Feminism -historian, framtiden, hotet och utvecklingen

Det handlar inte om vilka åsikter folk har utan hur de framför dem. Det är tydligen helt okej nu för tiden som feminist att säga att man hatar män, för mig låter det helt sjukt och det är inget jag vill sammankopplas med även om jag kanske håller med på andra punkter, därför vill jag inte kalla mig feminist. Andra har säkert helt andra anledningar men inte nödvändigtvis pga att man är rasist eller homofob som du verkar vilja ha det till.

Fast hela poängen är ju att feminismen nu är så annorlunda mot vad den var då. Jag hade inte haft något problem att kalla mig för feminist för 60 år sedan men idag har jag det.
Var ligger skillnaden från då och nu? Vad är det som är så annorlunda med feminismen idag?
 
Jag vill inte få det till någonting alls. Det var du som tog upp HBTQ-frågor i relation till feminism så jag kommenterade bara det.
Jag tycker det ska vara okej att kalla sig feminist men fortfarande t.ex ha åsikten att det bara finns två biologiska kön då det är två helt olika frågor. Det ses oftast inte som okej idag och det var det jag menade med att feminismen sammankopplas för mycket med HBTQ för att vissa ska känna sig bekväma att ta ställning på det sättet.
 
Jag tycker det ska vara okej att kalla sig feminist men fortfarande t.ex ha åsikten att det bara finns två biologiska kön då det är två helt olika frågor. Det ses oftast inte som okej idag och det var det jag menade med att feminismen sammankopplas för mycket med HBTQ för att vissa ska känna sig bekväma att ta ställning på det sättet.
Så du tycker förtryck baserat på könsidentitet är okej så länhe du får välja vilka som ska förtryckas? Mysigt.
 
Du skrev nyss att du "tycker att det bara finns två kön". Hur är förnekandet av andra människors identitet inte ett förtryck?
Biologiskt finns endast två kön, man eller kvinna. Att någon identifierar sig som något annat är bara just det - något vissa väljer att identifiera sig som. På vlket sätt är det ett förtryck att hävda att det bara finns två biologiska kön?
 
Du skrev nyss att du "tycker att det bara finns två kön". Hur är förnekandet av andra människors identitet inte ett förtryck?
För det första så sa jag aldrig att det specifikt var min åsikt och för det andra så betyder inte den åsikten automatiskt att man förtrycker någon.
 
Sammanfattning såhär långt:

För: jämställdhet oavsett kön. Anti-rasist. Lika rättigheter.

Mot: inte se sig som en ”ism”, radikala feminister (räknas tex Lady Dahmer in här?)
 
Sammanfattning såhär långt:

För: jämställdhet oavsett kön. Anti-rasist. Lika rättigheter.

Mot: inte se sig som en ”ism”, radikala feminister (räknas tex Lady Dahmer in här?)
Man kan vara för jämställdhet och mot rasism utan att vara feminist. På samma sätt kan man faktiskt vara feminist och rasist samtidigt även om det säkerligen är extremt ovanligt.
 
Man kan vara för jämställdhet och mot rasism utan att vara feminist. På samma sätt kan man faktiskt vara feminist och rasist samtidigt även om det säkerligen är extremt ovanligt.
Hmm. Tänker ändå att rent historisk är det svårt att vara för det ena men samtidigt inte det andra.
Är man rasist kan man omöjligt vara feminist.

Spånar även vidare att de som är mot feminismen idag verkar inte fullt ut helt nöjda med att leva i ett verkligt jämställt samhälle. Alltså på en helt annan nivå än som samhället ser ut idag.
Man vill liksom ha jämställdhet men när det väl kommer till kritan så är man ok med samhällsnormerna och att kvinnas position alltid är och ska vara under mannen.
 
Själv tror jag inte man kommer uppnå jämställdhet om man inte samtidigt arbetar mot rasism och med HBTQ- frågor. Det handlar inte om de biologiska könen, utom de sociala normerna runt "kön". Det kan således finnas ett tredje kön utan problem, för det handlar inte om könsorgan.
 
Hmm. Tänker ändå att rent historisk är det svårt att vara för det ena men samtidigt inte det andra.
Är man rasist kan man omöjligt vara feminist.

Spånar även vidare att de som är mot feminismen idag verkar inte fullt ut helt nöjda med att leva i ett verkligt jämställt samhälle. Alltså på en helt annan nivå än som samhället ser ut idag.
Man vill liksom ha jämställdhet men när det väl kommer till kritan så är man ok med samhällsnormerna och att kvinnas position alltid är och ska vara under mannen.
Jag håller inte med om att kvinnans position alltid är under mannen i dagens (svenska) samhälle. Patriarkatets existens är knappast en absolut sanning. Sedan finns det ju alltid grader i helvetet.

Personligen har jag t.ex väldigt svårt för feminismens vurmande för slöjan och det påstådda "fria valet" kring detta medan kvinnor i länder med verkliga patriarkat blir fängslade eller tom mördas för att de kräver sin rätt att få slippa den. För en -ism som tjatar väldigt mycket om strukturer tycker jag det är väldigt bakvänt att hävda att inte slöjan är en symbol för kvinnligt förtryck. Av feminister blir man ofta kallad rasist om man har den här åsikten dock.
 
Kan bara svara för min egen del och jag är för allas lika rättigheter och förutsättningar oavsett kön, identifiering, hudfärg, sexuell läggning, härkomst, intressen osv...

Jag tycker även att man har skyldigheter och bör följa regler (lag) och en del normer.
Jag tror vi alla klampar i klaveret, mer eller mindre, nån gång ibland och jag åtminstone lär mig av det.

Ordet feminism har för mig en dålig klang. Det får mig att tänka på manshatare. Jag vill inte kalla mig själv feminist pga detta.
En stor del av feminister ser sig som kvinnor i heterosexuella förhållanden. Hur ska det förklaras? Är de fortfarande manshatare?
Vilka är "dem" som ger feminism en dålig klang?
 
Feminism i sig står egentligen kort och gott för jämlikhet mellan könen, samma rättigheter och skyldigheter. Sen utgår ismen från det faktum att män som grupp är överordnade kvinnor som grupp, därav sitt namn. Simple as that. Är en det minsta påläst om vad ordet i grunden står för, så finns inget att uppröras över egentligen. Sen att det finns olika grenar osv är en annan sak, men grunddefinitionen av ordet feminism är inte speciellt uppseendeväckande utan är åtminstone i mina ögon bara helt rätt och enkelt sunt förnuft som de flesta människor oavsett könstillhörighet bör vara intresserade av att förespråka.
Bra skrivet :up:

En annan som uttrycker det som sker på ett bra sätt är Frida Söderlund i denna kolumn:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oRjKxW/vi-far-inte-bli-var-egen-backlash
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp