097.jpg
[/IMG]Gentle 5 år

Clover024.jpg
[/IMG]

September047.jpg
[/IMG] Clover 12 år

Fellponnyn är en robust ras som lämpar sig till familjehäst. Körning eller ridning, bestäm själv ;)
Det finns ca 10 i Sverige
ca 6000 i hela världen så rasen är tämligen liten
Ursprungsland: England

Ursprung: Franska, Tyska, Frisiska, Polska och Spanska hästar tillsammans med den Keltiska ponnyn tror man är ursprunget till flera Brittiska raser bla Fellponnyn.

Mankhöjd: Ej över 142 cm

Exteriör:

Huvud: Litet och ädelt med rak nosprofil, bred panna och avsmalnande ned mot mulen, stora, klara, utstående ögon, små fint skurna öron, torra ganascher och stora, öppna näsborrar.
Hals: Väl ansatt med en naturligt hög resning, den är välproportionerad, muskulös och vackert böjd.
Rygg: Ganska väl definierad manke, lång och rak rygg, bred och stark länd, kort, runt, sluttande kors, den tjocka, vågiga svansen samt manen får växa sig riktigt lång.
Bål: Bred och djup bröstkorg, väl tillbakalagda och sluttande bogar, uppdragen buk.
Extrimiteter: Välmusklade ben med synnerligen kraftiga, välformade skenor med ett standardmått på minst 20 cm, starka och böjliga hasor, ganska korta kotor med kraftigt hovskägg, runda och väl formade hovar med hårt, blått, hovhorn.
Mentalitet: Fellen är känd för sitt vänliga och lugna temperament. På bilder så kan Fellponnyerna se ut som små nallebjörnar, speciellt när de har sin vinterskrud. Men denna ponny är uppfödd under hårda förhållanden och är van att tänka själv för sin överlevnad. En mentalitet hård som stål har det sagts.

Färg: Svart, brun, mörkbrun, skimmel. Vita tecken så som en liten vit stjärn eller lite vitt på bakkotorna är tillåtet.

Smått och gott:

Ordet Fell betyder bergit hedlandskap (den natur där rasen är uppvuxen på)
Fellen har liksom Friesern en något högre knä -och hasauktion
Äga en Fell kan bli en stor utmaning, då de är hårda i sin mentalitet
Men att äga en Fell betyder även att om han litar på dig så gör han det till 100%
Tråka inte ut Fellen med för mycket ensidig träning. Gör du detta hittar de snart på nya bus för att få livet till att bli lite trevligare. Låt de därimot arbeta ordentligt med hela kroppen. De är avlade för att arbeta
En Fell bör inte ridas in innan den är 4 pga den sena mognaden i både kropp och huvud
Fellen mognar sent. 7 års ålder brukar riktlinjerna vara

Tack för mig

PS

- EN RIKTIG PONNY ÄR EN FELLPONNY :rofl:
 
Sv: Fell Pony intresse?

Min kusin har en avelshingt Fellponny, alldeles underbar :)! Hon har börjat med uppfödning nu och nu är jag sugen på att köpa mig ett sto men jag hittar inget! är det någon som vet av ett fint sto som är till salu? svara gärna jag är hemskt intresserad!
 
Sv: Fell Pony intresse?

Min kusin har en avelshingt Fellponny, alldeles underbar :)! Hon har börjat med uppfödning nu och nu är jag sugen på att köpa mig ett sto men jag hittar inget! är det någon som vet av ett fint sto som är till salu? svara gärna jag är hemskt intresserad!

Världens goaste ras :-)

Jag har PM:at dig :-)
 
Sv: Fell Pony intresse?

Helt underbar ras. Har föresten PM:at dig

Själv har jag två stycken ston. Ett i från Holland och det andra från England. Smått och gott:

Ordet Fell betyder bergit hedlandskap (den natur där rasen är uppvuxen på)

Jag var just inne på din hemsida - fina bilder! Dock kommenterade jag inte eftersom jag inte fick upp all text och kunde se hur aktuell den var så jag kommenterar här istället :D

Har du varit i England och hämtat hem den andra hästen själv eller köpt den i Skandinavien? Isåfall är jag bara nyfiken på var - själv är jag Dales-fantast och de är ju båda från norr och med liknande bakgrund.

Om din hemsida fortfarande är aktuell så kan du ju alltid lägga in att ordet fell kommer av det nordiska "fjäll". Lite kul kuriosa för en svensk. Det dräller av skandinaviska ord däruppe och speciellt just sådant som rör naturen.
 
Sv: Fell Pony intresse?

Hemsidan är fortfarande aktuell.... men tittade igenom den i dag och jag måste uppdatera den :D

Gentle köpte jag i Sverige, hon är född i Holland
Clover köpte jag i Danmark, hon är född i England

Äger du en Dales? Lite intresserad själv av den rasen (släktingar som dem är hihi)

I år fick vi inga Dales till utställningen, hoppas på nån nästa år om vi får någon inbjudan.
 
Sv: Fell Pony intresse?

hej fellponnyn är ett arbetsdjur med samma funktion som new forestponnyn m.fl. varit, en arbetande transportör. I senaste nr av ridsport finns en intressant redogörelse för bedömda fellponnyer. /kladruby
 

Liknande trådar

Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 614
Senast: MJLee
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 878
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 699
Senast: MML
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp