Felridning?

N

Nixan

Om man rider vägarna rätt, fast trav i stället för galopp, räknas det som felridning? Jag förstår ju att man ej kan få några poäng, men blir det minus?
 
Jag gjorde så själv på en träningstävling för en tid sedan. Min häst är inte färdig för att börja galoppera än, men jag ville gärna passa på och "miljöträna" henne och se vad hon tyckte om dressyrstaket och domarbord mm.

Jag sade till i förväg, eftersom jag inte ville bli avblåst för felridning under ritten. Jag fick inga avdrag för felridning, men det blev en hel massa nollor i protokollet... :D Jag fick heller inga poäng på avdelningen "Allmänt intryck", eftersom domarna ansåg att de inte kunde bedöma vare sig hästens gångarter eller min sits osv eftersom vi inte galopperat.

Immer
 
Om du sagt till i förväg så domaren vet om det, eller om det syns att du försöker galoppera så blir det ingen felridning. Bara noll poäng eftersom du inte utfört rörelsen, och även avdrag under allmänt intryck på ryttarens inverkan och även på hästens gångarter. Vägarna kan man i det läget inte bedöma eftersom de ska utföras i galopp och domaren kan inte veta om du skulle ridit samma vägar i galopp som du gör i trav, du kanske skulle ligga 3 meter innanför spåret och gena i hörnen.

På klubbnivå är det möjligt att du kan få poäng om klubben sagt till domaren att låtsas att det ska vara trav även där det står galopp.
På programridningsträning/träningstävling där du får välja program själv så är det bättre att välja ett LD-program, transportsträckorna i LC blir så väldigt långa när man rider dem i trav istället för i galopp.
 
Jag tyckte att det borde vara så, men ville få det bekräftat.

1000 tack för svaren!
 
På domarkursen fick vi lära oss att om det är fel gångart så ger man 1 eller ev 2 eftersom ekipaget trots allt ridit vägen enligt programmet. Enda gångerna man ger 0 är vid avfallning/omkullridning eller då en bedömningspunkt endast består av ett galoppombyte som inte utförs alls.
 
Och jag är helt övertygad om att den som dömde på klubbens träningstävling inte hade gått den kursen. :D

Immer
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
612
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp