Felvinklade ben vid födsel

Modig_Korn

Trådstartare
Idag föddes en liten marsvinsbebis där marsvinen är inacorderade, en av våra honor då.. Den har båda frambenen vinklade åt fel håll. Har sett bilder på föl som har benen felvinklade, undrar om det är farligt, rätar de ut sig eller ska man avliva dem? Just nu väntar vi och ser.. Det har fötts en annan unge samma dag med liknande problem men inte lika allvarligt som min unge.. Vi har grubblat på om det har och göra med foder, foder mängd eller bara genetiskt, eller tillfällighet :confused: :(
Han är iafl döpt till Hassan nu, hoppas att han överlever det här...
 
Det kan bero på hur han har legat i mammas mage och kan faktiskt räta ut sig.
Försök masera och dra lite lätt i benen för att underlätta om det bara var ett fel som kommit till av lite fel ställning i magen.
Vilket håll vinklas dom åt?
Avel kan det såklart bero på men tror inte på foder eftersom det då skulle ha blivit samma på flera ungar än så.

Jag skulle faktiskt avvakta och se om det bara var felläge i magen som var felet för då bör dom räta upp sig om ungen inte verkar lida av det.
 
Har haft en unge med ett felvinklat framben, inåt tror jag att det va. Men tyvärr så valde jag att ta bort den, för efter 2 dagar så såg benet likadant ut och fick rådet att avliva.
Hade försökt med lite lätt massage enligt råd, men det hjälpte inte. Avla inte på den honan mer om det är hennes första kull, kan ju vara ärftligt.
Man kan också känna om det sitter i musklerna eller i själva benet. Tänk på att nu är bebisen lätt och det funkar för den att kanske stödja på benen, men sen... den blir ju tyngre.
 
Han väger omkring 150g redan :smirk: ensam i kullen, frambenen vinklade innåt. Det är honans 4 eller 5 kull och den första som blivit så...
Får se hur vi gör...
 
När jag tänkte närmare på det så var min unge med i den kullen som jag fick stenfoster i också. Detta var i augusti under rötmånaden. Jag kommer ihåg efter det att man sa att man skulle undvika kullar under rötmånaden. Ett tips till nästa år. Är han dessutom ensam i kullen så har han ju inte legat och haft det trångt på det sättet, men mycket näring verkar han ju ha fått :smirk:
 
Hade en teddy hona en gång hon skulle inte ha fött ungar föräns en vecka senare men när vi kom hem från utställningen var det tre marsvin i buren istället för två, men alla var nästan lika stora :crazy: En baota stor teddyhane hade hon klämt ut :D

Denna linjen är fantastisk med allt vad ungar heter.. Helt enkelt super mammor :love: Att ta ur henne ur avel skulle bli ganska förödade för deras fortlevnad även om det återstår en vuxen hane, 2 under året honor (köps kanske tillbaka en hona till) och så den här honan.. De är ättlingar till mina första marsvin - 5 år sen :bow: :love:
 
Jag tror inte att stenfoster och rötmånad
har något samband, eftersom det inte är
bakterier i livmodern som orsakar det.
Fostret dör av någon anledning och torkar in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp