Fem-åring som biljaderar

C

colorado

Har en femårig ponny som biljaderar med frambenen, någon som vet om det kan bli bättre med åldern och om det belastar benen negativt?
:confused:
 
Jag har också en häst som biljarderar och jag har fått till svar av både hovslagare och veterinär att det inte påverkar hästens hållbarhet. Speciellt om hästen inte är så stor. Min syster har en nordsvensk som biljarderade otroligt mycket när han var unghäst men när han blev mer musklad slutade han biljardera. Han har gått och går fortfarande som travhäst och tävlar aktivt. Han har aldrig haft problem med ben/ leder eller dylikt. Så, jag tror inte att du behöver oroa dig för att din häst biljarderar.
 
Vi har också en ponny som biljarderar, men han har inga problem med det. Ofta är det någon lite skevhet i skelettet, ofta i carpus när det är framben, som orsakar det.
 
Min sexåring gör samma sak och jag har läst att när hästen blir rätt tränad mm så försvinner det mer å mer. Han biljaderar t ex mer i hagen än när jag rider.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 300
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Livi
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp