Shpongle

Trådstartare
I lördags fick vi hastigt låta vår älskade hund somna in.
Ett avslut som skulle vara värdigt känns allt annat än värdigt.. Jag funderar på att kontakta kliniken om vår tråkiga upplevelse.

Vi fick åka akut in till djursjukhuset då vår hund blivit akut dålig. När djurvårdaren skulle ge lugnande i nackskinnet och när sticket kommer så piper min hund till och lyfter upp huvudet så djurvårdaren tappade greppet och kanylen åkte ur så, så hon fick göra om allt.

(Ska tillägga att min hund är en pyttis på 1.7 kg och ca 20cm i manken så hon är ingen stor hund som kan göra kraftiga ryck. Dessutom höll jag henne i famnen och så var hon väldigt sjuk och hade inte så mycket krafter kvar.)

Sen när det var dags att sätta infarten så misslyckades hon i frambenet så hon hämtar en kollega. Samma djurvårdare försöker att sätta en infart fast på insidan av bakbenet vid ljumsken men misslyckas och där gröper hon runt med kanylen för att försöka hitta ett kärl. Då var jag på väg att säga till henne. Men kollegan sa till henne och tog över och sätter infarten i frambenet på första försöket.

Detta resulterade i att min älskade vän blev stucken Fem ggr! När det egentligen bara behövdes två ggr!

Detta spelas upp om och om igen i mitt huvud och det är fruktansvärt! Känns så jävla ovärdigt avslut!💔😭
 
Dessutom så kändes det som hon försökte skyla sitt misstag genom att vika över kisskyddet som hon låg på över hennes rumpa och bakben.
 

Bifogade filer

  • 331A954D-7103-4D50-B7C4-8CCD6CE9E6FF.png
    331A954D-7103-4D50-B7C4-8CCD6CE9E6FF.png
    137,7 KB · Visningar: 19
Beklagar att du var tvungen att låta din hund somna in :(
Att sköterskan tappar greppet osv när den lyfter upp huvudet är ju tyvärr inte jättekonstigt, jag tänker mig att på framförallt så små hundar kan det vara svårt att få ett bra grepp. Ibland är det lättare med större hundar, även om de skulle vara vildare, helt enkelt för att det finns mer att ta i. Sedan är det inte helt ovanligt att de försöker sätta kanyler i bakbenen istället för frambenen. Hos "min" veterinär gör de alltid det för blodprov tex. Vissa tycker att det är lättare, men om de inte lyckas är det klart att de bör försöka på annat ben. Åter igen, det kan bli svårt när hunden är liten, tyvärr.
 
Såklart beklagligt att du inte hade någon bra upplevelse. Kan dock tänka mig att om din hund var så liten, att det är svårare att sätta en kanyl i ett blodkärl då allt såklart är mindre och med det kanske svårare. Måste ju vara som med människor, att vissa är svårstuckna.
 
Beklagar din upplevelse.
Tyvärr kan det vara svårt att sticka dem i bland. Särskilt en så liten hund som dessutom är sjuk. Jag lovar att det inte finns någon som jobbar med detta som inte vill att det ska gå så bra som möjligt. Just avlivning är en sak som är stressande även för personalen när det inte går som man vill.
 
I lördags fick vi hastigt låta vår älskade hund somna in.
Ett avslut som skulle vara värdigt känns allt annat än värdigt.. Jag funderar på att kontakta kliniken om vår tråkiga upplevelse.

Vi fick åka akut in till djursjukhuset då vår hund blivit akut dålig. När djurvårdaren skulle ge lugnande i nackskinnet och när sticket kommer så piper min hund till och lyfter upp huvudet så djurvårdaren tappade greppet och kanylen åkte ur så, så hon fick göra om allt.

(Ska tillägga att min hund är en pyttis på 1.7 kg och ca 20cm i manken så hon är ingen stor hund som kan göra kraftiga ryck. Dessutom höll jag henne i famnen och så var hon väldigt sjuk och hade inte så mycket krafter kvar.)

Sen när det var dags att sätta infarten så misslyckades hon i frambenet så hon hämtar en kollega. Samma djurvårdare försöker att sätta en infart fast på insidan av bakbenet vid ljumsken men misslyckas och där gröper hon runt med kanylen för att försöka hitta ett kärl. Då var jag på väg att säga till henne. Men kollegan sa till henne och tog över och sätter infarten i frambenet på första försöket.

Detta resulterade i att min älskade vän blev stucken Fem ggr! När det egentligen bara behövdes två ggr!

Detta spelas upp om och om igen i mitt huvud och det är fruktansvärt! Känns så jävla ovärdigt avslut!💔😭
Det är lätt att sätta mänskliga känslor på situationen. Kanske är du själv bekymrad över kanyler?

Jag som inte är det minsta stickrädd lovar att det inte är nån oerhörd skillnad mellan att bli stucken två eller fem gånger. Hunden fattade inte vad som skedde och var väldigt illa sjuk. Ett stick av kanyl var nog det minsta i den där förfärliga situationen.

Huvudsaken var väl att hunden fick sluta sitt lidande?

Beklagar din sorg :heart
 
Jag förstår att det var tufft för er att se, man vill ju att allt ska gå enligt plan. Kanske var hen relativt ny och ovan? Det kan ju ha varit första gången som hen skulle sticka framför folk och hen blev nervös. Jag personligen ogillar att sticka framför djurägare och låter alltid en mer erfaren kollega göra det, men jag jobbar bara som timmis. Är man fast anställd måste ju någon gång bli den första.

Jag säger inte att det är fel att kontakta kliniken, jag förstår som sagt er tråkiga upplevelse. Men man kanske ska försöka se det ur djurvårdarens/DSSens perspektiv också, det är inte alltid helt lätt att lägga kanyler på ett djur som fått lugnande (minskar cirkulationen), speciellt små djur kan vara svåra, och är de sjuka blir det ännu svårare. Att hunden rörde sig och skrek till när hen stack i nacken kan ju inte hjälpas. Hen tyckte säkert att det var jättepinsamt som det är, jag kan lova att just avlivningar är en situation där man verkligen vill att allt ska gå smärtfritt.

Som sagt, hör av er till kliniken om ni vill. Men jag tror inte att man ska ha inställningen att hen gjorde fel. Alla kan ha en dålig dag på jobbet/bli nervösa etc. Sen är det såklart oerhört tråkigt att det blir så, speciellt vid en avlivning, och jag förstår till 110% att det kändes jobbigt för er. Jag tror dock inte hunden led supermycket av att bli stucken om den dessutom fått lugnande.

Styrkekramar :heart
 
Dessutom så kändes det som hon försökte skyla sitt misstag genom att vika över kisskyddet som hon låg på över hennes rumpa och bakben.
Nej, hon gjorde så för att det är vanligt att hunden både kissar och bajsar när den somnar in.

Jag kan inte se att något fel har begåtts, det är tyvärr jättevanligt att det är svårt att sticka och få i kanyl i extremt små hundar, som är sjuka och dessutom fått lugnande som gör att kärlen drar ihop sig kraftig.
Tyvärr är det så att man inte har direkt några andra trevliga val om man inte får i en kanyl. Då får man helt enkelt försöka tills man får i kanylen.
Att sticka hunden direkt i hjärtat med avlivningsvätska är en betydligt otrevligare upplevelse och inget man som personal gärna gör.
Tro mig, sköterskan hade nog rejäl ångest över situationen. Vid avlivningar vill ALLA att det ska gå snabbt och smidigt. Tyvärr gör det inte alltid det eftersom det är levande varelser vi pratar om. Det handlar inte om brist på kompetens.
Jag beklagar att din hund fick somna in.
 
Det är ingen rolig situation man är i när man är hos veterinären och ska låta sin hund få somna in. Däremot så måste man kanske försöka förstå hur en avlivning går till, att det inte alltid är enkelt att sätta en infart på en hund ens när den är frisk (jag har en ras som har mycket svårstucken pga tjock hud) och att man försöker att inte sätta sina egna känslor på hunden.

En avlivning går ju vanligen till genom tre steg: lugnande, överdos av narkosmedel och till sist själva avlivningssprutan. Jag har varit med om att man helt valt bort den lugnande, då hunden i det fallet hade svårt att andas pga en akut lunginflammation och veterinären berättade att en lugnande spruta i det läget kunde skapa panik hos hunden. Hunden fick då narkosmedlet direkt, vilket inte är någon fara för hunden, men kan se dramatiskt ut för ägaren då hunden går från vaken till att bara ramla ihop i medvetslöshet på några sekunder.

Jag tror inte att din hund led av att bli stucken flera gånger och jag tycker att du fått bra svar i övrigt. I sin sorg kan det vara lätt att överanalysera allt som görs och som inte görs, men försök att låta bli att skuldbelägga de som gjorde sitt jobb och enligt din beskrivning verkade ha gjort det på ett korrekt sätt (även om de fick sticka flera gånger).
 
Nej, hon gjorde så för att det är vanligt att hunden både kissar och bajsar när den somnar in.

Jag kan inte se att något fel har begåtts, det är tyvärr jättevanligt att det är svårt att sticka och få i kanyl i extremt små hundar, som är sjuka och dessutom fått lugnande som gör att kärlen drar ihop sig kraftig.
Tyvärr är det så att man inte har direkt några andra trevliga val om man inte får i en kanyl. Då får man helt enkelt försöka tills man får i kanylen.
Att sticka hunden direkt i hjärtat med avlivningsvätska är en betydligt otrevligare upplevelse och inget man som personal gärna gör.
Tro mig, sköterskan hade nog rejäl ångest över situationen. Vid avlivningar vill ALLA att det ska gå snabbt och smidigt. Tyvärr gör det inte alltid det eftersom det är levande varelser vi pratar om. Det handlar inte om brist på kompetens.
Jag beklagar att din hund fick somna in.
Ledsen för ot, men måste bara fråga. Sticker man någonsin hundar intraosseöst i sådana situationer (går det ens)? Det kan ju också se mycket dramatiskt ut men är iaf inom humanvården ett alternativ när det är problematiskt att sätta infart (på hjärtstopp etc).
 
I lördags fick vi hastigt låta vår älskade hund somna in.
Ett avslut som skulle vara värdigt känns allt annat än värdigt.. Jag funderar på att kontakta kliniken om vår tråkiga upplevelse.

Vi fick åka akut in till djursjukhuset då vår hund blivit akut dålig. När djurvårdaren skulle ge lugnande i nackskinnet och när sticket kommer så piper min hund till och lyfter upp huvudet så djurvårdaren tappade greppet och kanylen åkte ur så, så hon fick göra om allt.

(Ska tillägga att min hund är en pyttis på 1.7 kg och ca 20cm i manken så hon är ingen stor hund som kan göra kraftiga ryck. Dessutom höll jag henne i famnen och så var hon väldigt sjuk och hade inte så mycket krafter kvar.)

Sen när det var dags att sätta infarten så misslyckades hon i frambenet så hon hämtar en kollega. Samma djurvårdare försöker att sätta en infart fast på insidan av bakbenet vid ljumsken men misslyckas och där gröper hon runt med kanylen för att försöka hitta ett kärl. Då var jag på väg att säga till henne. Men kollegan sa till henne och tog över och sätter infarten i frambenet på första försöket.

Detta resulterade i att min älskade vän blev stucken Fem ggr! När det egentligen bara behövdes två ggr!

Detta spelas upp om och om igen i mitt huvud och det är fruktansvärt! Känns så jävla ovärdigt avslut!💔😭
Vår hund blev väldigt sjuk förra året och när vi tog bort henne så gjorde hennes hälsotillstånd att kärlen blivit väldigt porösa och svåra att sticka i. Det tog många försök och letande efter en åder som skulle hålla.
Jag tror tyvärr det är svårt att komma ifrån när någon är väldigt sjuk, det var samma med min mamma när hon gick bort i cancer.
Klart det är en väldigt jobbig situation men vi försökte tänka att de är väl medvetna om att det är väldigt jobbigt för hundägaren och gör så gott de kan❤️ Dessutom hade vår hund redan fått smärtstillande så tror inte att hon led mer utav det.
 
Ledsen för ot, men måste bara fråga. Sticker man någonsin hundar intraosseöst i sådana situationer (går det ens)? Det kan ju också se mycket dramatiskt ut men är iaf inom humanvården ett alternativ när det är problematiskt att sätta infart (på hjärtstopp etc).
Jag har aldrig varit med om det vid just avlivning, det kan dessutom vara smärtsamt och inte så trevligt för djurägaren att se.

Men annars gör vi absolut det hos inneliggande djur, oftast små valpar av toyras, om det inte går att få i en kanyl eller lägga en CVK.
 
Jag har också varit med om att det behövts stickas flera gånger både i bakben och framben vid avlivning. Den hunden hade dessutom så ont så den skrek och högg i luften när de försökte trots 3 sprutor lugnande. I mina ögon gjorde djursjukvårdare inget fel, de kunde inte gjort på något annat sätt. Självklart var det jobbigt för mig just där och då men det jobbigaste var att min hund var så sjuk.

Beklagar din förlust och jag förstår att det kan kännas jobbigt att det blev som det blev men de gjorde nog vad de kunde.
 
Beklagar din förlust!

Jag tog bort min första hund var hon 18 år och hade blivit akut sjuk. IOM det och att det var en liten hund som fått lugnande hade de svårt att hitta rätt i ena frambenet och det krävdes byte av ben och fler stick.
Jag ser inte att de kunnat göra bättre. Det var för svårt helt enkelt. Eftersom hon fått lugnande så upplevde inte jag att det var jobbigt för henne.

Det var samma nu med sambos halvårsgamla hund på under 2 kg som blev sjuk. De hade svårt att hitta rätt IOM hennes ringa storlek och att hon var sjuk. Så de fick byta ben.
Även där gjorde de ju vad de kunde med ”det svåra materialet” de hade att jobba med.

Sånt händer tyvärr!
 
Beklagar förlusten av eran kompis.

Men många individer är svårstuckna oavsett om det människa eller djur, så att missa en åder är inte ovanligt.

För min del handlar det ju inte om avlivning nu mera, men krävs oftast 8 - 10 försök med olika sköterskor för att ta ett enkelt blodprov. Kan överhuvudtaget inte se att det annorlunda för djurvårdare/veterinärer då blodådror gärna är svåra att komma åt på många individer.

Då min hund tvingades avlivas för sisådär 30 år sedan räckte det men en spruta i nackskinnet och det var över på mindre än en minut, men förmodar att olika medel kräver olika metoder för att fungera.
 
Tack verkligen tack till alla som har svarat!:heart

Det var verkligen det här jag behövde, få lite andra vinklar på situationen och få räta ut mina tankar och känslor. Jag vet ju innerst inne att det kan behöva stickas många ggr samma som för oss människor. Men man blir så förblindad av sorgen.
Förlåt att jag har vart seg på att återkoppla i tråden men det har vart tufft. Tack :heart (har såklart inte hört av mig)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 509
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 293
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 211
Senast: Aliide
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp